Místo plastů vosk. Slovenské Peelo bojuje proti jednorázovým obalům a od investorů získalo miliony
Doteď slovenské Peelo prodávalo ekologické voskové obaly zejména na domácím a českém trhu. S podporou investorů směřuje do zahraničí.
Voskové obaly využívali pro uchovávání potravin již před tisíci lety například v Egyptě, časem se na tento vynález nicméně zapomnělo. V moderní verzi ale obaly z vosku vyrábí původem slovenská firma Peelo, která se pomocí nich snaží nahrazovat plastové potravinové folie, mikrotenové sáčky a další jednorázové plasty v domácnostech. A zajímá i investory.
Peelo před třemi lety založila podnikatelská dvojice Martina Ivanová a Tomáš Bukoven, kteří voskové obaly běžně používali, když rok cestovali a pracovali na Novém Zélandu. Po návratu zpátky na Slovensko zjistili, že se v našem regionu tyto produkty neprodávají – a pokud ano, tak ne v opravdu dobré kvalitě. Rozhodli se to změnit.
Výsledkem je udržitelný a ekologický produkt, který je možné používat opakovaně, umývat jej i kompostovat. Aby Peelo své voskové obaly dostalo z místní malovýroby také na pluty maloobchodů, tým navrhl a vyvinul technologii, která automatizuje výrobní proces a desetinásobně jej zrychluje. Díky němu teď dokáže vyrobit více než čtvrt milionů kusů ročně.
„Všechny potraviny se postupem času kazí, jde o přirozený proces. Peelo ale tento proces schnutí nebo plesnivění dokáže zpomalit. Prodlužujeme tak životnost potravin,“ vysvětlila Ivanová již před rokem pro CzechCrunch s tím, že životnost samotného Peela je jeden až dva roky. Poté si je může uživatel převoskovat, čímž firma chce zákazníky motivovat, aby to udělali sami doma a produkt jim vydržel co nejdéle.
Od uvedení prvních produktů na trh Peelo jen na českém a slovenském trhu přes svůj e-shop získalo více než deset tisíc zákazníků, přičemž další oslovilo přes retailový prodej (produkty nabízí například také slovenská síť drogerií DM) a takzvaný white labeling, kdy třetím stranám umožňuje na obaly přidat vlastní potisk a prodávat je pod vlastní značkou.
Za loňský rok firma zaznamenala obrat v přepočtu přibližně tři miliony korun, z čehož polovina plynula z Česka. Letos již cílí na celkových pět milionů. Aktuálním cílem Peela je ale výrazně rozšířit své mezinárodní působení, a to konkrétně například do Polska, Maďarska, Holandska či Dánska. Následně má na řadu přijít celá Evropa.