Měli světovou lyžařskou značku. Ale vzdali se jí, začali od nuly a vyrábí oblečení z jablečných slupek
V jejich značce Vist lyžovali ti největší profíci. Zakladatelé ji však opustili, aby se mohli věnovat produkci udržitelného oblečení OneMore.
Jejich vybavení pro lyžaře vyhledávala špička světového sjezdového lyžování, mezi kterou nechyběla ani Šárka Záhrobská. Manželé Helga Lazzarino a Elmar Stimpfl však svůj podnik opustili, aby v pětačtyřiceti stanuli zcela na začátku. Vymysleli koncept vysoce funkčního zimního oblečení určeného především na lyže, který bude klást maximální důraz na udržitelnost. Mimo plastů vylovených z oceánu proto využívají i AppleSkin, umělou kůži vyráběnou z jablečných slupek a jader.
Mohlo by se zdát, že jablka a zasněžené sjezdovky nemají – krom chvilky na svačinu – moc společného. V Jižním Tyrolsku to ovšem neplatí, tento region je proslavený jak nádhernými svahy s dokonalým manšestrem, tak produkcí několika slavných jablečných odrůd. Značka OneMore tyto tradice spojuje v jedno a dává světu ošacení částečně vyráběné právě z jablek. „Jsme v regionu, kde je sedm tisíc rodinných farem s jablečnými sady. Byla by škoda něčeho takového nevyužít,“ vysvětluje Helga Lazzarino, která společnost OneMore se svým mužem Elmarem založila v roce 2018.
Elmar zasvětil horám celý svůj život. V minulosti závodně lyžoval a aby byl nejlepší, začal si vyvíjet vlastní podložky pod vázání. Co vzniklo původně jen jako nápad pro něj samého, se nakonec pod značkou Vist rozrostlo do rozměrů, kdy Elmarovo know-how využívalo i mnoho sportovců třeba z italského národního týmu.
Vist k podložkám, které slouží například k tlumení vibrací přenášených na páteř, časem přidal i vlastní vázání, lyže a oblečení. Vist se postupně stal pojmem a jeho závodní výbavu používala i česká mistryně světa ve slalomu Šárka Strachová, za svobodna Záhrobská.
„Jednalo se o skutečně velkou značku, která byla na vrcholu okolo roku 2011, kdy jsme měli asi 60 zaměstnanců. Pak ale přišlo několik těžkých let a Vist koupila korejská společnost, u které jsme s manželem následně působili jako konzultanti. S novým majitelem ale bylo vše jak na horské dráze, a tak jsme se v roce 2017 rozhodli, že projekt opustíme a založíme úplně novou firmu,“ popisuje dnes jednapadesátiletá Helga Lazzarino vznik společnosti OneMore.
Přestože se mohli opřít o téměř 25 let zkušeností z předchozího podnikání, OneMore se podle zakladatelky rozhodli postavit úplně jinak. „Což byla výzva,“ dodává Lazzarino. Začali pozvolna, produkce obsahovala jen několik lyžařských bund a kalhot dodávaných lyžařským školám. Už tehdy pro ně byla klíčová udržitelnost produktů.
„Od počátku jsme se chtěli vyhnout živočišným produktům, jakými jsou kůže či kožešiny, které tehdy chtěli všichni,“ vysvětluje Lazzarino. Museli proto najít kompromis, jak zákazníkům nabídnout, co chtějí, a zároveň se držet vlastních zásad. To byl hlavní důvod, proč začali využívat tzv. AppleSkin, materiál vyráběný v Bolzanu, tedy jen pár kilometrů od města Egna, kde OneMore sídlí.