Metro D v zajetí stížností. Termín dokončení se z roku 2029 nejspíš posune o dva roky

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na druhý úsek metra D, podle konkurence vítěz přikrášlil životopisy stavbyvedoucích. Dopravní podnik se odvolá.

Eliška NováEliška Nová

metrod

Foto: IPR Praha

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

0Zobrazit komentáře

Mezi budoucími stanicemi pražského metra D Pankrác a Olbrachtova už existuje vyražený tunel. První úsek je tak propojený v celé své délce. Zatímco tady se staví, druhý úsek nabírá zpoždění kvůli stížnostem neúspěšných firem. V praxi to znamená, že původní termín dokončení „déčka“ se posouvá.

Pražský dopravní podnik vyhlásil vítěze tendru na stavbu „déčka“ mezi Novými Dvory a Olbrachtovou loni v září. S třicetimiliardovou nabídkou uspěly firmy v čele se Subterrou. Stavět se ale ještě nezačalo a pravděpodobně nějaký ten pátek ani nezačne. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž v úterý zakázku zrušil. Není to zatím definitivní, dopravní podnik podá proti rozhodnutí rozklad. I tak ale krok úřadu znamená, že realizace celého metra D nabírá zpoždění. Namísto plánovaného dokončení v roce 2029 se už začíná hovořit o novém termínu o dva roky později, tedy v roce 2031.

„Vyšlo najevo, že součástí dokumentace o zadávacím řízení nejsou doklady, na základě nichž zadavatel mohl dojít k jednoznačnému závěru,“ citoval server Seznam Zprávy rozhodnutí ÚOHS. Jinými slovy, antimonopolní úřad pochybuje o tom, že vítězná Subterra splnila podmínky soutěže.

Dopravní podnik namítá, že úřad se zabýval desítkami námitek, důvodem rozhodnutí byly ale nakonec tři. Ty se týkaly referencí vítězného dodavatele. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že dopravní podnik nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnotící komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany dopravního podniku vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dopravní podnik měl podle Seznam Zpráv požadovat, aby na vysokých pozicích další etapy výstavby metra působili stavbyvedoucí, kteří už za sebou mají konkrétní zkušenosti. Podle firem, které v tendru neuspěly, se ale v referencích tvrdilo, že jeden ze stavbyvedoucích se podílel na prodloužení linky metra A. Přitom v době, kdy se „áčko“ stavělo, dokončoval vysokou školu. Další měl zase podle dokumentů razit železniční tunel v Praze, ale když se tak dělo, byl ve skutečnosti na Islandu. Subterra nicméně trvá na tom, že do soutěže poslala pravdivé údaje.

Vítězná stavební firma nepodala nejnižší cenovou nabídku, vyhrála až poté, co byla vyřazena skupina firem, která tvrdila, že druhý úsek postaví o dvě miliardy korun levněji. Sdružení firem Porr-Vinci-Marti mělo ale podle dopravního podniku v nabídce zásadní nedostatky.

metro-praha

Přečtěte si takéPraha začala chystat metro E. Nebude zajíždět do centraPraha začala chystat metro E. Nebude zajíždět do centra, obslouží čtvrti, kde se chystá výstavba

Tak jako tak je výsledkem zpoždění třicetimiliardové zakázky. Nebyla to sice jediná stížnost, další se ale dopravnímu podniku podařilo odrazit. Stížnosti doprovázely také zakázku na první úsek. „Podávání námitek a podnětů na ÚOHS je v dnešní době zcela běžné i u řádově menších zakázek. Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje. Nutno ale dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku dopravnímu podniku opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ komentuje Šabík.

A co se bude dít teď? Dopravní podnik má na podání rozkladu lhůtu patnáct dní od data doručení. Pak případ zamíří k předsedovi antimonopolního úřadu Petru Mlsnovi, který má na rozhodnutí dalších šedesát dní. Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy bývá rozhodnuto standardně do padesáti dnů od doručení rozkladu.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Žluté vlaky do Chorvatska letos nevyjedou. RegioJet s nimi posílí spoje na Ukrajinu

RegioJet oznámil, že letos nebude vypravovat na Jadran žádné vlaky. Pošle je na Ukrajinu, zatímco do Chorvatska budou jezdit autobusy.

regiojet

Foto: RegioJet

Žlutý vlak společnosti RegioJet

1Zobrazit komentáře

Když v roce 2020 začal RegioJet vysílat své žluté vlaky do chorvatské Rijeky, odkud se turisté mohli přesouvat autobusy dál směrem na jih, ze spoje se stal velmi rychle hit. Po necelých čtyřech letech provozu však společnost oznámila, že letos nevypraví směrem na Jadran žádnou vlakovou soupravu. Místo toho se chce zaměřit na posílení spojů s Ukrajinou a do Chorvatska pošle jen autobusy.

Rozhodnutí nabídnout Čechům vlakový spoj s jejich milovaným Chorvatskem se ukázalo jako velmi dobrý tah, první jízdenky zmizely rychlostí blesku. Po prvním měsíci provozu přepravce hlásil 20 tisíc cestujících chorvatského expresu. Zájem pokračoval i v dalších letech, nicméně již v loňském roce začala společnost počet spojů omezovat a byl zcela zrušen spoj, se kterým se dalo dostat až do Splitu.

Jak nyní informoval server Zdopravy, v letošním roce na jih nevyjede vlak žádný. Důvodem má být samotná linka, která je jednou z nejdelších v Evropě, a s tím spojené problémy. „Projíždí mnoha státy a kvůli výlukám nesla rizika zpoždění. Proto jsme se rozhodli přesměrovat kapacitu vlaků na jiné spojení, konkrétně z Prahy na Ukrajinu,“ uvedla pro server mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Upřednostnění spojů vedoucích na Ukrajinu potvrdil i majitel RegioJetu Radim Jančura. Na linky směr Lvov, Kyjev, Charkov a další nyní RegioJet nasadí právě ty vozy, které v létě jezdily do Chorvatska. Zároveň chce společnost otevřít spojení do Čopu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesto bude možné se i letos dostat s RegioJetem do Chorvatska. Společnost v úterý spustila prodej jízdenek na autobusovou linku Praha-Split. Autobusy by měly během letních prázdnin jezdit denně, v červnu a září pak budou vyjíždět z Prahy třikrát týdně, a to v úterý, pátek a neděli. Zpět se budou vracet v pondělí, středu a sobotu.

Cena jednosměrné jízdenky začíná na 999 korunách. Pro srovnání: cena jednosměrné jízdenky v sedačkovém vagónu vlaku po loňském zdražení začínala na částce 690 korun. Na linkách do Chorvatska by měly být nasazeny nové autobusy značky Setra s uspořádáním sedadel 2+1. Mimo to RegioJet plánuje také od 1. února posílit spoje do Berlína. Jízdenky pro letní sezonu by se měly dostat do prodeje v nejbližších týdnech.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre