Michal Menšík a Zdeněk Šoustal budou společně investovat do startupů. Připravené mají stovky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mensik-soustal

Foto: V-Sharp

Zdeněk Šoustal a Michal Menšík zakládají venture studio V-Sharp Alpha

0Zobrazit komentáře

Další těžká váha vzniká na tuzemské investorské scéně. Do startupů chce začít významně investovat majitel a šéf logistického startupu DoDo Michal Menšík, který se rozhodl spojit se spolumajitelem Accolade Zdeňkem Šoustalem. Společně chtějí podporovat projekty spojené především s e-commerce, logistikou či finančními technologiemi a v následujících letech plánují proinvestovat řádově stovky milionů korun, ne-li víc.

Menšík se Šoustalem společnými silami – a hlavně financemi – spouští takzvané startupové venture studio, které ponese název V-Sharp Alpha a bude chtít pomáhat startupům v rané fázi vývoje. A to nejen investicemi, ale také předáváním zkušeností, sdílením kontaktů či poradenstvím v oblasti marketingu, právních či IT služeb. Právě to totiž dle zakladatelů firmám v prvních fázích vývoje často chybí.

„Z vlastní zkušenosti vím, že k úspěchu nestačí dobrý nápad a vstupní kapitál. Startupy často skončí v propadlišti dějin jen proto, že nejsou schopny správně nastavit byznysplán, zvolit vhodné IT řešení, správně řídit finance nebo si třeba zajistit dostatečně kvalitní právní služby,“ vysvětluje motivaci za vznikem venture studia Michal Menšík.

Projekty s potenciálem inovovat svět e-commerce Menšík se Šoustalem hledají i kvůli tomu, že budou chtít hledat synergie v rámci svých stávajících aktivit. Menšík vedle rychle rostoucího logistického startupu DoDo rozvíjí v rámci mateřské skupiny V-Sharp také e-commerce akcelerátor Inveo či projekt Atoto (na jeho technologii loni běžel online prodej vánočních stromků) nebo Ydistri. Sdílet tak může své know-how i třeba kapacity dodavatelů a služeb.

mensik-soustal3

Foto: V-Sharp

Michal Menšík a Zdeněk Šoustal společně investují v rámci V-Sharp Alpha

Zkušeným investorem je taktéž Zdeněk Šoustal. V rámci svého holdingu Reticulum drží padesátiprocentní podíl v již zmíněné skupině Accolade, která se zaměřuje na budování průmyslových parků v Evropě, vlastní zemědělskou společnost MJM Agro a v této oblasti má zainvestováno také v technologických projektech Prefarm a Agri-Precision zaměřujících se na modernizaci zemědělství.

V loňském roce Reticulum přidalo investici do startupu Vocalls, který vyvíjí robotické asistenty nahrazující lidské operátory na telefonních linkách, a v rámci V-Sharp Alpha nyní bude vyhledávat další podobné příležitosti. Šoustal s Menšíkem se chtějí zaměřit především na seedové investice do výše přibližně 500 tisíc eur (13 milionů korun), ale nebrání se ani strategickým investicím v řádu milionů eur (střední desítky milionů korun).

„Dle aktuální rozvahy bychom v prvním roce chtěli zainvestovat vyšší desítky milionů korun a v delším, pětiletém horizontu pak postupně nižší stovky milionů. Úplně pevný strop ale nastavený nemáme. Pokud se vyskytne příležitost, kterou prostě nebude možné ‚nechat ležet‘, půjdeme do toho,“ říká pro CzechCrunch Michal Menšík, který naposledy hlásil 100% meziroční růst svého startupu DoDo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve V-Sharp Alpha již prý mají první investice těsně před podpisem, ale prozatím o nich nechtějí mluvit. Jako venture studio se nicméně označují i proto, že nejsou standardním VC fondem a nemají tedy ani žádné pevné investiční horizonty. A jak už naznačil sám šestatřicetiletý Michal Menšík, pevně rozhodnuto není ani o potenciálně proinvestované sumě.

„Pokud by se naskytla zajímavá příležitost, nechceme, aby nás limitoval nějaký předem nastavený strop. Cílem Alphy je primárně pomoci startupům v začátcích, ale pokud se naskytne firma se zásadním potenciálem, která by byla přínosem i pro ostatní subjekty v rámci V-Sharp Alpha, budeme uvažovat i v milionech eur,“ potvrzuje Zdeněk Šoustal, který Reticulum zakládal už v roce 1992 a od té doby se věnuje právě investicím.

Do společného vehiklu nyní vkládají peníze právě společnosti Reticulum a V-Sharp, přičemž cílem je nacházet takové projekty, aby do nich mohly investovat společně. Příležitosti bude vyhledávat mimo jiné investiční ředitel V-Sharp Alpha Matej Zabadal, ale aktivně se chtějí zapojit i Menšík se Šoustalem, a to přímo do spolupráce s jednotlivými projekty.

matej-zabadal

Foto: V-Sharp

Matej Zabadal, ředitel investic skupiny V-Sharp Ventures

„Věkový rozdíl mezi námi není ani 10 let, ale ve světě byznysu a jeho vnímání to dělá hodně. Zdeněk je ostřílený byznysmen, ví, co chce, a má neskutečný nadhled. Já jsem zase víc orientovaný na technologie, příliš nevnímám limity státních hranic a jsem víc ponořen do té mladé startupové komunity. Myslím, že nám to spolu bude dobře fungovat a že i pro subjekty uvnitř Alphy budeme oba přínosem,“ říká Menšík.

Předem nemají ve V-Sharp Alpha striktně definovanou ani investiční strategii, odvíjet se budou individuálně podle vybraného projektu, ale obecně je cílem investovat v seedové fázi a získávat minoritní podíly. Zaměřovat se přitom nutně nechtějí pouze na tuzemský rybníček, ale celý region střední a východní Evropy, kde mají oba podnikatelé své zkušenosti.

wb-richard_malovic-ceo-min

Přečtěte si takéBrněnský Whalebone chrání uživatele online a nabírá 65 milionů korunBrněnský Whalebone na internetu chrání miliony uživatelů. 65 milionů korun do něj nyní vkládá miliardář Bouška a spol.

„Dobré nápady a šikovné týmy chceme nacházet co nejdříve a stávat se hlavním investorem. A jelikož chceme být pro startupy dlouhodobým partnerem, určitě se pak nebráníme ani investicím v dalších kolech,“ potvrzuje Menšík. Pokud by do sebe vše zapadlo, může se stát projekt nakonec i součástí skupiny V-Sharp, ale není to pevně dané pravidlo.

Přidanou hodnotou celého venture studia má být i to, že všechny projekty získají přístup také do nových sdílených kancelářích Praga Office & Garden, které v Karlíně buduje Scott.Weber Workspace a do nichž se celá skupina V-Sharp Michala Menšíka stěhuje. V nové budově zabere celkem čtyři ze šesti podlaží a podpořeným startupům tak bude nablízku.

scottweber-vsharp1

Foto: V-Sharp

Skupina V-Sharp sídlí v Praga Office & Garden v pražském Karlíně

Miton dál sází na cestování karavanem. Investuje do Camperguru, který ukáže nejlepší místa pro kemping v Evropě

Peter BrejčákPeter Brejčák

cg

Foto: Camperguru

Karavaning je v Evropě stále populárnější

0Zobrazit komentáře

Zhoršené podmínky pro cestování za hranice, povinné testy i zavřené hotely v loňském roce a během letošní zimní sezony – případně snaha vyhýbat se přeplněným místům, když už byla otevřená – přivedly mnoho lidí k ideji dovolené s obytným vozem. Český designér Víťa Válka má přitom desetileté zkušenosti, kdy s rodinou v karavanu putoval po celé Evropě, a ty se teď s dalšími společníky rozhodl předat dále.

S novou službou Camperguru chce zkušeným karavanistům i nováčkům pomoci plánovat dovolené na těch nejkrásnějších místech po celé Evropě. Podle Války totiž může být letošní léto pro karavaning a camping dost možná zlomové. Pandemie koronaviru nutí lidi hledat nové způsoby, jak trávit volno, a zároveň je po roce stráveném doma v lockdownech více láká pobývat v přírodě.

Válka proto spojil síly s dalšími digitálními nomády fotografem Jakubem Zdechovanem, blockchainovým specialistou Alexem Preukschatem a investiční skupinou Miton. Jejich společným cílem s Camperguru je stát se „michelinským“ průvodcem pro karavaning a camping, přičemž v začátcích jde o ruční výběr toho nejzajímavějšího, co Evropa této skupině cestovatelů nabízí.

camperguru-web

Foto: Camperguru

Web Camperguru

„Camperguru je pro mě srdeční záležitostí. Díky týmu zkušených cestovatelů vybíráme to nejlepší, co Evropa pro kemping nabízí. Od jógy přes nekonečné pláže až po výlety za gastronomií. Cílem je inspirovat všechny pro cesty za poznáním, vybudovat komunitu náročných cestovatelů a zprostředkovat pobyt na unikátních místech. Nechceme sbírat všechna místa světa, ale představit pět procent těch nejlepších v každém regionu,“ říká Válka.

Uživatelé tak v přehledu najdou například malé přírodní kempy, rodinné farmy nebo tzv. stellplatzy, tedy vybavená parkovací stání, a to vše v lokalitách blízko pláží, horských vyhlídek nebo historických center evropských měst. Z České republiky je takových míst na platformě zatím pět, po celé Evropě jde o čtyři desítky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do léta chce Camperguru toto číslo rozšířit alespoň na 200 vybraných evropských lokalit, během výběru mají důležitou roli hrát i ambasadoři, kteří mají za cíl destinace vyhledávat, testovat, fotit a popisovat. Jak tvůrci průvodce zdůrazňují, nejde o dobrovolníky, ale placené členy týmu, kteří jsou zkušenými cestovateli a zároveň zručnými fotografy a copywritery. Jejich počet stále narůstá a do léta jich chce mít Camperguru minimálně deset.

Cestovatelům služba umožní tyto lokace nalézt a prohlížet, což by mělo být zcela zdarma. Díky možnosti místa zarezervovat přímo na Camperguru si platforma díky provizím z rezervací spolu s poplatkem za prezentaci daného místa plánuje vydělávat na svůj provoz. Svým fungováním se tak podobá například tuzemské platformě Amazing Places, která kurátorsky vybírá nejkouzelnější česká místa k ubytování.

Aktuálně si tak Camperguru podle Války ověřuje a ladí byznys model. „Další krok je mít desítky platících kempů či spotů v tomto roce. Primární fáze je pro nás zejména o tom, aby rostl traffic a tam je letošní cíl tisíc návštěv denně. Konkretizaci cílů budeme připravovat v následujících týdnech. Jsem v tomhle hodně konzervativní a tak si cíle dávám, ale nerad bych je zveřejňoval, než se nám je podaří dotáhnout či překonat,“ popisuje Válka pro CzechCrunch.

camperguru-madrid-2021

Foto: Camperguru

Zakladatelé Camperguru Alex Preukschat, Víťa Válka a Jakub Zdechovan

Samotná skupina Miton v Camperguru získala desetiprocentní podíl, když do úplného startu služby vložila jeden milion korun. Podle Mitonu však na tuto částku nejde koukat klasickou investiční optikou, protože má ve firmě vyzkoušenou roli spoluzakladatele. Zkušenosti už v oblasti Miton získal díky únorové investici do dalšího projektu Campiri, jež umožňuje karavany a obytné vozy sdílet. Stojí za ní marketingový šéf tuzemského Twista Lukáš Janoušek.

„Karavaning vnímáme jako možnost vymanění se z přeplněných turistických destinací a šanci pro větší fragmentaci trávení volného času i ekologickou udržitelnost. Je ale nutné udržet rovnováhu mezi poptávkou a infrastrukturou,“ popisuje šéf Mitonu David Špinar.

„Proto chceme podporovat jednak projekty typu Campiri, které lidem zpřístupňují obytná auta, a vytváří tak nové karavanisty, ale také projekty, které pro ně nejen zpřístupňují, ale také nově vytvářejí místa pro přespání. Camperguru do toho skvěle zapadá. Je na startu, a i tak máte při brouzdání průvodcem chuť okamžitě vyrazit na cesty,“ dodává Špinar.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre