Milánský Design Week je v plném proudu. Češi zde letos ukazují všechny podoby sklářského designu
Instalace z lehaného skla, kosmos skleněných uměleckých děl či 800 hudbou rozehraných kostek. Čechy na týdnu designu v Milánu nelze přehlédnout.
Milánský týden designu je každoročně příležitostí k tomu, aby značky, firmy, ale i studenti a čerství absolventi uměleckoprůmyslových vysokých škol z celého světa předvedli to nejlepší, na čem aktuálně pracují. Prostor zde dostává nábytek, móda, různá udržitelná řešení na poli průmyslového designu a také sklářské řemeslo, často spojené s osvícením. I letos v Milánu dostaly slovo známé české značky Preciosa a Lasvit, poprvé také výrobce koupelen Ravak. Nadto se sem přestěhovala putovní výstava Designblok Cosmos, která vznikla k příležitosti 25. výročí pražského festivalu designu.
Kdo si v loňském roce prošel všechna stanoviště Designbloku, tomu jistě neunikla metalická kapsle Designblok Cosmos, výstava skleněných děl od deseti předních českých designérů na šesti kolech, kterou připravil ve spolupráci s týmem festivalu designér Jan Plecháč. Už při jejím vzniku bylo zřejmé, že Praha nebude jejím posledním stanovištěm, proto byla načrtnuta tak, aby se dala snadno složit a na jiném místě zase poskládat. Třeba na milánském Design Weeku, který běží od 15. do 21. dubna.
V italském městě, které aktuálně pulzuje designem z celého světa, zaparkovala na prestižní lokaci Superstudio Più v rámci přehlídky Superdesign Show v zóně Tortona. Jde přitom o první zahraniční zářez festivalu Designblok. Návštěvníci Design Weeku si tak mohou prohlédnout spojení sklářského designu s uměním v podání Jakuba Berdycha Karpelise, studia DECHEM, Lucie Koldové, Václava Mlynáře, Lukáše Nováka, Jiřího Pelcla, Ronyho Plesla, Tadeáše Podrackého, Maxima Velčovského a Jana Plecháče.
„Putovní výstava Designblok Cosmos procestuje svět, je nositelem praporu českého skla v zahraničí a právě její nomádská povaha mě při vytváření designu expozice inspirovala nejvíc. Mým cílem bylo vytvořit pořádnou show, pojízdný cirkus, který představí návštěvníkům design v trochu jiném světle, než jsou zvyklí, a přitom nabídne audiovizuálně působivý zážitek,“ říká Jan Plecháč. Součástí skleněného kosmu jsou i audiovizuální efekty, na nichž se podílelo studio Lunchmeat. Originální sound design, který výstavou provází, doplnil skladatel Aid Kid.
V rámci milánského Fuorisalone letos vystavuje Preciosa, sklářská společnost z Kamenického Šenova. Ta si připravila instalaci Crystal Beat 2, navazující na loňskou prezentaci nového typu osvětlení Crystal Grid, kterou představila v rámci veletrhu Salone del Mobile. Tentokrát se ale kreativní ředitelé Preciosa Lighting Michael Vasku a Andreas Klug rozhodli místo světelných křišťálových trubic prostory rozzářit barevnými kostkami. Stále tím ale ukazují, jak tradiční sklářské řemeslo propojují se současnými technologiemi.