Méně a lépe. Elka Lounge se chce stát Volvem světa módy, který se podle ní začíná měnit podobně jako gastro
Jakub Kofroň si uvědomil, že pokud chce prorazit s módní značkou, musí za ní být víc, než jen oblečení. Filosofii staví na udržitelnosti a kvalitě.
Příběh značky Elka ukazuje, že pokud chce člověk běžet maraton, nemůže mít tempo sprintera. Jakub Kofroň chce se svou rodinnou značkou běžet pořádně dlouhý závod a třeba jednou štafetový kolík předat i svým dětem. Proto před lety kompletně změnil filozofii značky i její portfolio a začal jinak přemýšlet nad růstem. „Označil bych to jako návrat k realismu. Věděli jsme, že pokud chceme ve světě módy skutečně prorazit, musí v tom být mnohem víc psychologie,“ říká.
V roce 2019 Kofroň plánoval razantně navyšovat obraty skrze masivní produkci. Nicméně postupem času začal tušit, že na spodním prádle, na kterém firma původně vyrostla, velkou módní značku nevybuduje. „Měli jsme produkt, se kterým se nám podařilo prorazit, ale věděli jsme, že to nebylo dlouhodobě udržitelné,“ vysvětluje Kofroň, který značku řídí společně se svou ženou a rodinou.
Zatáhl proto za brzdu a začal nad Elkou přemýšlet trochu jinak. Z brandu, který se etabloval především jako prodejce pohodlného oblečení na doma, se rozhodl vybudovat svébytnou módní značku nabízející oblečení udržitelné a dostatečně reprezentativní, ať už v něm jde člověk do banky, letí do ciziny, nebo se setkává s přáteli.
Vytvořit něco takového ovšem podle Kofroně není nic jednoduchého. „Uvědomili jsme si, že aby to nebylo přežívání z kolekce na kolekci, musí v tom být mnohem víc psychologie, strategie a času,“ vysvětluje Kofroň s tím, že se rozhodl vydefinovat značce filozofii podobně, jako to dělají automobilky.
Well and less
V případě Elky se vydali podobným směrem jako švédské Volvo. Chtějí oslovovat zákazníky, kterým jde primárně o kvalitu, jsou uvědomělí a zároveň razí o něco alternativnější směr. Ten zastupují lehce kreativní designy a silný apel na udržitelnost materiálů, ze kterých je oblečení vyráběno.
Móda Elky je podle Kofroně určena pro lidi, kteří žijí aktivním životním stylem, cestují a dávají přednost kvalitě před statusem. „Proto nejsme značka pro lidi, kteří se v ní mají prohánět na červeném koberci a ukazovat společenské postavení. Jsme pro lidi, kteří chápou, že si kupují kvalitní věc a oceňují ji,“ dodává Kofroň s tím, že celou filozofii shrnují do hesla well and less, tedy dělat věci v menším, ale co nejkvalitněji.
Co se designu týče, je nadčasový, moderní. „Ale ne ulítlý,“ dodává Kofroň. „Naše kousky nejsou úplně všední, ale zároveň nic bláznivého. Je to kvalitní lněná košile se zajímavým prvkem, šaty s nápaditým rozparkem. Dobře padnoucí lněné šortky, triko s minimalistickým designem, které nahoře dobře sedí a dole umožňuje dýchat. To je to, na čem to stavíme,“ vysvětluje Kofroň s tím, že oblečení je navrhováno tak, aby bylo co nejpohodlnější, člověk v něm mohl například absolvovat dvanáctihodinovou cestu do Alp či let do Kuala Lumpur, zároveň však aby nepůsobilo jako domácí oblečení. „Zkrátka, aby bylo ležérně elegantní,“ dodává Kofroň.
V rámci pohodlí a udržitelnosti vsadila Elka na přírodní a zároveň funkční materiály jako je biobavlna a len, který podle Kofroně s měnícím se klimatem i v České republice začíná v letních měsících dávat stále větší smysl. Na příští zimu je zase ve vývoji kolekce pracující ve velkém s vlnou. Elka pracuje s biobavlnou a zajímají ji i recyklované materiály jako je econyl, tedy nylon získávaný například recyklací rybářských sítí. Udržitelnost jde i do takových detailů, jako jsou knoflíky odebírané z Panamy, které tamní továrna vyrábí z lisovaných palmových semen. Samotná výroba Elky však probíhá na několika místech v ČR.