Mezi úřady mají obíhat data, ne lidé? To se projektu vnitra za 200 milionů nepovedlo, říká kontrolní úřad
„Nebyl splněn hlavní cíl projektu – zpřehlednit, zjednodušit a zrychlit činnost úřadů a zvýšit kvalitu veřejné správy,“ hlásí zpráva NKÚ.
Projekty ministerstva vnitra za 200 milionů korun k modernizaci veřejné správy nevedly, vyplývá z kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle kontrolorů se resortu nepodařilo dokončit plánovanou reformu veřejné správy, která měla zpřehlednit, zjednodušit a zrychlit činnosti jednotlivých úřadů.
„V Česku stále není dodržována zásada ‚only once‘ (pouze jednou), vytyčená vládou v roce 2018, že totiž obíhat mají data, nikoliv lidé,“ uvádí pondělní zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Nižší není ani administrativní zátěž občanů, kteří musí nadále úřadům oznamovat informace, které stát již k dispozici má.
Ministerstvo se závěry nesouhlasí, zprávu NKÚ prý lze v některých aspektech považovat minimálně za zavádějící a neaktuální. V době, na kterou se zaměřila kontrola, podle ministerstva uskutečnil resort mnoho aktivit, které přispěly k modernizaci veřejné správy. „Podařilo se úspěšně realizovat 91 procent opatření v rámci realizace Strategického rámce rozvoje veřejné správy,“ reagoval mluvčí mluvčí ministerstva Adam Rözler.
Zmínil například omezení místní příslušnosti u občanských průkazů nebo řidičských průkazů, lidé tak nemusí řešit tyto agendy pouze v místě svého trvalého pobytu. Přistoupilo se podle něj také k daleko většímu sdílení údajů. „Díky posílení elektronizace agendy v podobě digitální identity, rozvoje datových schránek a Portálu občana došlo ke snížení nutnosti občanů navštěvovat úřady a tedy ke snížení administrativní zátěže,“ sdělil mluvčí.
NKÚ se zaměřil především na projekt PMA 3, tedy procesní modelování agend, na který ministerstvo vnitra v letech 2017 až 2023 vynaložilo 121,7 milionu korun. Přínos projektu pro občany i úřady vyhodnotil NKÚ jako minimální a vynaložení finančních prostředků jako neúčelné.
„Nebyl totiž splněn hlavní cíl projektu – zpřehlednit, zjednodušit a zrychlit činnost úřadů a zvýšit kvalitu veřejné správy,“ sdělili kontroloři. Doplnili, že do výše 35 milionů korun byl projekt i neefektivní, protože po šesti letech jeho trvání byla do praxe zavedena pouhá čtyři z celkem 56 navržených opatření, která měla občanům usnadnit řešení úředních záležitostí.
Ministerstvo v reakci uvedlo, že projekt PMA 3 už od roku 2023 nespadá pod resort vnitra, ale pod Digitální a informační agenturu. NKÚ posuzoval projekt na základě jeho podoby z roku 2014 a nevzal v potaz změnu jeho směrování na základě rozhodnutí vlády z roku 2019, uvedl resort.