Místo chmele vůně soli. Projekt tajemných zámeckých lázní je působivou konverzí pivovarnického sklepení

Hluboko v nepojmenovaném sklepení se rozlil černý bazén s vířivkou, v jejichž hladině se zrcadlí staré zdi. V nich se v minulosti vařil tekutý chléb.

pivovarnicke-lazne5

Foto: Filip Šlapal

Tajemné spa v zámeckém sklepení

0Zobrazit komentáře

Díky silné tradici pivovarnictví je v České republice množství historických prostor uzpůsobených právě k vaření zlatého moku. V řadě z nich se v posledních letech opět rozvoněl slad a chmel, jinde vznikají restaurace nebo prostory sloužící k ubytování. Na jednom nespecifikovaném místě se však původní prostory pivovarnických sklepů proměnily na lázně s bazénem. Objevujte více příkladů podobně zajímavé architektury v pravidelném newsletteru Arch.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Kde přesně se nová relaxační zóna nachází, není známo. Architekti, kteří o ní informovali, její lokaci neprozradili, nicméně nastínili, že projekt měl být realizován kdesi v České republice, ve sklepích zámku, na jehož úpravách se podílejí od roku 2014. Tyto indicie by mohly ukazovat na sklepení zámku Château Clara Futura, tedy luxusního butikového hotelu v Dolních Břežanech.

Právě na rekonstrukci tohoto zámku se podílela dvě ze tří studií, která pracovala i na projektu lázní, a to studio Mimolimit a také studio AED project. K nim se při tvorbě wellness zóny přidala také projekční společnost Alston.

Dle zveřejněných informací byly sklepy vybudovány v roce 1731, jedná se tak o místo s bohatou historií. „Při návrhu úprav jsme pracovali s velkou úctou ke všemu historickému a hodnotnému. Velmi pečlivě jsme zvažovali použití veškerých materiálů. Řešil se jak jejich vzhled, stáří, opracování i velikost vzhledem k našemu prostoru,“ vysvětlují architekti.

pivovarnicke-lazne1

Foto: Filip Šlapal

V prostoru se dříve vařilo pivo

Celá relaxační zóna se rozprostírá na ploše 465,3 metru čtverečních, kdy hlavní hmotu tvoří tři rozdílně velké valené klenby vybudované za použití různých materiálů. „Největším problémem byla vedle necitlivých úprav z 20. století vlhkost třetí lodi, která je 8,96 metru pod zemí a pod silnicí. Bylo nereálné ji izolovat zvenku,“ dodávají architekti.

Staré pískovcové zdivo se doplnilo o křišťál a alabastr a dominantou prostoru se stal černý přelivový bazén, který propojuje a zároveň odděluje jednotlivé lodě sklepení. Díky použité barvě voda v bazénu zrcadlí okolní prostor a návštěvníci se mohou kolem tohoto „zrcadla“ procházet po dřevěných lávkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jelikož si investor přál v bazénu slanou vodu, museli architekti řešit také otázku působení odpařující se soli na další materiály. Kvůli korozi tedy nebylo možné použít standardní ocel, a to ani v takových detailech, jako jsou panty či zipy. Černá barva byla použita i pro vířivku.

Rekonstrukce prostoru přinesla také designová světla v podobě strun. Návštěvníci zde najdou řadu odpočinkových zón, kde se mohou pohodlně usadit nebo se rovnou natáhnout. A příjemným zpestřením je také dřevěný obklad s výraznou patinou a nasvícením.

Návrat tramvají na Václavské náměstí se blíží. Stavět se má začít na jaře, hotovo má být za tři roky

Tramvaje v horní části Václavského náměstí jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu budou koleje po jeho stranách a uprostřed vznikne promenáda.

Peter BrejčákPeter Brejčák

vaclavak2-min

Foto: Jakub Cigler Architekti

Pohled z Národního muzea na Václavské náměstí s tramvajemi

0Zobrazit komentáře

Praha už ví, kdo a kdy vrátí tramvaje do horní části Václavského náměstí. Trať tam za zhruba 1,24 miliardy korun bez DPH postaví společnost Eurovia CS a trvat jí to bude asi tři roky. Dnes to potvrdil vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu pak rozhodlo minulé vedení města. Zahájení stavby tratě dopravní podnik předpokládá na jaře příštího roku.

Dopravní podnik podle Šabíka hodnotil nabídky, kterých do tendru dorazilo šest, z 80 procent na základě ceny a z 20 procent podle délky stavby. Rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší nabídkovou cenou podle něj činil více než 250 milionů korun. Dobu stavby 1 095 dnů, tedy tři roky, shodně uvedlo všech šest subjektů, dodal Šabík.

Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací koleje po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysázejí zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů, které pojedou částečně po tramvajových kolejích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Praha plánuje rovněž stavbu další trati, která povede od Národního muzea kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Její výstavba je součástí architektonické soutěže, ve které nyní město spolu se Správou železnic vybírá podobu rekonstrukce nové odbavovací haly a okolí hlavního nádraží. Výsledky by měly být známy kolem poloviny příštího roku.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce jeho spodní části, kterou město z většiny dokončilo loni na podzim. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které již byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.

S přispěním ČTK