Metro mě fascinuje, Malostranskou mám nejraději. Vývojář vybírá statisíce na hru, v níž jezdíte pod Prahou
Dominik Vojta tvoří Back in Service, simulátor pražského metra. „Z hobby projektu je najednou velká věc,“ říká po úspěchu na crowdfundingu.
Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice… půl milionu korun? Jestli se nové české hře Back in Service na serveru Startovač povede aspoň z části tak skvěle jako v úvodu její crowdfundingové kampaně, dost možná k té částce opravdu dojede. Však během prvního týdne od fanoušků vybrala přes tři sta tisíc. A to ji tvoří prakticky jediný člověk. Grafik a teď už i videoherní vývojář Dominik Vojta.
„Od dětství mě metro fascinuje. Berlínské nebo londýnské metro už kvalitní videoherní zpracování mají, ale na Prahu nikdy pořádně nedošlo. Tak jsem se rozhodl o pražském metru udělat hru,“ říká Dominik Vojta pro CzechCrunch. Herní vývoj je pro něj (zatím?) jen koníčkem, vede tým grafických designérů na televizní stanici Prima. Back in Service, simulátor pražského metra, tak vzniká v jeho volném čase.
Ale protože herní vývoj je náročná činnost, rozhodl se Vojta jít pro finanční podporu na portál Startovač. Chtěl 74 tisíc korun, protože jak sám říká, v roce 1974 vzniklo pražské metro, a za týden dostal víc než čtyřikrát tolik. V době vydání tohoto článku mu přes 500 startérů přislíbilo těsně přes 300 tisíc korun. A kampaň Back in Service na Startovači ještě skoro dva měsíce poběží.
Do současné fáze jsem hru dostal sám včetně programování. Vše kromě grafiky jsem se musel naučit v posledních letech.
„Takový úspěch jsem určitě nečekal. Původní částka měla alespoň zčásti kompenzovat čas, který jsem místo komerčním zakázkám věnoval práci na hře,“ říká multitalentovaný tvůrce. Grafickou tvorbu má v malíku díky své profesi, ale kvůli Back in Service k ní musel přidat hromadu dalších znalostí. Hra je totiž prakticky sólo počin.
„Do současné fáze jsem celý projekt dostal sám včetně programování. V poslední době mi začali pomáhat další nadšenci do metra svými vědomostmi o tom, co a jak v reálném metru funguje. Jinak jsem se vše naučil v posledních třech letech. Modelování, programování, textury…“ popisuje Vojta. Pohled na obrázky každopádně ukazuje, že půjde o velice autentický zážitek: „I vzhledem k mé práci je pro mě prioritou vizuálno a atmosféra.“
Svou počítačovou hru by devětadvacetiletý autor rád dostal na platformy Steam a Epic Store. Kdo ji na Startovači podpoří, získá k ní předběžný přístup už teď. A zájemci, kteří si do tohohle metra koupí některý z dražších lístků, mohou ve hře dokonce dostat vlastní nadabovanou postavu. Součástí hry jsou totiž i cestující s umělou inteligencí. Kdo nacpanou MHD jezdí denně, pousměje se nad myšlenkou, jak moc propracovaná asi bude muset být.
Možná kroutíte hlavou nad kuriózním námětem, ale dopravní videohry ve skutečnosti nejsou zase tak neobvyklá věc. Však už stařičký Transport Tycoon – byť spíš odlehčeně zábavný než do detailu propracovaný – patří k dodnes milovaným a hraným titulům. Z novějších jmenujme sérii Truck Simulator od českého studia SCS Software. Jeho kamiony do celého světa rozvezly miliony kusů a tvůrcům přivezly stovky milionů korun.