Rekordní rok 2020 vystřelil českou e-commerce k 200 miliardám korun. Na maloobchodu se podílí už ze 16 %

Češi loni nakupovali online nejvíc v historii

Foto: DPD

Češi nakupují na internetu každým rokem stále více a vzhledem k pandemii koronaviru, jež zavřela mnoho kamenných provozoven, tomu nebylo jinak ani loni. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená čtvrtinový nárůst oproti roku předtím.

Díky rychlému růstu navíc podíl e-commerce na českém maloobchodu přesáhl 16 procent, v meziročním srovnání jde o skok o tři procentní body. V roce 2019 tuzemské e-shopy dosáhly obrat 155 miliard korun s bezmála 13procentním podílem na maloobchodu.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste. Také 16% podíl na celkovém maloobchodu je velký úspěch, o to lepší, že internetové obchody hektické období zvládly skvěle. Ukázaly novým nakupujícím, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí,“ hodnotí uplynulých dvanáct měsíců výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun,“ doplňuje Vetyška s tím, že se skokově zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

jan-vetyska-apek

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Foto: APEK

Jedním z největších loňských trendů nakupujících bylo prosazování nových a doteď ne moc obvyklých způsobů dodání zboží. Podle dat APEKu si před Vánoci spotřebitelé nejčastěji vybírali vyzvednutí v externích výdejnách, a to až ve 45 procentech.

„Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplňuje Vetyška a odkazuje tak na boom schránkových boxů, které v tuzemsku staví například Alza, Mall, Pilulka, Rohlík či Zásilkovna. Další hráči se přitom plánují přidat a například firma Balíkobot je chce všechny propojit.

Vetyška v predikci na letošní rok dále počítá s růstem e-commerce. Obraty podle jeho slov určitě překonají hranici 200 miliard korun, avšak e-shopy už nebudou dosahovat tak vysokého meziročního růstu jako loni. „Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání online a offline prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ uzavírá.

Počet e-shopů narostl o 8 tisíc

Analýzu o loňských výsledcích české e-commerce dnes publikovala také společnost Shoptet, její výsledky se však kvůli rozdílné metodologii vůči APEKu výrazně liší. Obraty českých e-shopů dle něj v roce 2020 už překročily magickou hranici a dosáhly 217 miliard korun. To by znamenalo meziroční růst o 40 procent.

V popisu růstových faktorů se však už obě analýzy shodují. „Česká e-commerce dosáhla vloni dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, šéf Shoptetu.

Již tradičně se na prvním místě žebříčku prodejů umístila elektronika a včetně bílého zboží se na celkovém obratu tuzemské e-commerce podílela 36 procenty. Pětinový podíl zaznamenala kategorie potřeb pro domácnost a zahradu, třetici největších segmentů pak uzavřela móda s podílem ve výši 13 procent.

miroslav-udan1

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

„Elektronika sice loni měla největší podíl na penězích utracených v e-shopech, nicméně oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o 12 procent více. Jedním z důvodů může být, že český trh je do velké míry tímto zbožím nasycen. Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ doplňuje Uďan.

Kategorie kosmetiky a zdraví, do které spadají i dezinfekční přípravky, loni zaznamenala vůbec největší meziroční nárůst prodejů, a to o 65 procent. Dalšími rychle rostoucími segmenty pak byly například potraviny, kdy kategorie jídla a nápojů podle dat Shoptetu meziročně rostla o 42 procent.

Pravděpodobně v souvislosti s výrazně větším množstvím času, který lidé trávili ve svých domácnostech, rychle rostla poptávka i po zboží z kategorie hobby, a to o 37 procent, nebo erotických pomůckách, které zaznamenaly nárůst o třiatřicet procent.

Při placení Češi preferovali platby kartou (36 procent případů), čtvrtina plateb pak proběhla pomocí bankovního převodu. Pokles oproti předloňskému roku zaznamenala pouze v tuzemsku pořád velmi populární platba na dobírku, kterou využilo 28 procent zákazníků.

Velcí kamenní hráči rostli online dvojnásobně

V online světě se loni výrazně dařilo i velkým kamenným hráčům. Jejich obraty z internetových prodejů se oproti roku 2019 vyšplhaly na dvojnásobek. Podstatným faktorem za tímto růstem byli podle společnosti Shopsys, která data poskytla, zejména lidé, kteří běžně preferují nakupování právě v kamenných prodejnách.

„Velcí kamenní hráči disponují silnými brandy a velkými databázemi často věrných zákazníků, které dokázali zmobilizovat k online nakupování. Paradoxně to tak byli právě oni, kteří si z rostoucího ‚online koláče‘ ukousli velké sousto na úkor ‚běžných‘ online hráčů,“ komentuje Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel Shopsysu.

Podle Shopsysu, který tvoří e-shopy na míru, přitom mohl být avizovaný růst u kamenných hráčů ještě vyšší, ovšem ne všichni byli na přesun do onlinu připraveni a u řady z nich je možné najít velký prostor pro zlepšení. „Jako extrémní problém se na konci minulého roku ukázaly u některých prodejců také návazné procesy jako vychystávání a expedice zboží či zákaznická podpora,“ doplňuje Kapošváry.

maleninsky

Přečtěte si takéZvučná posila z NATO. Do startupu TRIX nastupuje generál František Malenínský, bývalý druhý muž české armády

Velkým kamenným hráčům se však během loňska dle Shopsysu až o čtvrtinu podařilo navýšit konverzní poměr, jenž představuje podíl lidí, kteří e-shop navštíví a nákup skutečně provedou. K tomuto navýšení došlo patrně proto, že lidé často neměli možnost nákup dokončit v kamenné prodejně. V letošním roce pak má být trendem propojování offline a online prodejních kanálů s cílem nabídnout zákazníkům co největší komfort.

„Všichni kamenní hráči chtě nechtě budou muset do e-commerce investovat podstatně větší část svých finančních zdrojů, než byli dosud zvyklí. Jejich e-shopy pro ně už nadále nemohou být pouze doplňkovým prodejním kanálem,“ dodává Kapošváry.

6. 1. 2021 17.00: Článek jsme aktualizovali a doplnili o data Asociace pro elektronickou komerci.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.