Místo stamilionového byznysu dal přednost vývoji vlastní hry. Stvořil obří vesmír, který spustíte v prohlížeči

Martin Sadílek deset let pracuje na masivně multiplayerové hře Outspace. Nepotřebuje náročný hardware, přitom simuluje pořádný kus kosmu.

Michal MančařMichal Mančař

good-game-martin-sadilek-outspace
Foto: Outspace / Martin Sadílek
Martin Sadílek a jeho hra Outspace
0Zobrazit komentáře

Byznys ho nebavil. A tak raději začal tvořit videohru. Bylo to náročnější, než si plánoval. Ale nelituje. Jeho hra obsahuje obrovský kus vesmíru s tisícovkami hvězdných systémů. Přitom na ni nepotřebujete nejnovější PC, stačí vám internetový prohlížeč. Ke každé z těch hvězd se můžete vydat – a bude to trvat klidně rok čistého času. Můžete obchodovat, bojovat, prozkoumávat… Pojďte se podívat na příběh neobyčejné české hry, za kterou stojí jediný člověk.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„V roce 2006 jsem začal podnikat na internetu, dělal jsem webové stránky a stavěl e-shopy na zakázku. Rozrostlo se to na firmu s kanceláří a zaměstnanci. Jenže většinu času mě to nebavilo,“ popisuje pro CzechCrunch počátek své cesty k videohernímu vývoji Martin Sadílek. „Chtěl jsem něco dělat s internetem, ale byznysový svět e-commerce a manažerů ve sterilních zasedačkách mě rychle omrzel,“ dodává. A tak začal tvořit hru.

„Dětství jsem trávil hraním Dračího doupěte i výrobou vlastních stolních her. Většinou ovlivněných těmi počítačovými, jako byl Warcraft nebo UFO: Enemy Unknown. A ve své době byly také notoricky známé hry pro prohlížeč jako třeba Travian nebo OGame. Tak mě napadlo udělat něco takového, na co byste nepotřebovali výkonný počítač,“ přidává Sadílek inspiraci, která nakonec vedla k jeho hře Outspace. Ale ta cesta nebyla vůbec jednoduchá. Protože sólo vývojář hru stvořil prakticky od nuly.

Sadílek totiž nevyužil stávající technologie, na kterých by hru postavil. Nevzal hotový herní engine jako Unreal nebo Unity a nevložil do něj své nápady. Aby svou vizi, v níž se tisícovky hráčů prohánějí simulací vesmíru, planet a hvězd, naplnil, naprogramoval vše od úplných základů. „Myslel jsem si, že během jednoho roku udělám engine a během dalšího roku samotný herní obsah. Realita byla taková, že z toho bylo pět a pět let,“ říká vývojář.

Z téhle doby se Sadílek už polovinu času věnuje vývoji hry na plný úvazek. Svůj původní e-shopový byznys postupně utlumil. „Když vidím ty dnes známé firmy, které ve stejném byznysu narostly na stovky zaměstnanců nebo se z nich staly stamilionové startupy, nutí mě to přemýšlet, jestli to rozhodnutí bylo správné, třeba i s ohledem na rodinu. Ale určitě toho nelituji,“ říká. Outspace dnes žije z mikrotransakcí, tržby zaplatí i provoz serverů hry.

Ty byste mimochodem nalezli v Brně a běží na nich veřejná betaverze Outspace, v níž se můžete stát průzkumníkem, bojovníkem i obchodníkem ve vesmíru. A k jejímuž hraní vám stačí pouhý prohlížeč. Podobných vesmírných dobrodruhů je ve hře aktuálně kolem pěti tisíc, Outspace jich ale podle svého tvůrce zvládne klidně desetkrát tolik. A to napříč šesti tisíci slunečních soustav.

„Prostor hry je enormní. Velikosti kosmických objektů i vzdálenosti mezi nimi odpovídají skutečným rozměrům. Například cesta k Alfa Centauri trvá s využitím dostupné technologie hráčům necelý rok,“ říká Sadílek. A myslí tím rok skutečného času. „Jsou tací, kteří tuto cestu skutečně denním hraním absolvovali,“ dodává s odkazem na věrnou a nadšenou komunitu hráčů, která kolem Outspace vznikla.

Jestli stíháte otevřít Facebook, stihnete i hrát Outspace. S tímhle záměrem jsem hru tvořil.

Přehnaně aktivní hraní ale není pro Outspace nutností, titul nabízí spíš pozvolnější tempo. „Je to hra, kterou lze hrát třeba i při práci. Jestli stíháte otevřít Facebook, stihnete i Outspace. Něco naklikáte, hru zavřete, za pár hodin se znovu přihlásíte a třeba zkontrolujete výsledek těžby nebo cestu vašeho trajektu k rafinerii. S tímhle záměrem jsem hru tvořil,“ popisuje Sadílek. V tomhle mimochodem Outspace může někomu připomenout megalomanskou kosmickou simulaci EVE Online, v níž se můžete stát kosmickým těžařem, admirálem či obchodníkem.

„Outspace je tak trochu mix EVE Online a Transport Tycoonu,“ přibližuje autor s dalším odkazem na populární obchodně-budovatelskou strategii. „Interagujete s herním světem ve své vesmírné lodi jako v EVE, ale zároveň budujete své impérium jako v tycoonech. A ještě z pozice jedné lodě můžete ovládat i další plavidla podobně jako v Homeworldu,“ přidává zmínku o kultovním klenotu vesmírných strategií.

good-game-49

Přečtěte si takéČeská hra o Teslovi má dabing Ondřeje VetchéhoPo Kingdom Come nadaboval Vetchý další hru. Je to borec, co to má v hlavě srovnané, hlásí vývojáři

A jistě, na Outspace je znát – jak audiovizuálně, tak hratelností –, že je stále v betaverzi. A také že je to okrajová záležitost pro specifické publikum. „Ale to jsou EVE Online nebo OGame také a i dnes po mnoha letech je hrají tisíce lidí,“ míní vývojář. „Outspace se navíc nemusí stahovat ani instalovat. Každá hvězda, planeta nebo stanice je záznam v databázi, u které prakticky nejsem omezený, jak velká může být. Herní obsah tak v podstatě nemá strop,“ uzavírá Martin Sadílek. Muž, který vyměnil podnikání za vesmírný sen.

Jestli vás zajímají podobné příběhy o českých herních vývojářích, studiích a hrách, nezapomeňte se přihlásit k odběru našeho herního newsletteru Good Game. Přijde vám pravidelně každý týden ve čtvrtek ráno.

Top novinky ze světa her

🔨 Zajímá vás figurkový Warhammer? Tak o víkendu zamiřte na Prague Grand Tournament, kde uvidíte nádherně namalované modely i souboje stolních stratégů. „Je to největší akce svého druhu v Česku, přijedou i zahraniční týmy. A diváci jsou vítáni,“ říká Lukáš Seidel z organizačního týmu.

🎮 České zastoupení PlayStationu spustilo akční nabídku PS5, potrvá do 2. října. Digitální verzi konzole pořídíte za 9 990 korun.

💪 A když je řeč o Sony, v noci proběhl další State of Play, tedy přehlídka nových her pro PlayStation. Za zmínku stojí hlavně brutální marvelovka Wolverine.

🍺 Dělejte, tenhle článek máte číst už čtyři minuty! Čímž chceme jemně naznačit, že vzniká Jiří Kára Simulátor, hra o nejslavnějším ženichovi českého internetu.

🗡️ Taky už se chystá nová Mafia. Tedy alespoň to během streamu prohlásila herečka Carina Conti, která v Domovině dabovala Isabellu Torrisi. Vývojáři a vydavatelé z Hangaru 13 a 2K nicméně mlčí.

🕹️ Startuje filmový festival BRNO16, který ve spolupráci s herním projektem Gamer Pie nabídne i videoherní program. Třeba kvíz nebo přednášky o Kingdom Come.

📈 Jak se daří Steamu? O tom na konferenci Gamescom hovořil Erik Peterson z Valve. Za pět let se například zdvojnásobil počet najednou aktivních uživatelů.

⚔️ Desková hra Heroes of Might and Magic IIImimochodem fakt povedená – dostane čtveřici nových rozšíření v češtině, a to opět díky Xzone.

👻 Bojíte se rádi? Tak se těšte na novou hru japonského génia Hidea Kodžimy. Jmenuje se OD, slibuje předávkování děsem a vyjde pod hlavičkou Xbox Game Studios. A z předchozího Kodžimova hitu Death Stranding bude anime, tak si pusťte trailer.