Mezinárodní tým expertů tvoří kompletní mapu dna oceánů, která pomůže i s tsunami. Získal na to 4 miliony dolarů

ocean-discovery-xprize
0Zobrazit komentáře

Přibližně 71 % povrchu naší planety se nachází pod tzv. světovým oceánem, tedy veškerou vodní masou, která je tvořena pěti světovými oceány, moři a zálivy. Dohromady zabírá dno tohoto oceánu 361,3 milionu kilometrů čtverečních, o kterých stále víme jen velice málo. Prozatím byla zmapována přibližně desetina celé této plochy. Změnit by to však mohly projekty, které se zapojily do soutěže Ocean Discovery XPRIZE.

Soutěž vyhlásila nadace XPRIZE, která poskytuje finanční odměny těm nejzajímavějším projektům z oblasti vzdělávání, energetiky, životního prostředí, dopravy, bezpečnosti, robotiky, průzkumu vesmíru a ochrany oceánů. Ocean Discovery XPRIZE, kterou finančně podpořila společnost Shell, byla vyhlášena v roce 2015 a dala soutěžícím za úkol vytvořit autonomní zařízení, které dokáže efektivně mapovat dno oceánu.

Mít co nejlepší přehled o tom, jak vypadá povrch ukrytý pod hladinou oceánů, nám pomůže nejen ucelit naše geografické znalosti, ale detailně vytvořená mapa dna oceánu může pomoci při předpovědích tsunami, hledání ztracených plavidel a letadel nebo při mapování stavu a vývoje hladiny moří i samotného oceánského dna. „Naší vizí je zdravý, oceňovaný a chápaný oceán. Mapa je nejzákladnějším stupněm porozumění, kterého můžeme dosáhnout, a takovou mapu zatím nemáme,“ říká Jyotika Virmaniová, výkonná ředitelka soutěžní nadace XPRIZE.

GEBCO – Ocean Discovery Xprize

Vítězové Ocean Discovery Xprize GEBCO-NF Alumni

Zúčastněné týmy svá zařízení nejdříve testovaly v Portoriku, ovšem tuto oblast musely opustit poté, co ji v roce 2017 zasáhly silné hurikány. Jako náhradní oblast bylo vybráno Řecko, kde byli vybráni i finalisté soutěže, kteří se pustili do mapování podmořského dna u města Kalamata na jihu Peloponéského poloostrova.

Vítězem se stal tým GEBCO-NF Alumni, tvořený 78 lidmi z 22 zemí světa. Jak říká jeho ředitelka Rochelle Wigleyová, tým byl rozmanitý nejen národností, ale také v oblastech vzdělání jednotlivých členů, kariérách, věku, pohlaví i barvě pleti. V týmu tak byli přítomni veteráni z oblasti hydrografie, zdatní mechanici i programátoři.

Za 24 hodin zmapovaná půlka Prahy

Mezinárodní tým zvítězil díky technologii dvou autonomních robotů. První z nich je ponorka pojmenovaná Hugin, která mapuje dno z bezprostřední blízkosti, a druhým je plavidlo jménem SeaKIT, které zůstává během mapování na povrchu. Obě zařízení využívají ke komunikaci družici a širokopásmového radiovysílání. Samotné mapování dna probíhá za využití sonaru a vše se děje plně autonomně, bez nutností přítomnosti lidského faktoru. V momentě, kdy Hugin dokončí mapování, sám se automaticky dokuje v SeaKITu.

Během 24hodinového finálního testu byla dvojice robotů schopna zmapovat dno o rozloze 250 čtverečních kilometrů, které bylo čtyři kilometry pod hladinou, tedy přibližně polovinu rozlohy Prahy. Nashromážděná data byla následně zpracovávána do cloudového úložiště a na jejich základě byla za dva dny vypracována mapa oblasti. Jedná se tak o mnohem rychlejší postup než u jiných řešení, kterým by podobný výsledek trval i několik týdnů.

Výsledná mapa nabízela rozlišení pěti metrů, díky kterému jsme schopni rozlišovat objekty o velikosti budov a ulic. Mapy tak dno nevykreslují do posledního detailu, ale i tak se jedná o poměrně dobrý základ. Kompletní mapu oceánského dna by chtělo GEBCO-NF Alumni přinést do roku 2030 a pomůže jim k tomu i finanční odměna ve výši 4 milionů dolarů (přibližně 92 milionů korun), kterou si za vítězství v Ocean Discovery XPRIZE odnesli. Finální mapu světového oceánského povrchu mají v plánu poskytnout světu zcela zdarma a je jen otázkou, na jaké zajímavosti na dně oceánů narazí.

xprize-musk

Přečtěte si takéŠéf Tesly Elon Musk s nadací XPRIZE rozdali 15 milionů dolarů na podporu gramotnosti dětíŠéf Tesly Elon Musk s nadací XPRIZE rozdali 15 milionů dolarů na podporu gramotnosti dětí

V rámci soutěže Ocean Discovery XPRIZE byly rozdány ještě další 3 miliony dolarů ostatním zajímavým projektům, které oslovily porotce. Zajímavostí je, že 800 tisíc dolarů (přes 18 milionů korun) bylo uděleno nejmladšímu týmu, jaký byl kdy v rámci XPRIZE odměněn, a to studentům střední školy ze San Jose v Kalifornii. Ti představili robota detekujícího biologické signály pod vodou, které mohou upozornit na život ve vodě či na její silné znečištění. Střední škola Valley Christian, která děti do tohoto projektu vyslala, sídlí přímo v Silicon Valley a nabízí svým studentům velmi zajímavé programy v oblasti robotiky, inženýrství a počítačových softwarů.

Ocean Discovery Xprize

SeaKIT

Ocean Discovery Xprize

Dokování ponorky Hugin

Ocean Discovery Xprize

Dvojice autonomních plavidel Hugin a SeaKIT

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Apple si upevňuje pozici ochránce soukromí. Proti Facebooku a Googlu jde s vlastním přihlašovacím tlačítkem

Michal MarekMichal Marek

tim-cook-apple-wwdc

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook na WWDC

0Zobrazit komentáře

Apple včera v rámci své velké konference WWDC pro vývojáře představil celou řadu novinek. Světlo světa spatřily nové verze operačních systémů tvOS, watchOS, iOS, macOS a kalifornská firma uvedla rovněž novou verzi systému pro iPad, kterou poprvé oficiálně oddělila a přiblížila počítačům. Jak už ale u Applu bývá zvykem, pořádnou dávku pozornosti si zasloužila také ochrana soukromí, ze které firma Tima Cooka postupně dělá svůj hlavní produkt.

Přístup Facebooku a Google k soukromí vyvolává čím dál větší vášně a Apple si je své tržní i mediální příležitosti dobře vědom. Do reklamních gigantů se tedy Tim Cook a jeho firma často navážejí a takovým šťouchnutím do Facebooku a Googlu je i novinka v podobě přihlašovacího tlačítka Sign in with Apple, se kterým bychom se již brzy mohli setkávat na denní bázi.

K používání prakticky jakékoli internetové služby je potřeba registrace a uživatelé musí neustále někde vyplňovat uživatelské jméno, e-mail, heslo a případně i další údaje. Pro mnohé je tedy úlevou tlačítko, které umožní registraci přes Facebook či Google. Daná internetová služba si díky nim „nasaje“ potřebné údaje z vašeho účtu na Facebooku či Googlu a uživatel tak nemusí nic znovu vyplňovat. Používání těchto tlačítek s sebou ale samozřejmě nese tu nevýhodu, že Facebooku či Googlu umožňuje získávat solidní přehled o uživatelově chování na internetu. Právě toto chce Apple změnit a nabízí pro to alternativu.

wwdc-sing-in-google-facebook

Tlačítka pro rychlé přihlášení od Facebooku a Googlu

Tlačítko Sign in with Apple bude novou možností, jak se do služeb registrovat a přihlašovat bez sdílení osobních informací s třetí stranou. Tlačítko umožní bleskovou registraci a umožní dokonce vytvářet pro každou aplikaci či službu jednorázovou e-mailovou adresu, ze které jsou zprávy přeposílány na váš e-mail spárovaný s iCloudem. Své spojení s poskytovatelem dané služby tak budeme mít uživatel dokonale pod kontrolou, protože jednorázovou e-mailovou adresu evidovanou u dané služby bude moci kdykoli smazat.

Primárním cílem nového tlačítka podle všeho není přímý finanční zisk, ale spíše upevňování obrazu Applu coby firmy, která uživatelům poskytuje soukromí a bezpečí. Zatímco pro Google a Facebook jsou obdobná tlačítka bránou k dalším datům o chování uživatelům a tedy nástrojem, jak lépe prodávat a cílit reklamu, pro Apple se jedná o prostředek, jak zvyšovat atraktivitu celého ekosystému svých produktů. Většina zisku Applu totiž plyne z prodeje hardwaru.

apple-sign-in-wwdc

Tlačítko pro přihlášení přes účet od Applu

Klíčem k úspěchu nové možnosti přihlašování je rozšíření tlačítka napříč službami. Dobrou zprávou pro uživatele je, že Apple si „tržní podíl“ této novinky již brzy začne aktivně vynucovat. V aktualizovaných podmínkách, kterými se vývojáři musí řídit, totiž nově stojí, že pokud aplikace nabízí možnost registrovat se skrze služby třetích stran, jako je právě Facebook a Google, musí nabídnout i tlačítko Applu. Novinka se přitom do ostrého provozu pravděpodobně dostane již na podzim s iOS 13.

Blokování spamu, ochrana domácích kamer či trvalé zablokování ztraceného Macu

Soukromí uživatele je pro Apple skutečně podstatným tématem a dokonce se objevují kritické hlasy poukazující na to, že Apple soukromí postupně staví do pozice (drahé) tržní komodity. Je tedy jasné, že nové přihlašovací tlačítko není tím jediným, co letošní vývojářská konference WWDC přinesla.

Se soukromím uživatele souvisí i novinka, díky které bude iOS 13 aktivně blokovat nevyžádané hovory a na základě chytrých algoritmů je rovnou přeposílat do hlasové schránky. Pokud si tedy funkci zapnete, nedovolá se vám nikdo, koho nemáte v kontaktech, nebo s ním nejste v kontaktu skrze Zprávy či Mail. Funkce samozřejmě není ideální pro každého, protože v některých profesích se zkrátka hovorům cizích lidí nevyhnete. Dobrou zprávou tedy je, že lze funkci snadno vypnout.

apple-privacy-wwdc

Ochrana soukromí uživatelů je pro Apple důležitá

Novinky související s ochranou soukromí představil Apple také pro svou domácí platformu HomeKit. V rámci ní se výrobce iPhonů zaměřil na domácí kamery, které běžně posílají obraz do cloudu, kde je analyzován, aby bylo vyhodnoceno, zda na zápraží stojí zloděj, nebo jen prolétá pták či hmyz. Apple ovšem nechává obraz analyzovat na lokálním domácím zařízením, kterým může být iPad či třeba HomePod, a až poté je sekvence odesílána v zašifrované podobě na iCloud.

K ochraně soukromí uživatele má pak vést také nový firewall vyvinutý Applem, který má za cíl chránit všechna domácí zařízení připojená k routeru. Každé domácí zařízení bude mít díky novince samostatnou ochranu a jednotlivé prvky vaší chytré domácnosti by tedy nemělo být možné napadnout. Podporovány zatím budou routery značek Linksys, Eero a Spectrum.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstáváDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstává

Za zmínku pak stojí také ochrana ztracených zařízení. Apple totiž přichází s novou aplikací Find My, která sdružuje původní aplikace Find My iPhone a Findy My Friends. Je ale pokročilejší a umožňuje vaše zařízení najít i v momentě, kdy spí a není připojené k internetu. Zařízení od Applu totiž nově budou vysílat Bluetooth signál a ztracený iPhone, iPad či třeba Mac bude nově moci být zaměřen díky ostatním uživatelům jablečných zařízení v okolí.

craig-federighi-ios-wwdc

Craig Federighi, senior VP softwarového inženýrství v Applu

Pokud navíc uživatel ztratí svůj Mac a ani skrze nové možnosti vyhledávání jej nenajde, bude jej nově moci zablokovat do té míry, že bez zadání speciálního vstupního hesla nebude Mac možné ani přeinstalovat do továrního nastavení. Pak už jen stačí, aby se tuto informaci dozvěděl i potenciální zloděj.

Vedle všech zmíněných novinek ohledně ochrany soukromí a hned čtveřice, respektive pětice nových systémů, počítáme-li zvlášť nový iPadOS, si navíc Apple přichystal i bonus v podobě hardwaru pro ty opravdu nejnáročnější profesionály. S velkou pompou byl na na WWDC představen také dlouho očekávaný Mac Pro, který je doslova nabušený těmi nejvýkonnějšími vnitřnostmi.

Foto: Apple