Miliardový Stripe nabírá 600 milionů dolarů. V krizi nezpomaluje, naopak roste a po Česku chystá další expanzi

collison

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Nejhodnotnější fintechový startup současnosti, za kterým stojí bratři Collisonové, nepřestává překvapovat ani v krizi – a není divu, e-commerce trhu se všeobecně daří a prakticky každý e-shop, ale i větší byznys, potřebuje platební bránu. Stripe si získal své zákazníky především jednoduchou integrací, ale také pokročilými funkcemi pro vývojáře, na kterých svůj byznys před téměř 10 lety postavil.

Nyní americký startup nabírá dalších 600 milionů dolarů, jež rozšiřují poslední investiční kolo ve výši 250 milionů dolarů, které Stripe ohlásil loni v září. To ho posunuje z předchozí již tak rekordní valuace 35 miliard na hodnotu 36 miliard dolarů a potvrzuje dominantní pozici na fintechovém trhu. Peníze do startupu napumpovali stávající investoři Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, General Catalyst a několik dalších.

Peníze podle vlastních slov navíc Stripe nepotřebuje využívat na to, aby přežil, což se v koronavirové krizi týká některých jiných startupů, například Airbnb, ale na masivní nábor nových lidí, tvorbu služeb a také další expanzi. Je to jen měsíc a půl, co Stripe po několikaměsíčním testování oficiálně spustil své služby i v Česku, a očekává se, že brzy vstoupí na další evropské trhy. Aktuálně v uzavřené verzi testuje například Rumusko nebo Bulharsko.

stripew

Na druhou stranu i John Collison, spoluzakladatel a prezident startupu, pro Business Insider přiznal, že další financování Stripe nabral také proto, že nikdo nemůže předpokládat, jak bude vypadat zbytek letošního roku nebo rok 2021. Může přijít ekonomická recese, vše se může zpomalit a to, co vypadá nyní růžově, se může z měsíce na měsíc otočit. I tak firma hlásí, že má k dispozici zhruba 2 miliardy dolarů na provoz, další investice či akvizice.

V poslední době přitom Stripe nabral množství dalších velkých zákazníků. Jedním z nich je například Zoom, který díky boomu virtuálních meetingů takřka přes noc vyrostl na desetinásobky původního počtu uživatelů, a stejně tak roste i jeho hodnota a pozice na akciovém trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další stovky milionů od investorů tak Stripe podrží i v případném zpomalení a bude díky nim moct investovat dál. Nevylučuje ani, že se aktuálně dívá na několik startupů, které by chtěl potenciálně odkoupit. Zároveň oba bratři potvrzují, že v nejbližší době rozhodně neplánují vstup na burzu, o čemž se spekuluje jako o dalším jasném kroku Stripu, jelikož už má za sebou desítku investičních kol.

Podstatná je podle Johna Collisona také infrastruktura, jelikož se zvyšujícím se náporem na online služby roste také náročnost na platební bránu, takže se chce startup pojistit proti případným výpadkům.

Stripe versus Adyen

Stripe na mnoha trzích bojuje s větší či menší konkurencí, od Square až po PayPal, ale globálně ho v poslední době ve velkém dohání například holandská firma Adyen. Ta už dříve vyšoupla z dominantní pozice například PayPal u integrace na globálně největším aukčním serveru eBay. Adyen si navíc získává na popularitě i v Česku, kde ho v minulých týdnech integrovala například Alza.

tomas_havryluk

Foto: Alza

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk

Jednička tuzemského e-commerce trhu se rozhodla pro změnu kvůli ještě vyšší bezpečnosti, snížení administrativy a také díky faktu, že přes 50 procent objednávek proběhne právě s platbou online. Integrace proběhla jak v rámci online systému, tak také fyzických platebních terminálů na pobočkách. Alza přitom podle informací vybírala mezi celkem devíti hráči z Česka i zahraničí a nakonec si vybrala právě Adyen.

Zdá se tak, že rychle rostoucí a progresivní startupy, které se okamžitě přizpůsobují aktuální situaci i potřebám trhu, budou hrát v nejbližší budoucnosti prim a firmy na ně budou ve velkém přecházet a opouštět tradičnější a pomalejší zavedené hráče.

Brzy se zase osobně uvidíme, věří Ivo Lukačovič. Pandemie zasáhla i jeho Windy.com, a tak spouští prémiové funkce

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ivo-lukacovic-windy-boxed-min

Foto: Windy.com

Zakladatel Seznamu a Windy.com Ivo Lukačovič

0Zobrazit komentáře

„Ahoj, jmenuji se Ivo a miluji vítr!“ napsal v roce 2015 zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič. O rok dříve začal sám jako osobní vedlejší projekt pracovat na službě, která animacemi na mapě zobrazuje větrné podmínky. Nástroj s předpokládaným užitkem zejména pro surfaře či příležitostné piloty, mezi něž se řadí i sám šestačtyřicetiletý Lukačovič, se ale poměrně rychle rozrůstal až do současné podoby komplexní meteorologické služby.

Nyní Windy.com představilo svou prémiovou verzi s několika novými funkcemi ve snaze získat dostatek prostředků na bezproblémový provoz, který je nezatížený reklamou a pro všechny zcela zdarma.

Windy původně vzešlo z inspirace společností Meteoblue nabízející v přehledných grafikách povětrnostní předpovědi pro jakékoliv vybrané místo na světě s poměrně velkou přesností. Spojení s animacemi pohybu větru, jako to dělá například projekt Earth, pak dalo jasnou cestu zrodu velmi zajímavé meteorologické služby pocházející z Česka. Následující kroky se nesly v rámci výrazného rozšiřování schopností Windy při zachování jeho základní přehlednosti.

windy1

Foto: Windy.com

Česká aplikace Windy.com

Pomocí dat z mnoha zdrojů a nejmodernějších předpovědních modelů jako ECMWF služba nabízí několik různých vrstev informací, od hodinové předpovědi počasí pro kterékoliv místo na světě až po specifické detaily pro piloty. Přirozeně se také postupně rozšířil počet lidí, kteří na jejím vývoji pracují. V roce 2017, když řádily hurikány Irma a Maria, se Windy stalo jedním z důležitých informačních zdrojů pro média i vlády.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Minulý rok pak byl pro český meteorologický startup dosud nejvýznamnějším. Výrazněji byly jeho funkce integrovány do map i počasí od Seznamu, přibyla globální mapa kvality vzduchu a animované satelitní snímky s aktuálním vývojem i předpověďmi extrémního počasí. Zároveň se mohou uživatelé díky integraci webkamer po celém světě podívat, jak to na daném místě vypadá i v realitě.

V srpnu se pak Windy objevilo dokonce na Instagramu herce a ekologického aktivisty Leonarda DiCapria, který na jeho mapách ukazoval hořící amazonské pralesy.

windy

Foto: Leonardo DiCaprio/Instagram

České Windy.com na Instagramu Leonarda DiCapria

Díky tomuto růstu, spojenému i s úplnou absencí omezení placenými funkcemi a zatížení reklamu, se startupu podařilo loni od dobrovolných dárců získat zhruba 450 tisíc eur (přes 12 milionů korun). Jelikož ovšem provoz už poměrně velké služby je finančně náročný, byla představena také její prémiová verze. Vše, co bylo dosud dostupné zdarma, přitom minimálně prozatím zůstane beze změny, zájemci si mohou naopak připlatit pro ještě rozsáhlejší informace.

Předplatné stanovené na 19 eur ročně (přes 500 korun), nebo 3 eura měsíčně (80 korun) nabídne hlavně předpověď pro každou další hodinu místo tří hodin, jak je na Windy standardem. V blízké době se navíc chystá uvedení dalších podobných privilegií. Lidé, kteří už dříve darovali padesát dolarů a více, mají nárok na rok prémiové verze zdarma.

pavel_voparil-min

Přečtěte si takéBonami otvírá prodejny a spouští vlastní dopravu. Chceme být první volbou při vybavování bydlení, říká jeho šéf VopařilBonami otvírá prodejny a spouští vlastní dopravu. Chceme být první volbou při vybavování bydlení, říká jeho šéf Vopařil

Jak Lukačevič vysvětluje na blogu startupu, ačkoliv je za téměř půl milionu eur v desítkách tisíc dobrovolných darů vděčný, stále je to polovina toho, co by bylo potřeba pro bezproblémový provoz. Windy.com se stává více a více populární a nabízí další a další služeb. Za infrastrukturu poskytující služby milionům našich uživatelů musíme platit obrovské sumy, které se každý rok zdvojnásobí,“ píše.

windy-call1-min

Foto: Windy.com

Ve Windy.com teď pracují z domova

Z hlediska financování se situace ještě zkomplikovala kvůli koronavirové krizi, jelikož se minimálně dočasně rozpadl plán firmy, kdy chtěla začít více pronikat do B2B segmentu, odkud měly plynout nové příjmy.

„Doba, ve které žijeme, není normální. Zůstáváme doma a jediné riziko, které podstupujeme, je přejídání se a přibírání na váze. Ale všechny pandemie nakonec skončí,“ říká zakladatel Seznamu a Windy. Spolu s týmem i z domova usilovně pracuje tak, jak jim to sociální distancování umožňuje, a věří, že se lidé při svých oblíbených činnostech opět setkají dříve, než si myslí.

„Uvidíme se na kitingové pláži, letišti, přístavu nebo v horách a užijeme si spolu mnoho skvělých schůzek, letů nebo plaveb,“ plánuje vášnivý outdoorový sportovec a dodává: „Zůstaňte v bezpečí, dodržujte social distancing a nechyťte koronavirus.“

ivo-lukacovic-lockheed

Foto: Ivo Lukačovič

Iva Lukačovič (vpravo) ve svém historickém letounu Lockheed Electra 10A při letu nad Kanadou a Grónskem