Meta ukázala nové brýle pro rozšířenou realitu. Cílem je nahradit telefony, zatím si je ale nekoupíte
Firma Marka Zuckerberga už dlouho pracuje na pokročilých brýlích pro rozšířenou realitu. Na trh se zatím nechystají, prototyp je ale velmi zajímavý.
Meta, firma Marka Zuckerberga, kam spadá Facebook nebo Instagram, investovala miliardy dolarů do virtuální a rozšířené reality, ale zatím v této sféře neukázala moc přesvědčivé výsledky. Metaverzum, virtuální svět, kam se mají lidé vydávat za zábavou, vzděláním i prací, se setkalo spíš s výsměchem. Technologický gigant teď ale ukázal pokročilé brýle pro rozšířenou realitu, které mají ukázat, kam celý segment podle Zuckerbergovy vize směřuje.
Jmenují se Orion a nebude je možné koupit, firma prý totiž nenašla způsob, jak by dávaly smysl jako byť i striktně luxusní produkt. Jsou totiž technologicky velmi složité, výroba je příliš nákladná a nejsou nutně spolehlivé. Meta jich proto vyrobila asi tisícovku a chce je používat pro testování a vývoj. A veřejnosti je teď ukazuje jako plně funkční prototyp zařízení, které by v budoucnu mohlo nahradit chytré telefony. Tak si to alespoň Zuckerberg už řadu let představuje.
Oproti například Google Glass, které na sebe nevyhnutelně strhávaly nechtěnou pozornost, vypadají Orion jako relativně klasické brýle, jen s velmi tlustými obroučkami a nožkami. Hlavní jsou ale samozřejmě samotná skla, vyrobená z karbidu křemíku díky jeho odolnosti, nízké váze a odrazivosti světla, která zlepšuje optickou kvalitu projekcí. Brýle pro virtuální prvky nabízejí 70stupňové zorné pole, což je více než většina jiných podobných zařízení.
Na rozdíl od větších headsetů, využívajících kamery a obrazovky, Orion kombinuje průhledná „skla“ a malé projektory, které na nich vyobrazují prvky rozšířené reality. Podle osobní zkušenosti redaktora serveru The Verge, který měl možnost si brýle pod dohledem techniků a samotného Zuckerberga vyzkoušet, je obraz na poměrně dobré úrovni a není problém ani prohlížet web, ačkoliv se kvalita pochopitelně nemůže rovnat s headsety.
Účelem brýlí Orion ale není prohlížení multimédií. Je tím jednak možnost rozšířené interakce se skutečným světem, jednak různé formy komunikace s ostatními lidmi, ať už jim voláme, nebo stojí přímo před námi. Šéf Mety virtuálním prvkům, které překrývají objekty ve skutečnosti, říká „hologramy“. Mohou nám například poskytovat informace o věcech, na které se právě díváme, nabízet instrukce nebo mohou být prvky videohry jako Pong. Právě to bylo součástí dema pro novináře, kteří si zahráli se Zuckerbergem po rychlém spárování dvojice brýlí pomocí QR kódu.
Zajímavá byla také zkušenost s hovorem, respektive videohovorem. Zatímco nositel brýlí v malém okně plovoucím v prostoru viděl video volaného, na druhé straně byla vidět pouze šedá obrazovka. V budoucnu ale Meta plánuje vytvořit digitální avatar umístěný do skutečného světa.