Euro mu nevyšlo, zkusí to v módě. Nejhodnotnější fotbalista světa přichází do značky Louis Vuitton

Jude Bellingham má cenu několika miliard korun a spolu s tím vliv, kterého si všiml i Pharrell Wiliams. Zařazuje se po bok dalších hvězd.

Filip HouskaFilip Houska

jude-bellingham-2

Foto: Depositphotos / Willian Justen de Vasconcellos (Unsplash)

Jude Bellingham

0Zobrazit komentáře

Je drzý, nevyzpytatelný, kontroverzní, ale skvělý v tom, co dělá. Jenže na letošním Euru, největší fotbalové události roku, nedokázal svůj tým posunout k zisku zlaté medaile, po které jeho země desítky let tak prahne. I přesto jde o jednoho z nejlepších fotbalistů současnosti – a jeho vlivu si všímá gigant na poli luxusní módy. Anglický fenomén Jude Bellingham se nově stává součástí francouzské značky Louis Vuitton, jejíž pánská divize pod vedením někdejší rapové hvězdy Pharrella Williamse nabírá na obrátkách.

Když loni v únoru Pharrell Williams do firmy Louis Vuitton přišel a převzal otěže pod slavném návrháři Virgilu Ablohovi, který před třemi lety zemřel na rakovinu (a zanechal po sobě skvosty, jež zaujaly například známého herce Toma Hardyho), vědělo se, že se značka změní. Minimálně její pánská divize, kterou má na starosti. Ostatně on sám je spojen se streetwearem, vyrostl na pouliční hudbě a má velmi blízko k popkultuře, respektive k mladým lidem.

Od té doby se Williamsovi podařilo navrhnout několik kolekcí, kterými předurčuje, co bude v módním byznysu letět a jak by se muži měli oblékat. Mimo jiné se ale snaží o to, aby se z Louise Vuittona stal brand, na který bude slyšet nová, možná ne tak movitá sorta zákazníků. Chce, aby ji nosila mladá generace, která ji skrze sociální sítě dokáže dostat do dalších míst. A aby toho Williams docílil, potřebuje mít ve svém týmu lidi, kteří to takhle pomohou prodat.

Není proto divu, že loni v srpnu nabídl smlouvu španělskému tenistovi Carlosi Alcarazovi, který ve svých jednadvaceti získal už čtyři tituly z grandslamových turnajů. A stejně jako slavný rapper Pusha T, který do Louise Vuittona přišel na pozici ambasadora letos v létě, nebo basketbalista Victor Wembanyama má za úkol prezentovat oblečení značky v kampaních i na různých fyzických akcích po celém světě. Něco podobného teď čeká i na fotbalovou superhvězdu.

Nejnovějším přírůstkem do týmu Louise Vuittona je další jednadvacetiletý mladík. Anglický záložník Jude Bellingham je jedním z nové generace fotbalistů, kteří mají obrovský talent, ale současně se na hřišti i mimo něj někteří neumějí příliš chovat. A patrné to bylo i na letošním mistrovství Evropy, kde Bellingham byl u několika momentů, o kterých se hodně mluvilo.

Nejde jen o posměšek vůči slovenskému národnímu týmu, kdy Bellingham po nádherném gólu nůžkami ukázal před lavičkou soupeře na svůj rozkrok, čímž dal jasně najevo, co si o slovenských fotbalistech myslí. A možná ani o jeho časté filmování pádů, což dělá kdekdo. Čím papírový tahoun anglického nároďáku obzvlášť vzbudil rozruch, bylo vytažení úplatkářské aféry před veledůležitým zápasem na Euru.

I přes jeho impulsivní a nepromyšlené chování je ale velmi žádaným fotbalistou, jehož cena se podle odborného serveru Transfermarkt odhaduje na 180 milionů eur, tedy více než 4,5 miliardy korun. Některé odhady ovšem uvádějí, že Bellinghamova cena je dokonce o pár miliard korun výš, což z něj dělá nejhodnotnějšího fotbalistu na světě. A když se přihlédne k jeho Instagramu, kde má přes 36 milionů lidí, lze s jistotou říct, že má i velký vliv.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To byl jeden z důvodů, proč si ho Louis Vuitton vybral. „Jsem nadšený, že mohu Juda přivítat v našem domě. Jeho charismatická osobnost a to, čeho již na své inspirativní cestě dosáhl, bude pro naši komunitu velkým přínosem,“ uvedl Williams, který momentálně v rámci své jiné značky Humanrace pracuje na nové sportovní kolekci před startem letošního tenisového turnaje US Open, který začíná 26. srpna.

Se značkou Louis Vuitton mají zkušenosti i fotbalisté z jiného ranku. Před dvěma lety zbořila sociální sítě fotka, na které Lionel Messi a Cristiano Ronaldo hrají šachy na ikonickém kufříku. Později se zjistilo, že oba aktéři byli vyfoceni zvlášť a pak jen postprodukčně spojeni, což vyvolalo další vlnu reakcí, proč k tomu došlo. Louis Vuitton má zkušenosti také se slavnými tenisty Rafaelem Nadalem a Rogerem Federerem, se kterými se vydal do hor.

Brašnářství Tlustý hrozí krach, už znovu. Až opravdu padne, bude to skvělá lekce pro jiné podnikatele

Cirkus okolo populárního pražského podniku pokračuje. Ivan Petrův mluví „znovu“ o insolvenci, a to mimo jiné kvůli vracejícím se objednávkám.

ivan-petruv-3Komentář

Koláž: CzechCrunch / Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův z Brašnářství Tlustý

2Zobrazit komentáře

Komentář: Brašnářství Tlustý je už několik dní v centru veřejného zájmu kvůli své pokažené komunikaci o údajném krachu firmy. A byť se zakladatel Ivan Petrův snažil své výroky dodatečně doplňovat, spíš se do nich víc a víc zaplétal. Aby toho nebylo málo, nyní, týden a kus od původní výzvy, jim prý už zase hrozí insolvence, protože část zákazníků začala vracet objednávky. Na vině jsou opět, jak jinak, zlá média. Jenže znáte to – když podnikatel ztratí důvěru a respekt a dění okolo začne připomínat béčkový seriál, je s ním zpravidla konec.

Češi umí být solidární, takže když populární pražský výrobce kožených doplňků zveřejnil výzvu zákazníkům, aby si kupovali jeho produkty, protože jinak krachne, lidé se semkli a pomohli. Jenže pak se začaly dít věci. Místo toho, aby se Ivan Petrův, který Brašnářství Tlustý vede, stáhl a pokorně všem poděkoval, odpověděl na jeden z komentářů na Facebooku stylem, který šokoval. Žádný krach vlastně nehrozil, spíš jen chtěli zvýšit objem objednávek, respektive vydělat více peněz v nejistých časech. V následné mele firma ztratila podstatný kus svého renomé.

Bylo jen otázkou času, kdy část zákazníků, kteří impulsivně nakoupili peněženky, pásky a další výrobky, aby jí pomohli z údajně těžké situace, bude chtít po komunikačním faux pas zpět své peníze. Jednak proto, že na ně podle pravidel o odstoupení od smlouvy měli nárok, jednak proto, že nebudou chtít mít nic společného s někým, kdo evidentně fabuloval a sehrál na ně tak trochu habaďuru. A jak píše server e15.cz, právě to se už děje.

„Někteří lidé, jak rychle a impulzivně nakoupili, tak rychle teď zakázky ruší. Řádově se jedná o nižší stovky tisíc korun, které tím společnost ztratí. To pro malou firmu, jako je Brašnářství Tlustý, představuje třeba týdenní tržby. Kvůli tomu nebude na materiál,“ řekl Petrův v rozhovoru s redaktorem Šimonem Kačírkem. Podíl vrácených objednávek ze středy minulého týdne má činit deset až dvacet procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A ještě k tomu dodal: „Riziko insolvence je dáno zejména souvislostmi s vytvořením mediálního tlaku a stále trvá. O pokračování brašnářství rozhodnou zákazníci.“ Taková formulace se obsahem podobá té, jež zazněla v jeho opravném vyjádření publikovaném na webu firmy poté, co se strhla internetová mela kolem jeho bankrotačního mlžení: „Ta samá média, která ve středu pomáhala, ve čtvrtek na základě jednoho jediného nešťastně a zkratkovitě formulovaného komentáře na Facebooku, vytrženého z kontextu, situaci o 180 stupňů zcela převrátila a ze mne osobně udělala podvodníka až kriminálníka, který obelhal národ a využil dobroty lidí. Tím začala neuvěřitelná a ostudná mediální honba na nás.“

Je ale otázkou, zda insolvence Brašnářství Tlustý skutečně hrozí, protože není známé přesné zadlužení firmy. Ta už několik let nezveřejnila svou účetní rozvahu. Navíc se podle e15.cz ukázalo, že v druhé polovině března a na začátku dubna obdržela dvě finanční podpory v celkové výši 900 tisíc korun od Národní rozvojové banky, kterou vlastní stát, na pořízení zásob.

Brašnářství Tlustý si v minulých letech vybudovalo solidní pověst díky kvalitě svých výrobků. Postupně sice přibývalo zpráv, že firma má při komunikaci se zákazníky nebo při dodávkách zboží velké limity, co ovšem sledujeme poslední týden, je bankrot v přímém přenosu. Pokud ne hned bankrot finanční, tak bankrot respektu a důvěry, bez nichž nakonec nebudou ani ty finance.

Skvěle to na sociální síti LinkedIn okomentoval Jakub Lohniský, majitel oděvní značky Le Premier, který se svou firmou prošel také několika veletoči a ví, co to znamená sáhnout si byznysově na dno. A který Ivana Petrůva zná. „Ivan dále perlí a chce klid na práci. Zlá média, zlá! Nepochopení fungovaní médií, sociálních sítí, nepochopení světa. Damage control – 0,“ postoval Lohniský minulý týden a ještě dodal: „Dám si popcorn, protože Ivan ještě překvapí. To se vsaďte.“

brasnarstvi-tlusty3

Foto: Jan Řezáč

Kůže je pro brašnářství základním stavebním kamenem

A měl pravdu, protože po týdnu se Ivan Petrův neudržel a znovu médiím řekl, že je opět na hraně krachu. Jenže znáte to, když někdo opakovaně volá, že se topí, aniž by šlapal vodu, nikdo mu nepřijde na pomoc, až to bude opravdu potřebovat. Zvlášť když v mezičase vyšlo najevo například to, že protiprávně zadržoval peníze, které měl vrátit neziskové organizaci Post Bellum. Ty už sice nyní údajně uhradil, ale ve výsledku to byla jen další brutální rána pro pověst jeho i firmy. Tu navíc kvůli jejímu chování prověřuje i Česká obchodní inspekce.

Ivan Petrův, když mu minulý týden volal CzechCrunch, říkal, že by do firmy uvítal investora. Jestli někdo bude mít zájem o natolik poškozený brand, je nyní otázka. Objevila se logická spekulace, že zachráncem by se mohl stát Václav Staněk, zakladatel obuvnické společnosti Vasky, který před časem koupil tradičního, ale krachujícího výrobce Botas.

Staněk má image zdatného marketéra (to by se Petrůvovi hodilo), jak předvedl nedávno při guerillovém oznámení spolupráce s e-shopem Footshop. Zároveň ale do Staňkova byznysového hájemství patří také kdysi populární nábytkářská značka Wuders, která prochází aktuálně velmi podobnými kontrakcemi jako Brašnářství Tlustý: klienti si stěžují, že nekomunikuje, zdráhá se vracet peníze, když chtějí odstoupit od smlouvy, dodávky zboží se výrazně protahují.

Šance, že brašnářská firma nyní opravdu zkolabuje, je proto poměrně vysoká. A její majitel a šéf na tom nese hlavní vinu. Ne média. Ne zákazníci. Ne covid. To on s její pověstí hazardoval způsobem, nad kterým zůstává rozum stát. A když opravdu zkrachuje? Tak se nic neděje, protože pády k byznysu patří úplně stejně jako vzestupy. A na tom jeho pádu se mnozí další mohou velmi názorně naučit, co a jak za žádnou cenu nesmějí dělat.