Minus dvanáct procent a propad pod 200 miliard korun. Česká e-commerce poprvé v historii klesla
Podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci se loni poprvé v Česku snížil také počet e-shopů na úroveň lehce přes 50 tisíc.
V prvním „covidovém“ roce 2020 tuzemské e-shopy dohromady dosáhly obratu jen těsně pod hranicí 200 miliard korun, o rok později to bylo 223 miliard. Loni se však růst e-commerce zastavil, a to vůbec poprvé ve své historii. Celkem za rok 2022 online obchodníci utržili 197 miliard korun, což je meziroční pokles o dvanáct procent. Vyplývá to z dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„V APEK sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje výsledky internetových obchodů v roce 2022 výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Trh má totiž za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace, kvůli nimž spotřebitelé začali více šetřit a ve svých nákupech především v první polovině roku byli velmi opatrní.
„Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené,“ říká Vetyška s tím, že přes pokles celkových obratů se význam online nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokážou svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod,“ dodává Vetyška.
Z dat tedy vyplývá, že zatímco v roce 2019 e-commerce meziročně rostla o 15 procent, v roce 2020 o závratných 26 procent a předloni o 14 procent, loni nastal propad o 12 procent. Z hlediska průběhu minulého roku zaznamenaly e-shopy v prvním kvartálu pokles o 25 procent, během druhého a třetího kvartálu se pak obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů.
„I když se ve srovnání s předchozím rokem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako předloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy na energie a výdaje prozatím odložili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel Heureka Group.
Klesl počet e-shopů
Stejně jako objem prodejů, poprvé v historii podle Heureky a APEK v Česku loni klesl také počet e-shopů. Zatímco podle odhadů v roce 2019 v Česku působilo 46 600 e-shopů, v roce 2021 jejich počet stoupl na 50 985 a loni klesl na 50 100.
Podle vyjádření je pokles počátkem začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině tohoto roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ říká Braverman.