Miliony a tramvaj pro hlavní nádraží. Mění se pražský Sherwood, podchody i odbavovací hala
Fasáda Fantovy budovy už je hotová, teď se rekonstruuje vnitřní část. Upraví se také Vrchlického sady, kudy nově pojede tramvaj.
Na pražském hlavním nádraží se dějí velké věci. Prostor, kterému by se spousta Pražanů raději vyhnula, pokud by měla tu možnost, se postupně mění. Hotová už je rekonstrukce fasády historické Fantovy budovy. Nyní se chystají další úpravy, které by měly postupně z nádraží a jeho okolí udělat atraktivní část města.
„V současné době hlavní město Praha a Správa železnic společně připravují zadávací řízení se soutěžním dialogem na revitalizaci parku Vrchlického sady, rekonstrukci nové odbavovací haly spolu s novou tramvajovou tratí Muzeum–Bolzanova,“ popsal pro CzechCrunch mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Vácha.
Těžko si dnes lze představit, že v sadech bylo dříve jezírko, na kterém plavaly labutě. Dnes po zemi plavou především prázdné lahve nebo nedopalky, v místě je velká koncentrace bezdomovců i narkomanů. Cílem je změnit špatnou pověst parku v centru města. A také to, co se dnes zdá být prakticky nemyslitelné – docílit toho, aby tu lidé trávili volný čas.
Park má přitom několik zajímavostí, mezi nimi například i památkově chráněný kubistický kiosek u současné tramvajové zastávky. Dřevěná prodejna tabáku a tiskovin vznikla ve dvacátých letech dvacátého století pravděpodobně podle architekta Pavla Janáka. Ten je autorem například pražského Libeňského mostu, Hlávkova mostu, Škodova paláce nebo havlíčkobrodské radnice.
„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytným řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková – jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ přiblížil záměr ředitel IPR Ondřej Boháč.
Příští zastávka Odbavovací hala
Vrchlického sady mají rozlohu 6,1 hektaru a vznikly jako Velký park kolem nového nádraží císaře Františka Josefa I. Velkou část prostoru zabrala hala hlavního nádraží z let 1972 a 1977. Další ukrojila magistrála, metro nebo parkoviště. Výsledkem je současná podoba. Soutěž na úpravy má mít hodnotu bezmála 174 milionů korun. Správa železnic na začátku dubna zveřejnila předběžné oznámení o jejím vypsání, kromě revitalizace parku by mělo dojít i k výstavbě nové tramvajové trati.