Milánský Design Week je v plném proudu. Češi zde letos ukazují všechny podoby sklářského designu
Instalace z lehaného skla, kosmos skleněných uměleckých děl či 800 hudbou rozehraných kostek. Čechy na týdnu designu v Milánu nelze přehlédnout.
Milánský týden designu je každoročně příležitostí k tomu, aby značky, firmy, ale i studenti a čerství absolventi uměleckoprůmyslových vysokých škol z celého světa předvedli to nejlepší, na čem aktuálně pracují. Prostor zde dostává nábytek, móda, různá udržitelná řešení na poli průmyslového designu a také sklářské řemeslo, často spojené s osvícením. I letos v Milánu dostaly slovo známé české značky Preciosa a Lasvit, poprvé také výrobce koupelen Ravak. Nadto se sem přestěhovala putovní výstava Designblok Cosmos, která vznikla k příležitosti 25. výročí pražského festivalu designu.
Kdo si v loňském roce prošel všechna stanoviště Designbloku, tomu jistě neunikla metalická kapsle Designblok Cosmos, výstava skleněných děl od deseti předních českých designérů na šesti kolech, kterou připravil ve spolupráci s týmem festivalu designér Jan Plecháč. Už při jejím vzniku bylo zřejmé, že Praha nebude jejím posledním stanovištěm, proto byla načrtnuta tak, aby se dala snadno složit a na jiném místě zase poskládat. Třeba na milánském Design Weeku, který běží od 15. do 21. dubna.
V italském městě, které aktuálně pulzuje designem z celého světa, zaparkovala na prestižní lokaci Superstudio Più v rámci přehlídky Superdesign Show v zóně Tortona. Jde přitom o první zahraniční zářez festivalu Designblok. Návštěvníci Design Weeku si tak mohou prohlédnout spojení sklářského designu s uměním v podání Jakuba Berdycha Karpelise, studia DECHEM, Lucie Koldové, Václava Mlynáře, Lukáše Nováka, Jiřího Pelcla, Ronyho Plesla, Tadeáše Podrackého, Maxima Velčovského a Jana Plecháče.
„Putovní výstava Designblok Cosmos procestuje svět, je nositelem praporu českého skla v zahraničí a právě její nomádská povaha mě při vytváření designu expozice inspirovala nejvíc. Mým cílem bylo vytvořit pořádnou show, pojízdný cirkus, který představí návštěvníkům design v trochu jiném světle, než jsou zvyklí, a přitom nabídne audiovizuálně působivý zážitek,“ říká Jan Plecháč. Součástí skleněného kosmu jsou i audiovizuální efekty, na nichž se podílelo studio Lunchmeat. Originální sound design, který výstavou provází, doplnil skladatel Aid Kid.
V rámci milánského Fuorisalone letos vystavuje Preciosa, sklářská společnost z Kamenického Šenova. Ta si připravila instalaci Crystal Beat 2, navazující na loňskou prezentaci nového typu osvětlení Crystal Grid, kterou představila v rámci veletrhu Salone del Mobile. Tentokrát se ale kreativní ředitelé Preciosa Lighting Michael Vasku a Andreas Klug rozhodli místo světelných křišťálových trubic prostory rozzářit barevnými kostkami. Stále tím ale ukazují, jak tradiční sklářské řemeslo propojují se současnými technologiemi.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKaždá ručně vyráběná kostka reprezentuje jeden pixel jako základní stavební jednotku obrazu a společně vytváří celou dynamickou světelnou kompozici inspirovanou herní grafikou a stylem pixel art. Instalaci tvoří celkem 400 kostek, její délka je devět metrů a roste do výšky čtyř metrů. Stejně jako loni se tak návštěvníci týdne designu mohou i tentokrát do proskleného světa zcela ponořit a instalací procházet skrz naskrz. Její dynamiku pak umocňuje hudební doprovod, který je technologií 3D zvukového systému propojen s tím, jak se mění světlo v kostkách.
„Crystal Beat 2 je reakcí na proměnu kultury kolem nás. Všichni hledíme do budoucnosti, ale zároveň se rádi vracíme do minulosti plné nostalgie, krásných vzpomínek a zážitků, abychom si připomněli oblíbené věci, které jsou dnes už retro. Prostřednictvím oslnivého světelného a hudebního projevu vás každý zavěšený Crystal Pixel zve na cestu zpět v čase a současně pracuje s vašimi aktuálními smyslovými prožitky,“ popisuje Michael Vasku.
Společnost Lasvit si pro Milán připravila výstavu Re/Creation, která se rozprostírá přímo v centru města, v ikonickém Palazzo Isimbardi. Tým z Lasvitu se zde rozhodl prezentovat méně známé techniky ručního skla. Středobodem výstavy je tak dílo Porta navržené uměleckým ředitelem Lasvitu Maximem Velčovským, které ukazuje různorodé aspekty lehaného skla. Instalace se zrodila v největší evropské sklářské peci ve sklárně TGK v Novém Boru, kde vznikají i komponenty pro fasády vyráběné právě metodou lehaného skla.
Kromě centrální instalace na nádvoří paláce Lasvit v Milánu představuje také novou kolekci Nebula, kterou sklářská společnost vytvořila ve spolupráci se švédským architektonickým studiem Claesson Koivisto Rune díky využití technického skla s kovovým „potahem“. K vidění je také limitovaná kolekce Neverending Glory od designérů Jana Plecháče a Henryho Wielguse, která vznikla k výročí deseti let tohoto bestselleru, a svítidlo designérky Márie Čulenové propojující sklo a dřevo.
Výrobce koupelen Ravak na milánský týden designu zamířil vůbec poprvé. Jeho prezentace je k vidění v rámci veletrhu Salone del Mobile. Představuje zde pět nových sérií produktů, mezi nimiž jsou například koupelnové komponenty z litého mramoru nebo solitérní vany s barevným opláštěním. Cílem je, aby expozice přitáhla pohledy návštěvníků, a tak tým Ravaku za čistě bílé panely určené pro vystavení produktů umístil 800 nafukovacích míčů, které mají evokovat mydlinovou pěnu.