Milion odběratelů za 90 minut aneb Jak se z Cristiana Ronalda může stát největší youtuber světa

Na Instagramu je největším tvůrcem, teď se o to pokusí na YouTube, kde dominuje MrBeast. „Dává to pro něj smysl,“ říká expert na marketing.

Filip HouskaFilip Houska

cr7-youtube-2

Foto: Nike / CzechCrunch

Cristiano Ronaldo je na YouTube

0Zobrazit komentáře

Sotva to oznámil, už měl nachystaných tucet videí, u kterých jeho tým nepochybně musel vědět, že přetočí internetová počítadla – a možná odstartují jednu novou éru. Byť je ještě velmi brzy na odhady, bylo by překvapivé, kdyby se Cristiano Ronaldo nestal největším youtuberem. Před dvěma dny spustil svůj kanál na YouTube a znovu potvrdil, že není jen výjimečným fotbalistou, ale i mistrem marketingu, který se svou značkou nakládá jako málokdo.

Přes 100 milionů lidí na sociální síti X, více než 160 milionů fanoušků na Facebooku a ohromných 630 milionů sledujících na Instagramu, což žádný jiný tvůrce nemá – a před druhým největším uživatelem, shodou okolností jeho věčným fotbalovým sokem Lionelem Messim, vede o 130 milionů lidí. Na TikToku není, ale kdyby Cristiano Ronaldo přišel i tam, vysoká popularita by ho velmi pravděpodobně neminula. Ale co YouTube?

Největšímu videoportálu světa se sportovec dlouho vyhýbal, ostatně je produkčně náročnější než třeba Instagram a dnešní rychlá doba spíš vyzývá ke sdílení kratších, údernějších videí. Na druhou stranu může být YouTube skvělou službou, přes kterou lze fanouškům nabídnout delší obsah, na nějž si udělají čas u televize a nekonzumují ho ve spěchu v tramvaji. Tudíž může být podrobnější, intimnější, mnohdy i zajímavější.

YouTube je zároveň – a pořád – velice efektivním marketingovým nástrojem. I to mohl být důvod, proč někdejší hvězda Realu Madrid sem po letech přehlížení zavítala. Ve středu Ronaldo oznámil svůj oficiální kanál a prakticky okamžitě ho začal plnit obsahem. Když člověk na jeho profil přišel, viděl dvanáct klasických videí a sedm horizontálních (Shorts).

„Je super, že tam rovnou přišel s nějakým obsahem, kterého navíc nebylo málo, takže je za tím hodnota a lidé mají důvod začít kanál sledovat i z jiných důvodů než jen kvůli tomu, že je slavnou osobností,“ komentuje pro CzechCrunch David Mistrík, který se marketingem na sociálních sítích zabývá. „Občas vidíme, že někdo něco oznámí, otevře profil, ale nic tam nedá. Toto byla ukázková best practice,“ dodává.

Úvodní naplnění youtubového kanálu přineslo Ronaldovi ovoce možná až nečekaně rychle. Hranici jednoho milionu odběratelů, na kterou jiní, podstatně méně známí tvůrci čekají věčnost, pokořil hodinu a půl po oznámení. Tentýž den zakončil se zhruba šesti miliony, přičemž v době vydání článku, necelé dva dny po premiéře, má už 30 milionů odběratelů.

To je tempo, které YouTube nepamatuje. Ještě nikdo v historii nezískal jeden milion odběratelů za takto krátkou dobu. „Rozbalit si youtube button prakticky v den založení, to je sen snad všech tvůrců. YouTube bylo stoprocentně připraveno mu ocenění za tento milník poslat hned, ostatně měli i nějakou spolupráci na Instagramu. Je to win-win pro všechny a velmi dobrý marketingový tah,“ dodává Mistrík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bezprecedentní jsou i jeho souhrnné počty zhlédnutí na videích, kterých je v tento moment přes 120 milionů. Možná tomu pomohl i fakt, že všechna zveřejněná videa jsou velmi krátká, a tak úplně nesplňují papírové zásady ideálního youtubového formátu. Co ale na tom, když se těchto čísel možná obává i největší youtuber planety současnosti?

Hybnou silou současné globální youtubové scény je Jimmy Donaldson alias MrBeast, který už dlouhou dobu drží prvenství v počtu odběratelů (přes 310 milionů) i rychlosti sbírání zhlédnutí nových videí. Když se nechal ztratit na voru na oceánu, jel na dovolenou za jeden dolar nebo zaživa skočil do rakve a byl zasypán hlínou, rychle mu do statistik skákaly nové desítky milionů views. A zdá se, že jeho tempo je neotřesitelné.

Teď ale do jeho revíru přišel někdo, kdo je na internetu také nesmírně silný. Z pohledu nejrychlejšího zisku deseti, dvaceti či třiceti milionů odběratelů Ronaldo MrBeasta naprosto přejel, byť je pravda, že MrBeast na YouTube nezačínal jako slavná osobnost, natož jako jeden z nejlepších fotbalistů všech dob. Kdyby ovšem Ronaldovo tažení pokračovalo v podobné kadenci, za měsíc se stane nejodebíranějším youtuberem.

jude-bellingham-2

Přečtěte si takéJude Bellingham nově reprezentuje i značku Louis VuittonEuro mu nevyšlo, zkusí to v módě. Nejhodnotnější fotbalista světa přichází do značky Louis Vuitton

Je ale potřeba být při zemi. Nedá se předpokládat, že by na odběr jeho profilu denně klikalo patnáct milionů lidí – tempo se velmi pravděpodobně zpomalí. Nad 300 milionů odběratelů by se ale mohl dostat do konce roku. Ronaldo totiž slibuje, že svůj kanál bude zásobovat exkluzivními videi ze svého života, tudíž i soukromí, trénování a stravování.

Zároveň nebude aktivně tvořit jen pro skalní příznivce, ale i pro sponzory. Ačkoliv už nehraje v žádném špičkovém evropském klubu, ale naopak v Saúdské Arábii, pořád má jeho jméno obrovskou prodejní hodnotu. Ostatně jak před dvěma lety uvedla britská marketingová agentura Hopper, Ronaldo si za jeden příspěvek na Instagramu může říct klidně i 1,5 milionu dolarů, přes 30 milionů korun. A teď to může být o něco víc. „Je to obří a pro něj nová platforma, díky které bude mít další eso v rukávu. Dává to extrémní smysl, je to prostě diverzifikace jeho mediálního portfolia,“ zmiňuje Mistrík.

Od kalíšku přes blog ke knihám pro ženy. Ilona Bittnerová vystavěla svůj byznys na menstruaci

Je to téma, o němž se ne všichni baví – a to po velkou část života provází většinu žen. Zakladatelka e-shopu Maluna ale o menstruaci mluví otevřeně.

ilona_bittnerova_portret_malunaczStory

Foto: Maluna

Zakladatelka Maluna.cz Ilona Bittnerová

0Zobrazit komentáře

Ilona Bittnerová je ten typ, který se už od pohledu ničeho moc nebojí. Dvaačtyřicetiletá matka dvou dětí si kdysi v Británii objednala menstruační kalíšek, a jelikož z něj byla nadšená, rozhodla se, že je začne dovážet. Její e-shop Maluna s menstruačními pomůckami, který na tomhle nápadu vyrostl, teď počítá obrat v desítkách milionů „O menstruaci se dneska říká, že už není tabu, ale není to tak. Jsme na dobré cestě, ale rozhodně ještě ne v cíli,“ hlásí podnikatelka, která dokazuje ono okřídlené, že když se chce, jde skoro všechno – prorazit s citlivým tématem, s malou dcerou vyrazit do Íránu nebo třeba vedle práce v e-commerce chovat sto koz a ovcí.

Tuto energickou ženu nejčastěji najdete v Jablonci nad Nisou, kde posledních šest let bydlí, byznys kolem Maluny ale buduje od roku 2006. Tehdy si na doporučení své kamarádky objednala zmíněný menstruační kalíšek. „Používala jsem ho tři měsíce a řekla jsem si, hele, to se bude prodávat. Je to dobrý, nikdo to tu nezná, do toho jdu,“ vzpomíná dnes.

Společně s onou přítelkyní rozjely e-shop a pojmenovaly ho – příznačně – Kalíšek.cz. Kromě prodeje skrz něj tam začaly psát články nejen o neokoukané pomůcce, ale i o menstruaci jako takové. E-shop se před šesti lety přetransformoval na Malunu, z Kalíšku zůstal popularizační blog a Ilona Bittnerová je sama, její parťačka se totiž rozhodla věnovat vědecké kariéře.

Posledních několik měsíců má ale jablonecká podnikatelka nové byznysové partnery. Do Maluny, ze které se stal už známý e-shop s menstruačními pomůckami, na konci loňského roku vstoupila společnost DaniDarx, jejímiž hlavními tvářemi jsou Ruslan Skopal a Adam Rožánek. Firmě patří například Trenýrkárna.cz nebo spodní prádlo Styx, nedávno ale ovládla i oděvní značku Pietro Filipi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Ilonu Bittnerovou jejich příchod znamenal podle jejích slov úlevu a taky to, že se může naplno věnovat tomu, co ji baví nejvíc – vybírání pomůcek a osvětě. Finanční řízení Maluny, ale třeba i marketing si vzali na starost noví partneři. „Přiznávám se, že čísla ani predikce mě nebaví a nedělala jsem to úplně pečlivě, takže jsem ráda, že to teď má pod sebou někdo jiný a já se můžu soustředit na produkty a blogování,“ říká žena, která zhruba pět let v Praze provozovala i kamenný obchod, ale nakonec ho zavřela z velice podobného důvodu, z jakého do svého byznysu přibrala partnery – protože ji starosti kolem něj přestaly bavit.

Loni její e-shop dosáhl na tržby 42 milionů korun včetně DPH, letos prý podle všeho o něco spadnou. Bittnerová v posledních měsících také realizovala dřívější dohody s DaniDarx a odprodala investorům další, tentokrát už podstatnou část svého podílu. Nyní v podniku, který spoluzakládala, drží už jen 30 procent. „S tím jsem do toho šla od začátku, vnitřně jsem s tím byla smířená, a když jsem viděla, jak nám to funguje, nebylo o čem uvažovat. Opravdu jsem už měla dost toho, že veškerá zodpovědnost byla na mně,“ dodává.

Do Kyrgyzstánu i Íránu

Samotným e-shopem Maluna a blogem Kalíšek totiž její aktivity zdaleka nekončí – vlastní také značku menstruačního prádla Meracus, které podle jejích slov bylo první svého druhu v Česku (v její šicí dílně mimochodem brzy začnou vznikat také nové trenýrky Styx). A má i nakladatelství Má Luna, které se zaměřuje na překlady knih zabývajících se různými ženskými tématy, naposledy letos na jaře vydalo knihu Sex po šedesátce.

„Vím, že spousta žen, zvlášť v mém věku, není schopna číst v angličtině, a tak považuju za důležité ty knížky překládat,“ říká Bittnerová. O vlastní knize zatím neuvažuje, byť je blogování součástí jejího života už dlouhé roky a o témata nemá nouzi.

Volnější ruce pro ni ale znamenají samozřejmě i víc času pro sebe a s jeho zaplněním Bittnerová rozhodně nemá problém. Dřív se svým prvním manželem vedle vedení e-shopu a psaní taky farmařila. Společně chovali na sto ovcí a koz a prodávali sýry a jejich maso, nyní se, co se týče zvířat, věnuje jen své feně Trixi, která je poloviční husky. Vrátila se ale k jinému koníčku, a sice k cestování. Tomu se v minulosti věnovala i profesionálně, působila jako průvodkyně po Albánii či Tanzanii. Teď sice naskočila „jen“ na čistě uživatelskou vlnu, ale jede si ji po svém.

Na cesty vyrážela dřív se starší dcerou, v poslední době už ale i s pětiletým synem. „Je to prostě něco, co chci podnikat s dětmi,“ říká s pokrčením ramen Bittnerová, která funguje jako mnoho jiných matek – práci si bere s sebou a dělá ji ve chvílích, kdy děti spí, a většinou doma. „To je asi ta nejlepší věc na mojí práci, že si ji můžu zorganizovat podle sebe, z toho nikdy neslevím,“ směje se.

Destinace, které Bittnerová volí, by ovšem mohly v leckom vzbudit respekt. Sama procestovala například Afghánistán, s dcerou Helenou se už vydaly do Íránu nebo jižního Turecka, s oběma dětmi pak třeba do Saúdské Arábie a během tohoto léta matka s dcerou objevovaly Kyrgyzstán. Na cestách se nebojí, a to i přesto, že má za sebou zkušenost s loupežným únosem, kdy po dvojici a několika dalších lidech během průvodcovské cesty po Tanzanii požadoval řidič taxíku peníze či foťáky.

„Samozřejmě, že jsem nebyla v klidu, ale věděla jsem, že nemá smysl se s nimi hádat, tak jsme jim všechno dali a oni nás pustili. Byli jsme pojištění, takže v tomhle směru o tolik nešlo. Ti lidé bohužel mnohdy nemají jiné východisko a my jsme pro ně chodící kasičky. Už jen to, že nám pak pojišťovna všechno zaplatila, jim dává tak trochu za pravdu,“ dodává. A i když se to nemusí zdát, má Ilona Bittnerová země, kam by s dětmi nyní nejela: třeba do Afghánistánu a neláká ji ani Jižní Amerika.

Jen si vezměte všechny vtipy o premenstruačním syndromu, to nepomáhá vůbec nikomu.

Kromě cest po cizině se ale stále věnuje osvětě, i teď po letech. Umějí už Češi a Češky mluvit o menstruaci otevřeně a bez problémů? „Hodně se skloňuje, že menstruace už není tabu. Za mě jsme na dobré cestě, ale rozhodně ne v cíli. Dětem se pořád říká, že to je něco, na co jsou malé, případně klukům, že se to týká jen holek. A to je špatně, pak vám z nich vyrostou třeba i super chlapi, ale když začnete mluvit o tom, jak krvácíte, nebudou to chtít slyšet,“ líčí.

Neschopnost mluvit o ženském pravidelném krvácení je podle ní zakořeněná hluboko v celé naší společnosti. „Jen si vezměte všechny vtipy o premenstruačním syndromu, to je úplná klasika a nepomáhá to vůbec nikomu. Ženské pak často řeknou cokoliv, aby nemusely přiznat, že je jim blbě z menstruace,“ přibližuje své názory Bittnerová. A možná trochu překvapivě dodává, že podle její zkušenosti jsou v těchto otázkách mnohdy netolerantní i ženy mezi sebou. „Konkrétně v tom, že jsme každá jiná a každá to prožíváme jinak. Pokaždé, když přivezu nějakou novou pomůcku, je to jako červený hadr, nedokážeme říct ‚to se mi nelíbí, ale ať to klidně používá někdo jiný, to není moje věc‘,“ vyjmenovává.

I nadále se to bude snažit změnit skrze své blogy, jeden velký úspěch už ale za sebou má – její dcera, která chodí na druhý stupeň základní školy a na náš rozhovor dorazila taky, mluví o menstruaci bez sebemenšího uzardění. A když se na ni obrátí spolužačky s prosbou o radu, dokáže jim ji prý bez problému dát. A přesně tak bychom to podle Ilony Bittnerové měli mít všichni.