Microsoft zapne umělou inteligenci i ve vašich Windows 11. Vylepší Office i Malování

Kromě nových či rozšířených možností své umělé inteligence představil technologický gigant také produkty řady Surface.

Michal MančařMichal Mančař

satya-nadella-copilot

Foto: Microsoft

Šéf Microsoftu Satya Nadella a umělá inteligence Copilot

0Zobrazit komentáře

Už za pár dní i běžní uživatelé vyzkouší výsledky úsilí Microsoftu na poli umělé inteligence. Technologická firma během čtvrteční prezentace Surface and AI oznámila, že s novou aktualizací Windows 11 získá tento operační systém rozsáhlý arzenál AI nástrojů, které promění (nebo alespoň usnadní) používání i tak zavedených aplikací, jako jsou Outlook, Edge nebo Malování.

Pokud máte nainstalované Windows 11, vyhlížejte 26. září. Tehdy Microsoft začne zavádět bezplatnou aktualizaci systému, která do něj integruje umělou inteligenci Copilot. Redmondská firma už v minulých měsících představila různá AI vylepšení – například spojení ChatGPT a vyhledávače Bing v prohlížeči Edge. Copilot má nicméně vše sjednotit a stát se každodenním, inu, kopilotem.

Copilot bude ve Windows neustále přístupný z hlavního panelu, přes kontextové menu vyvolané pravým tlačítkem myši či klávesovou zkratku Win + C. V praxi to má vypadat třeba tak, že zkopírujete text pracovního e-mailu a Copilotovi zadáte, aby vám z něj udělal přehlednou tabulku s čísly. Anebo mu řeknete, ať vám doporučí playlist na Spotify pro soustředění při práci.

„Copiloty s umělou inteligencí zabudováváme do našich nejoblíbenějších produktů. Zefektivňujeme kódování pomocí GitHubu, měníme produktivitu v práci pomocí Microsoft 365, nově definujeme vyhledávání pomocí Bingu a Edge,“ uvádí Microsoft v představení rozsáhlého updatu. „V průběhu času budeme pokračovat v přidávání funkcí a propojení Copilotu napříč našimi nejpoužívanějšími aplikacemi,“ dodává.

Schopnosti umělé inteligence se promítnou i do kreativní stálice Malování. Kreslicí program nově získá funkci vrstev, nástroj pro odstraňování pozadí nebo možnosti generativní umělé inteligence. Podobně dostane AI doping i služba Fotky v podobě snazší úpravy snímků včetně rozostření pozadí. O něco praktičtější však bude rozšíření schopností Copilota v aplikacích Outlook, Word, Excel, Loop, OneNote a OneDrive. V rámci Microsoft 365 Copilot bude novinka od prvního listopadu široce dostupná i pro firemní zákazníky.

Podpora AI se má objevit i ve vyhledávání, například na OneDrive bude možné hledat fotky podle slovního popisu. Další možnosti má přinést také aplikace Microsoft 365 Chat. Ta sesbírá vaše pracovní data včetně e-mailů a dokumentů a stane se vaším virtuálním asistentem. Na základě získaných informací nebo termínů z kalendáře schůzek by měla pomoci při sepisování pracovních dokumentů i s rezervací služební cesty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V nové aktualizaci se mimochodem promění i zdánlivě nenápadný Poznámkový blok. Pokud ho omylem zavřete, nemusíte se bát neuložení napsaného obsahu. Po spuštění si bude obsah pamatovat napříč otevřenými kartami. Při pořízení snímku obrazovky bude nově možné na výřezu identifikovat a zkopírovat text. A už zmiňovaný Outlook získá schopnost propojit různé účty od Gmailu až po iCloud. Celkem Microsoft uvádí přes 150 nových funkcí napříč celými Windows.

Microsoft ale nepředstavil pouze softwarové novinky. Spolu s oznámením premiéry Copilota ukázal také novou generaci produktů oblíbené řady Surface – Laptop Studio 2, cenově dostupnější Surface Laptop Go 3 i kompaktní kombinaci tabletu a laptopu Surface Go 4. Všechny budou samozřejmě z výroby počítat se zapojením zmíněné umělé inteligence.

Prvně uvedený přístroj má být nejvýkonnějším produktem Surface vůbec, Microsoft uvádí až dvakrát vyšší grafický výkon ve srovnání s laptopem MacBook Pro M2 Max a jeho cena má začínat na 54 tisících korun. Také Surface Laptop Go 3 se pyšní některými „nej“, má jít o nejlehčí zařízení řady Surface. Surface Go 4, jenž by měl být dostupný pouze pro firemní zákazníky a organizace, zase láká na přenositelnost a design dvou zařízení v jednom.

Lidé běžně sami nevědí, za co platili, a pak nad přehledem panikaří. Pomoct má digitalizace

Dokázali byste zařadit každou z transakcí na svém účtu? Osm z deseti Čechů s tím má problém. Hlásí pak reklamaci, často jde jen o zapomenutou platbu.

Iva BrejlováIva Brejlová

mastercard_clanek

Foto: CzechCrunch

Moderní nástroje zjednodušují přehledy digitálních plateb

Češi jsou milovníci bezhotovostního placení. Tento způsob jako primární možnost volí v případě téměř šedesáti procent plateb. Jenže když se pak podívají na výpis transakcí, určitou část z nich si neumějí vůbec zařadit. To může být nebezpečné: na jedné straně se mezi částkami s otazníkem snáz můžou ztratit ty opravdu podvodné, na druhé straně ale sobě neznámé částky reklamují a banku zaměstnávají ověřováním transakcí, které sami zadali. Jen třeba zapomněli.

„Vzhledem k tomu, že lidé platí bezhotovostně téměř na každém rohu a plateb má klient ve svém bankovnictví opravdu velké množství, může pro něj být někdy těžké se ve svých transakcích vyznat,“ vysvětluje produktový manažer Banky Creditas Petr Žádník.

Podle něj jsou reklamace transakcí poměrně běžnou záležitostí. Někdy jsou oprávněné, mnohdy ne. „Po bližším prozkoumání se může ukázat, že lidé na nákup zapomněli,“ říká Žádník.

Společnost Mastercard toto téma dlouhodobě řeší a její nedávný průzkum ukázal, že alespoň osm z deseti Čechů má problém zařadit některou z provedených transakcí. Většina z nich si posléze vzpomene a najde, za co vlastně platila. Někteří ale problém řeší s obchodníkem nebo bankou.

Chcete vědět víc o bezpečnosti nejen v prostředí plateb? Podívejte se, co na vás na internetu čeká a jaké nástroje můžete jednoduše použít, abyste se čím dál tím častějším útokům ubránili. Více

Jenže rozběhnout proces reklamace je zdlouhavé, drahé a často to končí závěrem, že se člověk, který reklamaci začal, jednoduše spletl. Přes dvě pětiny spotřebitelů zjistí, že na uskutečněný nákup prostě zapomněli nebo se jednalo o transakci uskutečněnou jiným členem rodiny.

Výpis může být někdy matoucí. Často se skládá ze zkratek, čísel a dalších znaků a místo prodejce je uveden zpracovatel platby. Roli pak hraje i samotné množství transakcí.

Firmy se proto stále více soustředí na to, jak lidem na první pohled jejich platby „vysvětlit“. Mastercard poskytuje řešení s názvem Ethoca, které umí změnit nepřehlednou změť transakcí v jasnou informaci s logem a názvem obchodníka nebo taky s dalšími informacemi, jako je třeba lokalita, kde k nákupu došlo.

mastercard_clanek-1

Foto: CzechCrunch

Malá obrazová nápověda pomáhá zorientovat se v přehledu transakcí

Díky takovému systému držitel karty jednotlivé platby snadno rozpozná. „A ve svůj prospěch ho můžou využít i finanční instituce. Přehlednější řešení totiž pomáhá obchodníkům i bankám,“ vysvětluje Barbora Tyllová, produktová ředitelka Mastercard.

Ethoca pomáhá i s identifikací neoprávněných reklamací. Pokud se obchodníci a banky napojí do systému Ethoca Alert, dostanou rychlou informaci o tom, zda zákazník obdržel službu či zboží, za které zaplatil.

„Zapojením do Ethoca Alert ušetří banky nemalé peníze. Během chvilky lze totiž zjistit, zda je reklamace transakce oprávněná a je třeba zahájit oficiální reklamační proces. Tím ušetří banky kromě nákladů i interní zdroje,“ upřesňuje Tyllová.

mastercard

Přečtěte si takéKyberbezpečnost? Hledejte nejslabší článek v celém řetězciNajděte nejslabší článek v řetězci. Firmy může ohrožovat i obchodní partner, se kterým spolupracují

Navíc – když mají lidé možnost na první pohled vidět, o jakou transakci šlo, získají přehled o tom, kde a za co nejčastěji utrácejí a mohou třeba i upravit své návyky.

Ethoca je jeden z produktů ze skupiny Cyber & Intelligence, kterou Mastercard nabízí. Tato řešení mají za cíl zabezpečit nejen platby, ale i kyberprostor jako takový. A můžou přinést pořádek a přehled do plateb uskutečněných kartou.

K dalším patří mimo jiné RiskRecon umožňující audit kybernetické bezpečnosti kterékoli firmy včetně jejího subdodavatelského řetězce, NuDetect využívající pasivní biometrii pro ověření uživatele, Ekata sloužící k ověřování digitální identity pomocí umělé inteligence či CipherTrace, který umí monitorovat transakce v kryptoměnách v prostředí blockchainu.

CC Premium

Partnerem článku je Mastercard