Metro D se začne stavět v řádu týdnů. Praha získala stavební povolení, ministerstvo odmítlo odpůrce

Eliška NováEliška Nová

metrod

Foto: IPR

Vizualizace chystané trasy D pražského metra

0Zobrazit komentáře

Mluví se o ní jako o stavbě dekády. A nyní jí už nic nebrání. Výstavba čtvrté linky pražského metra začne ještě letos. Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra dokonce už v řádech týdnů. Město totiž získalo pravomocné stavební povolení, což znamená, že proti stavbě už se není možné odvolat.

„Ministerstvo dopravy dnes zamítlo odvolání odpůrců stavby metra D a potvrdilo původní rozhodnutí o stavebním povolení. Je to neuvěřitelný úspěch,“ uvedl radní na svém facebookovém profilu s tím, že to nebylo jednoduché, protože odpůrců bylo mnoho. To, že se při přípravě stavby postupovalo správně, potvrdil podle Scheinherra rovněž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Rychle se může začít stavět i díky tomu, že už nyní je pod Prahou 4 zhruba půl kilometru tunelů, což bylo možné díky dokončenému geologickému průzkumu. „Brzy se začnou velmi rychle rozrůstat. Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice, do které hlavní město investovalo už skoro dvě miliardy korun,“ uvedl také Scheinherr.

metro-d-olbrachtova2-min

Foto: IPR

Stanice Olbrachtova na lince metra D

Letos má jít na čtvrtou linku metra 4,3 miliardy korun. Začne se výstavbou mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté by měla pokračovat do Depa Písnice. Teprve v druhé etapě se počítá také s úsekem mezi Pankrácí a náměstím Míru. Dohromady bude mít „déčko“ deset stanic a celkové náklady na něj mají dosáhnout 98 miliard korun. To jsou mimochodem zhruba dva až tři tunely Blanka. Současný harmonogram počítá s tím, že metro bude v provozu v roce 2029.

Stanice na Pankráci bude přestupní – z linky C na D – a bude mít obrat kolem sto dvaceti tisíc cestujících denně. Linka D ostatně obslouží hlavně největší městskou část Prahu 4 s velkými sídlišti, jako jsou Krč, Lhotka, Novodvorská nebo Libuš. V nich bydlí asi sto padesát tisíc obyvatel. Ti všichni nyní spoléhají především na autobusovou dopravu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Metro D přinese kromě úlevy v celé dopravě také novinku. Tou je automatizace. Na „déčku“ by se totiž mělo jezdit bez řidiče. Netradiční díky tomu budou i nástupiště, na kterých budou bezpečnostní dveře, které se otevřou, až když bude souprava ve stanici. Jednotlivé stanice by tentokrát měly mít podobu, která vzejde z architektonické soutěže. To neplatilo například pro dokončení linky metra A z Dejvické až do Motola, čtyři stanice na trase dokončené v roce 2015 byly za absenci architektů kritizovány.

V neposlední řadě by mělo mít nové metro pozitivní vliv i na oblasti, kterými bude projíždět. Počítá se s tím, že v okolí stanic dojde k rozvoji, a to nejen skrze soukromou výstavbu, odrazit by se to mělo i na veřejném prostoru. „S metrem stavíme i nové čtvrti a kvalitní veřejný prostor pro trávení volného času,“ zmiňuje také Scheinherr.

metro-d-olbrachtova4-min

Foto: IPR Praha

Ve stanicích metra D nemá chybět umění

Podle radního jsou finance na výstavbu zajištěné díky úvěru od Evropské investiční banky, a to zhruba polovina potřebných peněz. Druhou půlku plánuje město financovat ze svého. Investorem je pražský dopravní podnik. Magistrát chce zároveň jednat o finanční pomoci s vládou. „Metro je investice, kterou všude na světě financuje město ve spolupráci se státem, což se v případě metra D bohužel neděje. Jedná se o investici celostátního významu,“ uvedl letos radní pro finance Pavel Vyhnánek.

Scheinherr rovněž zmínil, že metro je díky současnému radnímu pro územní rozvoj Petru Hlaváčkovi zanesené v územním plánu. Podařilo se vykoupit zbývajících šedesát procent pozemků, potřeba byl rovněž zákon o automatickém metru. „Kupujeme nejmodernější automatické soupravy a při té příležitosti zmodernizujeme pro automatický provoz i linku C,“ uvedl také radní.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Eltodo v Praze končí. Monitorovat špatné parkování a nově i stav silnic bude český startup Iterait

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vividi-praha-iterait

Foto: Iterait

Parkování v Praze bude monitorovat technologie od startupu Iterait

0Zobrazit komentáře

Bílé auto s několika kamerami na střeše, neúnavně brázdící ulice Prahy, bylo neoblíbeným prostředkem pro mnoho řidičů, protože monitorovalo, zda správně parkují – a pokud ne, tak zjednodušeně řečeno rozdávalo pokuty. Taková auta budou jezdit v hlavním městě i nadále, avšak už je nebude provozovat společnost Eltodo. Novým dodavatelem služeb komplexního monitoringu komunikací v Praze bude český startup Iterait, kterého ve výběrovém řízení vybrala Technická správa komunikací (TSK).

V současné době se na území Prahy prostřednictvím společnosti Eltodo sledují a monitorují vozidla a dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání (ZPS). Nově by měl být monitoring podle TSK využit i pro sběr dat mimo ZPS a pro získávání informací o stavu svěřeného majetku. Tím se má zvýšit i efektivita výkonu správy. Jeden a půl roku trvající výběrové řízení, kterého se zúčastnili čtyři dodavatelé, nakonec vyhrál startup Iterait, který nabídl nejnižší cenu i nejvyšší rozsah služeb.

„Dnes se v Praze monitoruje dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání. Hledali jsme společnost, která bude schopná zajistit nejenom dohled nad parkováním v zónách, ale umožní technologii využít i ke komplexnímu monitoringu silnic a jejich stavu. Například kontrolu svislého a vodorovného dopravního značení, výtluků i dalších závad na komunikacích a parkování mimo vyznačená místa v zónách placeného stání i mimo povolené stání,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle společnosti Iterait, která dobývá Evropu s chytrou kamerou sledující zákazníky a je součástí našeho seznamu startupů, které se s ohledem na jejich potenciál vyplatí sledovat, se ve výběrovém řízení objevily také polsko-německý subjekt DCX Innovations, stávající dodavatel Eltodo a český T-Mobile. V rámci funkčních testů všechny firmy monitorovaly na vymezeném území Prahy zhruba 3 500 automobilů, přičemž se prověřovaly možnosti technologie, zejména kvalita rozpoznávání registračních značek, přesnost lokalizace a zpracování podkladů k prokázání přestupku.

„Celý proces současně sledoval dron pro přesné zachycení situace na ulici a pozice monitorovaných vozidel. Na základě vyhodnocení byla jednoznačně na prvním místě vyhodnocena nabídka od společnosti Iterait. Ta nabídla technologii, která dosahovala nejlepších kvalitativních výsledků a současně nabídla i nejnižší cenu 200 milionů korun za čtyři roky. Nabídky od dalších účastníků výběrového řízení byly v rozmezí 400 až 600 milionů korun,“ uvedlo TSK s tím, že v porovnání se současnou smlouvou dojde k roční úspoře nákladů ve výši desítek milionů korun.

Nyní běží lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí, přičemž uzavření smlouvy mezi TSK a Iteraitem lze očekávat koncem března nebo v první polovině dubna. Šéf tuzemského startupu Adam Blažek říká, že by teď podobné řešení rád nabídl také dalším evropským městům. „Díky naší špičkové technologii Vividi jsme Praze dokázali nabídnout výjimečnou kombinaci ceny a kvality. Princip však zůstává stejný, hybridní vozidla jsou osazena speciálním kamerovým systémem, který zprostředkuje kontrolu parkování a informace o okolí,“ uvedl Blažek.