Microsoft odhalil detaily Age of Empires IV. Slavná strategie se vrátí už na podzim a ještě lépe vás naučí dějepis

Michal MančařMichal Mančař

age-of-empires-iv-03

Foto: Microsoft

Age of Empires IV hráče přenese do středověku, a to nejen v Evropě

0Zobrazit komentáře

Je jen málo videoher, které se mohou pyšnit nezpochybnitelně legendárním odkazem. Historické strategie Age of Empires mezi ně však bezesporu patří a chystané pokračování Age of Empires IV tak od prvního ohlášení doprovází vysoká očekávání. A jak naznačil víkendový stream Microsoftu, který slavné tituly od prvního dílu vydává, mohlo by dojít k jejich naplnění. Ukázal nadějně vypadající záběry ze hry, poodhalil ještě větší důraz na historii a prozradil chystané vydání už letos na podzim.

Dějiny velice zábavnou formou ukazuje, sama přitom herní historii tvoří. Série strategických her Age of Empires svůj legendární status začala budovat před téměř čtvrt stoletím, kdy v roce 1997 vznikl její první díl. Po hře zasazené do starověku následovalo o dva roky později ještě úspěšnější středověké pokračování. V roce 2005 objevil břehy nového světa a 3D grafiky třetí titul, jenž meče a rytíře vyměnil za muškety a kanóny.

Po dlouhé roky to pak vypadalo, že k jedné z nejvýznamnějších kapitol herní historie budou dopisovány už jen krátké dovětky. Ty měly podobu menších rozšiřujících datadisků, prvního a přinejlepším vlažně přijatého pokusu o předělávku s vylepšenou grafikou nebo krátkého experimentu s čistě multiplayerovou hrou.

age-of-empires-iv-07

Foto: Microsoft

V Age of Empires IV bude možné hrát i za mongolskou hordu

Jenže léta páně 2017 roznesli trubadúři do světa skvělou zprávu ze dvora pánů z Microsoftu – jejich vazalové započali práce na Age of Empires IV. Ba co víc, dokonce i na vylepšených verzích předchozích her s přízviskem Definitive Edition, které od té doby už spatřily světlo světa a u všech tří znamenaly citlivý a zároveň velice úspěšný remaster historických her pro současné publikum.

A co čtvrtý díl série? Ten svým zasazením navazuje na nejslavnější Age of Empires s pořadovým číslem dva a středověkou hru vyvíjí zkušené studio Relic Entertainment. To proslavila dnes již ikonická vesmírná strategie Homeworld, boje druhé světové války v Company of Heroes nebo taktická trilogie Dawn of War z ponurého sci-fi světa Warhammeru.

Tolik dosud známé informace o Age of Empires IV. O víkendu jsme se ale ze streamovaného představení Microsoftu, respektive jeho videoherní vydavatelské divize Xbox Game Studios, dozvěděli v hojném počtu i zbrusu nové. A to nejen o chystaném termínu vydání, který má přijít na podzim tohoto roku.

Od Anglie po Čínu

Age of Empires IV přinese známou hratelnost, ve které hráč vládne svým poddaným, z malé vesnice postupně vytváří klenot království a cvičí vojsko ve snaze porazit protivníka. A to vše napříč staletími v lákavých a více i méně realistických kulisách raného až vrcholného středověku. Právě možnost virtuálně vést Čingischánovy mongolské hordy při vpádu do Evropy nebo se s Johankou z Arku postavit Angličanům ve stoleté válce pomohla Age of Empires II vydobýt velevážené místo mezi realtimovými strategiemi.

age-of-empires-iv-04

Foto: Microsoft

Age of Empires IV má nabídnout tradiční hratelnost i ještě hlubší pohled do dějin

Tuto rozmanitost a dějinný půvab si uchová i čtvrtý díl. Zatím byly odhaleny čtyři z osmi národů, za které bude možné v době vydání hrát. Zmínění Mongolové ani Angličané nepřekvapí, už od začátku globální rozsah hry pak ukázaly Dillíský sultanát (váleční sloni nemohou chybět) nebo čínská říše (jež i ve hře těží z brzkého odhalení tajemství střelného prachu). Všechny civilizace mají navíc být herními vlastnostmi ještě více odlišné než v dřívějších dílech série.

Podle slov autorů se hra navíc nemá omezit jen na evropský a asijský kontinent. Konec konců i její předchůdci se vydali do Afriky či Jižní Ameriky, ačkoliv povětšinou až v pozdějších rozšířeních. Dost možná se tak po vzoru dřívějších titulů v multiplayerových bitvách už brzy utkají třeba aztéčtí válečníci s německým rytířstvem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úsměvné možnosti stranou, hry Age of Empires si ale jinak držely historický ráz. Jako interaktivní učebnice rozhodně nebyly dokonalé – těžko uvěřit, že tucet zbrojnošů by dokázal rozsekat hrad na padrť – ale vždy představovaly zábavný a populárně-naučný přístup k dějepisu. Podobně jako to i dnes dokazují například čeští tvůrci budovatelské strategie Nebuchadnezzar s dávnou Mezopotámií.

Hráči tak v příběhových kampaních Age of Empires objevovali historické reálie i legendy starověku, středověku i novověku, mohli sledovat vývoj technologií i osudy klíčových osobností. Age of Empires IV se pak do skutečných dějin vydá ještě hlouběji než kdy dřív.

Dějiny hrou

Už v minulosti bylo v Age of Empires možné zopakovat velkolepá vítězství významných vojevůdců i se o nich něco navíc naučit. Ani čtvrtý díl nebude výjimkou a vedle vývojářů na něm pracují i profesionální badatelé nebo experti na dobové techniky boje. Navíc ale přibudou například dokumentární videa doprovázející hru pro jednoho hráče. Historikové i herci v kostýmech v nich přiblíží události jako v historickém pořadu.

Využijí k tomu i skutečné záběry z míst, kde se zrovna děj odehrává. Ty zkombinují s 3D modely ze hry a na opravdických polích a kopcích ukážou virtuální armády třeba právě tak, jak je popisovaly dobové kroniky. První ze čtyř kampaní, kterou autoři odhalili a u které se na tento historický obsah můžeme těšit, bude normanská invaze do Anglie vedená Vilémem Dobyvatelem.

O něco autentičtější bude i audiovizuální stránka chystaného pokračování. Unikátní vzhled staveb i jednotek různých národů nebo použití mateřského jazyka postavami ve hře není pro sérii ničím novým, Age of Empires IV ale půjde ještě dál. Anglickému rolníkovi tak během prvního herního období v raném středověku porozumíte stěží, zato o pět set herních let později se jeho jazyk přiblíží i nám srozumitelnější angličtině.

age-of-empires-iv-01

Foto: Microsoft

Hrady, farmy, kasárna. Age of Empires IV sází na známé veličiny

Podobný přístup volí vývojáři také v případě hudebního doprovodu. Stejně jako hráčovo panství ve hře začíná u chudých chýší a až postupem času se promění v kamenné království, tak i soundtrack hry má zpočátku znít v méně komplexních aranžmá. Ta se s následujícími érami středověku budou proměňovat v impozantnější skladby.

Nestárnoucí popularitu Age of Empires pak během online představení dokázalo i ohlášení dalších rozšíření pro remastery předchozích dílů. I více než dvacet let po vydání Age of Empires II tak jeho vylepšená definitivní edice dostane nový datadisk. Ten ponese název Dawn of the Dukes a slibuje zaměření na východní Evropu. Třeba se tak i tuzemští fanoušci dočkají výraznějšího videoherního zastoupení českého knížectví a království.

A když je řeč o české strategické stopě, na potenciálně zajímavém projektu se pracuje právě i u nás. Nové brněnské studio Ashborne Games je v počáteční fázi vývoje historické strategie s prvky her na hrdiny a jeho tým se zkušenostmi z Mafie i Army se může spolehnout na finance a podporu velkého vydavatele THQ Nordic.

Představení novinek v Age of Empires IV i nového obsahu pro remastery:

Brněnské herní studio Ashborne Games má 150 milionů na historickou strategii. Chce spolupracovat i s Warhorse

Michal MančařMichal Mančař

petr-kolar-boxedInsider

Foto: Ashborne Games

Brněnské studio Ashborne Games vede veterán herního vývoje Petr Kolář

0Zobrazit komentáře

Videoherní průmysl v Česku má silnou tradici, solidní současnost – a nyní se přidává další část ještě zajímavější budoucnosti. Loni v Brně totiž vzniklo studio Ashborne Games, a to hned jako součást silného vydavatele THQ Nordic. Navzdory svému mládí však Ashborne disponuje bohatými zkušenostmi, většinu týmu tvoří veteráni z největšího tuzemského studia Bohemia Interactive.

Že se u nás dělají dobré hry, dokazují velké firmy i menší projekty. Zmíněná Bohemia Interactive se proslavila sérií vojenských simulací Arma a zažila nesmírně úspěšný rok i miliardový prodej podílu čínskému holdingu Tencent. Ve Warhorse Studios zase vytvořili výjimečně věrný středověký zážitek Kingdom Come: Deliverance a za 1,1 miliardy firmu koupila společnost Koch Media, součást stejné skupiny jako THQ Nordic.

Na opačné straně spektra pak nejde nezmínit tvůrce z Amanita Design, kteří i v menším počtu vydávají chytré hry jako Chuchel nebo Samorost s dechberoucí, ale i hororovou atmosférou, nebo nedávný počin Nebuchadnezzar od pouhé dvojice českých autorů vystupujících pod značkou Nepos Games.

Do takto hvězdné společnosti se nyní pokusí proniknout nový hráč. Ashborne Games vznikly loni na podzim v Brně jako interní studio významného videoherního vydavatele THQ Nordic. Ten má na financování vývoje herní prvotiny Ashborne – strategické hry z historického prostředí – prozatím připravených zhruba 150 milionů korun.

Ale nejedná se o žádnou jednorázovou investici. Velmi hrubým odhadem to je cena provozu studia po dobu tvorby prvního projektu,“ upřesňuje pro CzechCrunch Petr Kolář, jednatel firmy. „S THQ Nordic máme uzavřenou standardní smlouvu, kdy nám průběžně hradí náklady studia, zatímco my dodáváme jednotlivé milníky vývoje,“ doplňuje.

Rodinná pouta

Během loňských jednání došlo na schůzky i s dalšími společnostmi a na stole byly i jiné varianty spolupráce. Například přímá investice nebo začlenění do existujícího herního studia. Nicméně THQ Nordic si Koláře a kolegy získalo svým přístupem. „Nejvíce nás zaujala skoro až rodinná atmosféra. O svá interní studia se poctivě starají a podporují je v tom, co vývojáři umí nejlépe – tvořit hry. I jejich portfolio je zaměřené na žánry, které nás zajímají,“ poodhaluje Kolář.

V definitivním rozhodnutí navíc pomohly i dobré reference. „Většinou jsme jednali na základě nějakého kontaktu přes lidi, které známe. V případě THQ Nordic to byl David Durčák, se kterým se známe už dlouho,“ říká Kolář s odkazem na slovenského videoherního vývojáře, jenž od začátku loňského roku vede bratislavské Nine Rocks Games také pod hlavičkou THQ Nordic.

„Vysvětlil nám, jak fungují, a diskuze s jejich producenty a vedením nám naznačila, že tohle je cesta, kterou se chceme vydat,“ přibližuje šéf Ashborne. Takříkajíc rodinná pouta v rámci THQ Nordic se pak posílila i tím, že Durčák nově vzniklému subjektu pomáhá coby druhý jednatel. „Pravidelně spolu řešíme chod firmy a od začátku nám dává skvělé rady. Řeší spíš běh studia jako takového, má samozřejmě dost práce s vývojem vlastního projektu,“ doplňuje Kolář.

petr-kolar-2

Foto: Ashborne Games

Před založením Ashborne Games působil Petr Kolář deset let v Bohemia Interactive

S jistou mírou nadsázky se dá říct, že od THQ Nordic je založení Ashborne Games sázka na jistotu. Tým Petra Koláře se totiž může pochlubit zkušenostmi například z vývoje legendární Mafie, jednoho z dílů hororových videoher Silent Hill nebo akčních titulů Vigor a Arma. A právě z „Bohemky“, která stojí za posledními dvěma zmíněnými hrami, přišla do Ashborne většina pracovníků.

Působil v ní i Kolář, situace ve společnosti ho však po více než deseti letech přiměla k odchodu. „Bohemia Interactive prochází nějakou přeměnou a myslím si, že je to pro ni jen dobře. Jen jsem si nedokázal v její budoucnosti představit i svou roli. A podobně to měla část lidí, co se rozhodli odejít,“ říká ředitel studia. Zároveň upozorňuje, že nedávná investice čínského Tencentu do bývalého zaměstnavatele na rozhodnutí neměla vliv.

Do Ashborne tak Petr Kolář přivedl ještě přibližně tři desítky exbohemáckých kolegů a zatím v Brně pracují celkem v osmatřiceti lidech. Plány na větší rozšiřování však nemají, naopak by si rádi udrželi status menšího studia, ve kterém se budou lidé navzájem stále dobře znát. Ostatně takovou filozofii preferuje i THQ Nordic.

Vznik hry? Jako sledovat sochaře

Nikterak obří tým by rád vytvořil strategii s prvky RPG, tedy „hry na hrdiny“, v níž se postupně vylepšují herní postavy a jejich vlastnosti. Ale zatím jsme ve fázi vývoje, kdy se představa o hře může rychle měnit. Máme skvělé designéry, kteří přichází se zajímavými nápady, ty je teď potřeba ověřit. Na papíře sice spousta věcí vypadá skvěle, ale ve hře nemusí sedět dohromady. Proto je těžké cokoliv bližšího říkat,“ vysvětluje Kolář.

Je to občas jako sledovat špičkového sochaře – i když v hlavě kreativního ředitele sídlí jasná vize, kterou sdílí s týmem, ještě zbývá hodně času, než beztvará hmota dostane jasné obrysy,“ přibližuje vznik hry Kolář. Šéfem pomyslných herních sochařů je v Ashborne jeho někdejší kolega z Bohemia Interactive Karel Kališ, kterého hráči mohou znát jako jednoho z designérů Army nebo Vigoru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak dlouho si tedy na bližší informace o chystaném titulu počkáme? Dovolil bych si tvrdit, že nějaké pořádné oznámení s podrobnostmi můžeme čekat někdy příští rok,“ naznačuje Kolář. Pár měsíců trvající informační sucho navíc nebude stoprocentní. Do té doby chceme fanoušky zásobovat informacemi ze zákulisí a možná i střípky informací, u kterých si budeme jistí, že se nebudou měnit,“ dodává.

V současnosti navíc v Ashborne Games pracují na něčem ještě úplně jiném. Po německém studiu Nukklear převzali vývoj akčního simulátoru Comanche, v němž se hráči zhostí role pilota stejnojmenné bojové helikoptéry. V Brně původně multiplayerovou záležitost rozšiřují o hru pro jednoho hráče, což může pro Ashborne být užitečným tréninkem. Stejně jako jejich plánovaný a dosud bezejmenný projekt totiž i Comanche využívá technologii Unreal Engine.

Podpora od Warhorse Studios

Tato výpomoc je logickým důsledkem působení Ashborne Games pod THQ Nordic, které hru od Nukklearu vydává. Mimochodem, ačkoliv tomu jeho název úplně nenapovídá, THQ Nordic je rakouskou firmou. Severské spojení u něj však skutečně nalezneme, jeho mateřský holding Embracer Group donedávna vystupoval pod názvem THQ Nordic AB a pochází ze Švédska.

Pod vydavatelství THQ Nordic pak patří vedle Ashborne řada vývojářů v Evropě i USA. Českým hráčům bude nejspíš dobře známé jméno Piranha Bytes, autoři dnes již kultovní trilogie her na hrdiny Gothic. Loni THQ Nordic založilo i bratislavské Nine Rocks Games, kterému velí už zmiňovaný David Durčák, jenž je spolu s Kolářem jednatelem Ashborne.

kingdom-come-deliverance-castle

Foto: Warhorse Studios

Česká hra Kingdom Come: Deliverance je oceňována i díky své realističnosti

Tím však firemní pouta nekončí, v objetí Embracer Group je také už zmiňované pražské studio Warhorse. I s ním chtějí Ashborne Games spolupracovat. Už jsme byli na návštěvě v jejich kancelářích, což samo o sobě bylo inspirující. Producent Warhorse Martin Klíma se díval na hrubý prototyp naší hry a poskytl nám pár cenných podnětů,“ říká Kolář.

Dokonce nám nabídl využití jejich zázemí, například studia na nahrávání zvuků a animací. Za jejich vstřícnost jsem Warhorse Studios vděčný,“ uzavírá Petr Kolář. Nezbývá než dodat, že pomoc a podpora od autorů historického hitu jako Kingdom Come: Deliverance by pro hru zasazenou do skutečných dějin mohla znamenat ještě o něco zářnější budoucnost. I pro český herní průmysl jako takový.