Minecraft v Minecraftu. Nadšenec přímo ve hře vytvořil virtuální počítač schopný spustit její kopii

Někdo v Minecraftu staví domečky. Jiný v něm naprogramuje stroj, na kterém běží Minecraft. Kam se hrabe Inception...

Michal MančařMichal Mančař

minecraft-02

Foto: Sammyuri

Stěží uvěřitelný projekt: Minecraft spuštěný v Minecraft

0Zobrazit komentáře

Snad neexistuje kreativnější hra než Minecraft. Může být dětskou hříčkou na skládání kostiček. Simulátorem přežití v divočině. Tvůrčím nástrojem pro tvorbu kopií architektury skutečného světa. Pokročilí hráči jsou v něm schopní vytvořit automatizované stroje. A někteří uživatelé v Minecraftu dokonce programují. Nyní se tento kreativní kruh uzavřel až neuvěřitelným způsobem. V Minecraftu si zahrajete Minecraft.

Kdykoliv se objeví některý z úchvatných výtvorů přesahujících původní vizi Minecraftu – třeba když v něm fanoušci pomocí herních předmětů a programovací logiky vytvořili funkční kalkulačku –, v komentářích se okamžitě zjeví vtipálci, kteří hlásí, že „už brzy si v Minecraftu zahrajeme samotný Minecraft“. Teď se jejich předpovědi vyplnily. Hráč s přezdívkou Sammyuri se svými parťáky v Minecraftu vytvořil virtuální počítač schopný hrát Minecraft.

Jak je to možné? Minecraft je v jádru takové pískoviště. Většina hráčů v něm kostky skládá pro radost do podob domečků. Někdy tyto stavby dosáhnou úctyhodných rozměrů a podob, ale stále to je pouze pasivní stavebnice. Jenže Minecraft v sobě obsahuje i prvky, které zjednodušeně řečeno umožňují programovat. Obvykle to vypadá tak, že přehodíte páku, čímž spustíte nebo automatizujete nějakou herní činnost. Třeba otevírání dveří na dálku.

Toto přepínání páčkou mezi polohami „vypnuto a zapnuto“ jsou zjednodušeně řečeno nuly a jedničky, tedy základní stavební prvky kameny veškerého softwaru. Stejně jako při klasickém programování lze i v Minecraftu tyto konstrukce propojovat do stále komplexnějších podob. Jenže jestli je příkaz „když se stane A, pak udělej B“ napsaný programátorem, nebo vyjádřený propojenými kostičkami v prostředí hry, to už je výslednému programu jedno. A tím (milionkrát složitějším) výsledkem je tentokrát Minecraft v Minecraftu.

Uživatel Sammyuri tímto způsobem vytvořil virtuální počítač s obrazovkou, který je schopný spustit extrémně osekanou, ale plně hratelnou a věrnou virtuální kopii hry. Je sice jen dvoubarevná, ale zcela renderovaná v trojrozměrné grafice. Miniaturní svět má šestnáct druhů kostek, které lze těžit a přetvářet v klasickém „craftovacím“ rozhraní na dvaatřicet předmětů. Ty se tradičně ukládají do hráčova inventáře. A z natěžených kostek lze dále stavět. Prostě činnosti dobře známé z Minecraftu.

Co tento těžko uvěřitelný počin činí ještě impozantnějším, je skutečnost, že k tomu tvůrci v podstatě využili možnosti pouze základního titulu. Kreativních výtvorů, které přesahují schopnosti Minecraftu, je bezpočet. Obvykle si ale při tvorbě pomáhají nějakým dodatečným rozšířením možností hry nebo externím nástrojem. Minecraft v Minecraftu je ale postavený jen na tom, co nabízí původní hra. Znalci tuší, že to je materiál zvaný redstone, který pohání ony zmiňované logické a programovací funkce hry.

Jeden háček to ale má. „Ačkoliv vše lze spustit v základním Minecraftu, běželo by to s frekvencí jednoho snímku za několik dní,“ vysvětluje Sammyuri. Samotná stavba tedy skutečně je čistě minecraftovská, ale pro její rychlý provoz byla nutná pomoc specializovaného serveru. „Aby to bylo hratelné, použili jsme server k urychlení hry na více než desetitisícnásobek,“ dodává autor, jemuž pomáhali kolegové s přezdívkami Uwerta a StackDoubleflow. I samotné video je pak zrychlené ještě víc.

Parametry díla jsou 8 kilobajtů programové paměti, 256 bajtů RAM, grafická jednotka a 6 kilobajtů grafické paměti. To vše pohání dění na obrazovce s rozlišením 96 × 64 bodů. Samozřejmě nechybí ani procesor, který vychází ze Sammyuriho dřívější a neméně fascinující tvorby. Tento nadšenec už loni vytvořil projekt CHUNGUS 2, stroj s jednohertzovým procesorem, který je schopný spustit piškvorky, legendárního hada nebo třeba Tetris. V podobných kouscích není sám, on a podobní „minecraftoví programátoři“ se sdružují v komunitě Open Redstone.

O plejádě počinů, které Minecraft proměňují z kostičkové hříčky na neskutečně kreativní nástroj, už byla řeč. A myšlenka Minecraftu v Minecraftu se dočkala několika pokusů o zpracování, žádný však nešel do takto neuvěřitelné hloubky nebo k věci nepřistupoval tímto způsobem. Hráč Fundy například předloni velmi zjednodušeně řečeno do Minecraftu streamoval externí obsah.

Na rozdíl od Sammyuriho nespouštěl ve hře jinou (tedy vlastně stejnou…) hru na virtuálním počítači, ale pomocí speciálního serveru a programu zobrazoval prostřednictvím kostiček obsah svého displeje. Takže když v takto spuštěném Minecraftu zmenšil okno „promítaného“ Minecraftu, dostal se na pracovní plochu svého počítače a mohl si prostřednictvím Minecraftu pustit třeba video.

O něco blíž, ale přesto na míle vzdálený aktuálnímu veledílu byl paradoxně mnohem starší výtvor Hanse Lemursona. Ten v Minecraftu už před deseti lety vytvořil stroj na hraní jednoduché dvourozměrné hříčky s těžením kostiček. Minecraft jako takový to samozřejmě nebyl, sama o sobě byla tato digihra primitivní, ale princip jejího naprogramování ve hře jiné z ní činí stále impozantní dílo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě dechberoucích technických kreací je však Minecraft pomyslným plátnem i pro umělečtěji založené tvůrce. Nedávno v něm například jeden z fanoušků strávil měsíc stavbou virtuální variace známého obrazu Vincenta van Gogha Hvězdná noc. Nespokojil se však pouze s dvourozměrnou kopií plátna, ale dílo z roku 1889 proměnil v minecraftové dimenzi na trojrozměrný výtvor.

Zdánlivě jednoduchá, ale svými možnostmi extrémně komplexní hra navíc už v minulost několikrát překročila hranice mnoha dalších oborů. Stala se tak pódiem pro pořádání virtuálních koncertů, ale přesáhla i do serióznějších sfér. Hostí například svobodnou knihovnu cenzurovaných děl, ve Spojených státech se stal nástrojem pro vysvětlení prezidentských voleb budoucím voličům.

I pro tento snad nekonečný kreativní potenciál se od vydání první veřejné verze Minecraftu v roce 2009 prodalo 250 miliony prodaných kopií hry – žádná jiná v dějinách nemá víc. A i proto se před osmi lety rozhodl stůj co stůj získat Minecraft do svého portfolia samotný Microsoft. Za dílo nezávislého švédského studia Mojang tehdy zaplatil 2,5 miliardy dolarů.

Pankrác zpět na místě činu. Tvůrci chystají přepracovanou verzi Poldy 2, shání na ni stovky tisíc

Pokud se podaří na Hithitu získat alespoň 600 tisíc korun, Pankrác z kultovní hry Polda 2 ožije v rozlišení 4K.

Filip HouskaFilip Houska

polda2_4k

Foto: Zima Software

Polda 2 v přepracované grafice s rozlišením 4K

0Zobrazit komentáře

Je to věčný smolař, který páchá více škody než užitku, přesto se stal jedním z nejobdivovanějších policistů České republiky. Alespoň tedy na herním poli. Řeč je o Pankráci z notoricky známé série Polda, který se před nedávnem vrátil ve svém sedmém pokračování. Teď se chce vrátit znovu, ale o několik let mladší. Tvůrci hry totiž připravují předělanou verzi Poldy 2, která láká zejména na modernější grafiku. A když se na ni vybere dost peněz, přijde i menší příběhové překvapení.

Podle fanoušků patří Polda 2 z roku 1999 k nejlepším dílům z celé série. Oceňují na něm nejen nezapomenutelný dabing postav, o který se postarali známí čeští herci jako Luděk Sobota, Petr Nárožný, Jiří Lábus, Vlastimil Bedrna nebo Valérie Zawadská, ale také příběh, který je přivádí do městečka Marsias, kde vzniká revoluční technologie pro klonování lidské rasy. U toho policista Pankrác nemůže chybět. Navíc když musí řešit případ ztracené Miss.

Nyní se tento příběh může opakovat. Tvůrci hry, vývojářská firma Zima Software, totiž oznámili, že chystají jeho remasterovanou verzi. Ta má přinést modernější rozlišení – z původního 480p na širokoúhlé 4K, optimalizované pro všechny moderní monitory. „Překreslíme vše, respektive až padesát obrazovek, a do vyšších detailů převedeme i animace. To je samo o sobě poměrně náročné, proto se nám bude hodit finanční podpora od lidí,“ říká pro CzechCrunch autor hry Petr Svoboda.

Na crowdfundingovém portálu Hithit proto rozjeli kampaň, v jejímž rámci chtějí získat minimálně 600 tisíc korun. V úterý brzy ráno bylo vybráno něco málo přes 260 tisíc. Pokud by se tvůrcům poštěstilo a vybrali o 150 tisíc korun více, než je stanovené minimum, chtějí do přepracovaného Poldy 2 přidat krátké intermezzo o tom, jak se Pankrác stal soukromým detektivem. „Půjde v podstatě o krátkou adventurku o velikosti zhruba pěti až sedmi pozadí,“ zmiňuje Svoboda.

polda2_4k-1920-x-1280-px

Foto: Zima Software

Pankrác před vstupem do „vyhlášeného“ pajzlu

„Události tohoto intermezza začnou přímo tam, kde původní Polda 2 skončil, tedy v balónu, který odlétá z Barbielandu, a končit budou přesně tam, kde začíná Polda 3, tedy v kanceláři soukromého detektiva Pankráce. Tento hratelný epilog se spustí po dohrání Poldy 2, avšak půjde z menu pustit i samostatně. Pokud se nám povede vybrat částku 850 tisíc korun, chtěli bychom také zmodernizovat veškerou hudbu,“ pokračuje Svoboda.

V aktuální fázi je minimální částka, za kterou přispívající dostanou možnost si hru zahrát, nastavena na 349 korun. A jak už to na crowdfundingových službách typu Hithit, kde mimo jiné dříve uspěla zlínská značka tenisek Vasky nebo netradiční ostravská posilovna Colliery, bývá, součástí kampaně jsou i speciální balíčky pro skalní fanoušky. K dispozici jsou třeba tematická trička, dokumenty k případům detektiva Pankráce, sošky, art booky či vlastní karikatura ve hře.

„Věříme, že fanoušci budou nadšeni. Duch původní grafiky, kvůli kterému je Polda 2 také silně populární, zůstane zachován, díky vyššímu rozlišení ale hra dostane více detailů a takříkajíc se vyleští. Něco podobného udělali tvůrci například u hry Full Throttle nebo Day of the Tentacle, jejichž remasterované verze nás k té naší přímo inspirovaly,“ doplňuje Svoboda. Kampaň končí za čtyřiačtyřicet dní s tím, že studio bude mít rok na to, aby ji zájemcům doručilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V souvislosti s chystanou předělávkou Poldy 2 se ovšem nedá nevzpomenout na situaci, která předcházela dubnovému vydání pokračování hry s pořadovým číslem sedm. I na vývoj toho příběhu si Zima Software došlo pro peníze na Hithit, kde se mu podařilo získat téměř 1,5 milionu korun, skoro čtyřnásobek požadovaného minima. A fanoušci měli velká očekávání, co vydání, ve kterém se objeví i Andrej Babiš, ve výsledku nabídne.

Jenže právě kampaň, respektive odměna, díky které mohli přispěvatelé získat hru dva týdny před premiérou, Poldovi 7 pořádně zavařila. Ještě před oficiálním vydáním se totiž na internetu objevila její ilegální hry. A i když leckdo předpokládal, že nostalgiků, kteří nebudou váhat za nového Poldu zaplatit 700 korun, se najde nespočet, celá situace se k nelibosti vývojářů vyvrbila úplně opačně.

LILO & STITCH

Přečtěte si takéJe Lilo & Stitch remake, co má smysl? Film porazil i Toma CruiseDávají remaky animáků od Disneyho smysl? Nový film porazil i Toma Cruise a míří k miliardě dolarů

Ilegální kopie se začala šířit rychlostí blesku, přičemž podle tehdejšího tweetu Filipa Krauchera z herního webu Indian-tv takto hru uloupilo na 60 tisíc lidí. To se samozřejmě odráželo na samotných prodejích, což naznačil i Petr Svoboda. Teď má být ovšem situace o něco lepší, jak ostatně autor hry říká pro CzechCrunch. „Upřímně bych se k této kauze nechtěl již moc vracet. Již toho bylo řečeno více než dost. Jediné, co mohu říct, je to, že teď je situace již dobrá a s prodeji jsme spokojeni. Za to patří velký dík fanouškům,“ uvádí.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.