Metro D v zajetí stížností. Termín dokončení se z roku 2029 nejspíš posune o dva roky
Antimonopolní úřad zrušil zakázku na druhý úsek metra D, podle konkurence vítěz přikrášlil životopisy stavbyvedoucích. Dopravní podnik se odvolá.
Mezi budoucími stanicemi pražského metra D Pankrác a Olbrachtova už existuje vyražený tunel. První úsek je tak propojený v celé své délce. Zatímco tady se staví, druhý úsek nabírá zpoždění kvůli stížnostem neúspěšných firem. V praxi to znamená, že původní termín dokončení „déčka“ se posouvá.
Pražský dopravní podnik vyhlásil vítěze tendru na stavbu „déčka“ mezi Novými Dvory a Olbrachtovou loni v září. S třicetimiliardovou nabídkou uspěly firmy v čele se Subterrou. Stavět se ale ještě nezačalo a pravděpodobně nějaký ten pátek ani nezačne. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž v úterý zakázku zrušil. Není to zatím definitivní, dopravní podnik podá proti rozhodnutí rozklad. I tak ale krok úřadu znamená, že realizace celého metra D nabírá zpoždění. Namísto plánovaného dokončení v roce 2029 se už začíná hovořit o novém termínu o dva roky později, tedy v roce 2031.
„Vyšlo najevo, že součástí dokumentace o zadávacím řízení nejsou doklady, na základě nichž zadavatel mohl dojít k jednoznačnému závěru,“ citoval server Seznam Zprávy rozhodnutí ÚOHS. Jinými slovy, antimonopolní úřad pochybuje o tom, že vítězná Subterra splnila podmínky soutěže.
Dopravní podnik namítá, že úřad se zabýval desítkami námitek, důvodem rozhodnutí byly ale nakonec tři. Ty se týkaly referencí vítězného dodavatele. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že dopravní podnik nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnotící komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany dopravního podniku vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDopravní podnik měl podle Seznam Zpráv požadovat, aby na vysokých pozicích další etapy výstavby metra působili stavbyvedoucí, kteří už za sebou mají konkrétní zkušenosti. Podle firem, které v tendru neuspěly, se ale v referencích tvrdilo, že jeden ze stavbyvedoucích se podílel na prodloužení linky metra A. Přitom v době, kdy se „áčko“ stavělo, dokončoval vysokou školu. Další měl zase podle dokumentů razit železniční tunel v Praze, ale když se tak dělo, byl ve skutečnosti na Islandu. Subterra nicméně trvá na tom, že do soutěže poslala pravdivé údaje.
Vítězná stavební firma nepodala nejnižší cenovou nabídku, vyhrála až poté, co byla vyřazena skupina firem, která tvrdila, že druhý úsek postaví o dvě miliardy korun levněji. Sdružení firem Porr-Vinci-Marti mělo ale podle dopravního podniku v nabídce zásadní nedostatky.
Tak jako tak je výsledkem zpoždění třicetimiliardové zakázky. Nebyla to sice jediná stížnost, další se ale dopravnímu podniku podařilo odrazit. Stížnosti doprovázely také zakázku na první úsek. „Podávání námitek a podnětů na ÚOHS je v dnešní době zcela běžné i u řádově menších zakázek. Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje. Nutno ale dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku dopravnímu podniku opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ komentuje Šabík.
A co se bude dít teď? Dopravní podnik má na podání rozkladu lhůtu patnáct dní od data doručení. Pak případ zamíří k předsedovi antimonopolního úřadu Petru Mlsnovi, který má na rozhodnutí dalších šedesát dní. Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy bývá rozhodnuto standardně do padesáti dnů od doručení rozkladu.