Mít e-shop je těžká disciplína. Češi se zdráhali outsourcovat část povinností, to se ale mění

V Česku byla tendence nic neoutsourcovat, protože já, majitel, to zvládnu líp, ale to se mění, říká Petr Litavec, který vede Authentica Fulfillment.

Příběh Authentica Fulfillment začal během lockdownu za covidu, kdy dříve čistě retailová firma Authentica, vyrábějící obaly a zaměřená na design prodejen, hledala nové možnosti rozvoje. Její tehdejší klient, rakouská firma Waterdrop, zrovna řešil problémy s fulfillment centrem, a tak se domluvil s majitelem společnosti Authentica Mirkem Hanákem, že by to mohli zkusit. A vyšlo to.

„Měli jsme obrovské štěstí v tom, že Mirek Hanák najal vedoucího fulfillmentu Lukáše Vrabce. Ten do té doby pracoval asi osm let v Amazonu, kde vedl operativu na Blízkém východě v Dubaji. A kdo dělá lépe fulfillment než Amazon? Když získáte takového člověka, máte celkem dobrou šanci, že ten projekt bude úspěšný,” vysvětluje Petr Litavec, který Authentica Fulfillment vede, jak je možné, že se podařilo záběr firmy v krátké době rozšířit. A když se to podařilo u jednoho zákazníka, tak proč to nenabízet i dalším?

Různé služby, které měly firmám přebírat část zodpovědností, jako je třeba účetnictví, právo nebo fulfillment (neboli outsourcing logistiky internetového obchodu), se přitom dříve v Česku velmi těžko prosazovaly. „Souvisí to asi s historickým kontextem České republiky, kdy tady nebyla tendence věci outsourcovat, protože já, majitel, to udělám vždycky lépe než ostatní. To se ale s příchodem nové generace velmi mění,” říká Litavec, jež byl hostem nového dílu podcastu BrandStories, vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na YouTube, Spotify, Apple Podcastech nebo v přehrávači výše.

„Náš průměrný zákazník je majitel e-shopu, zhruba třicátník, který si spočítá, že některé věci radši outsourcuje, pokud to ten dodavatel dokáže udělat lépe a kvalitněji,” přibližuje fungování firmy.

Byznys se začíná racionalizovat, e-shopy se soustředí na to, jaké mají náklady.

Poptávka po fulfillmentu tak v Česku podle Litavce roste. Dodává, že to souvisí také s ozdravením zdejší e-commerce scény po covidu. Když byly kamenné obchody zavřené, začalo se mluvit o tom, že odteď se už bude vše nakupovat online. Jenže to se nestalo, nebo alespoň ne v takové míře, jak si mnohé e-shopy představovaly. Velká část z nich pak zkrachovala nebo si prošla velmi těžkým obdobím, když poptávka opadla.

„To je podobné jako s home officy. Pamatuji si predikce za covidu, že už lidé nebudou pracovat v kancelářích. A dnes vidíme, že jsou home officy zakazovány. Firmy se s tím nedokázaly vypořádat a covidové nadšení ze změny přemýšlení o byznysu a životě vyprchává,” popisuje Litavec.

A co konkrétně myslí tím, když mluví o ozdravení e-commerce scény? „Byznys se začíná racionalizovat, e-shopy se soustředí na to, jaké mají náklady. Přestaly mít nerealistické představy o tom, jak budou růst. Zkrátka majitelé už asi nemají takovou tendenci vymýšlet hlouposti, ale soustředí se na to, co opravdu vydělává peníze a dává byznysově smysl.” A tím je i outsourcování některých věcí. Například držet sklad, když z něj většinu roku využijí jen malou část, už nedává smysl většině e-shopů.

S rostoucí poptávkou přichází na řadu i automatizace. Co vše se dá automatizovat a jak tím snížit náklady? To a další zajímavosti si můžete poslechnout v novém díle podcastu BrandStories na YouTube, Spotify či Apple Podcastech. Dozvíte se v něm také:

  • Jaké jsou největší změny v logistice a fulfillmentu, které právě probíhají?
  • Proč padají ceny skladů?
  • Proč fulfillment není cestou pro každého a pro koho je naopak vhodný?
  • Co všechno ještě Authentica dokáže nabídnout a proč se vyplatí outsourcovat i realizace přechodu e-shopu do kamenné prodejny?
CC Native

Partnerem článku je Authentica Fulfillment

Zákazníci mají nejraději Alzu, speciální cenu získal Hugo chodí bos. Heureka vyhlásila ShopRoku

Nákupní rádce vyhlašoval vítěze soutěže ShopRoku 2023, ve které kromě odborné poroty o oceněných rozhodují i samotní zákazníci.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zdroj_heureka_shoproku_2023

Foto: Heureka

Ředitel Heureky David Chmelař

1Zobrazit komentáře

Česká e-commerce je extrémně konkurenční, na trhu totiž působí desítky tisíc e-shopů. Které z nich ale zákazníkům přinášejí nejlepší služby? Právě to již popatnácté vyhlašovala Heureka v soutěži ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza, speciální cenu získalo české hračkářství Hugo chodí bos, ocenění za kvalitu si odnesl Knihobot, udržitelným e-shopem roku je Elis design.

„Některé e-shopy se během let v naší anketě umisťují opakovaně na nejvyšších příčkách, a ty by měly sloužit jako inspirace ostatním. Téměř každý rok ale objevíme i méně známý e-shop, který je často úzce zaměřen na konkrétní zboží. O to pečlivěji buduje svou základnu zákazníků, o niž poté pečuje,“ říká David Chmelař, generální ředitel Heureky. CzechCrunch je mediálním partnerem soutěže ShopRoku, níže přinášíme výsledky.

Cena popularity: O této ceně rozhodují uživatelé, kteří mohou dát hlas třem e-shopům. Absolutním vítězem se letos stala Alza, která po roce vystřídala e-shop Lidlu. V jednotlivých sekcích zvítězil například e-shop s módou a doplňky Cityzenwear nebo Růžový slon s erotickým zbožím.

Cena kvality: Tuto cenu získávají e-shopy na základě recenzí od zákazníků. Absolutním vítězem se stal online antikvariát Knihobot, který vyhrál i v předchozích dvou ročnících. Dalšími výherci v konkrétních kategoriích se stal například prodejce výpočetní a telekomunikační techniky Mironet nebo obchod s auto-moto zbožím Motora. Vítězem v kategorii hobby je pak Spokojený pes.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Udržitelný e-shop: Jak napovídá název, jde o e-shopy s udržitelným způsobem podnikání. Tato kategorie se letos vyhlašovala potřetí, odborná porota přitom vybírá tři nejlepší z těch značek, které drží certifikát Udržitelný e-shop od Heureky.

Letos se do výběru dostal online obchod s fair trade kosmetikou a bio potravinami Purity Vision, online tržiště s farmářskými produkty Scuk a vítězem je Elis design, vyrábějící montessori hračky a dřevěný nábytek do dětských pokojíčků. „Už dávno neplatí, že udržitelnost je specialita několika menších značek, ale čím dál více se na oblast ESG zaměřují i velcí hráči,“ komentuje Chmelař.

dalle-2024-04-08-15-00-22-a-modern-vibrant-scene-capturing-the-essence-of-online-shopping-the-focus-is-a-person-sitting-in-a-well-lit-cozy-room-filled-with-plants-and-soft-f-copy

Přečtěte si takéE-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostlaNávrat do černých čísel. Česká e-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostla

Cena Heureky: Toto ocenění získají obchodníci, kteří odbornou porotu zaujmou příběhem či sociálním přesahem. Za vítěze kategorie letos porota zvolila hračkářství Hugo chodí bos, které nabízí produkty výhradě z České a Slovenské republiky. Odborníky zaujal nejen svou snahou vrátit vkusné hračky na trh a budováním komunity. Druhé místo si vysloužil projekt systers, který v péči o zdraví bere ohledy na individualitu a unikátnost žen. Ocenění patří i Czechdesign Shopu, který na jednom místě nabízí výrobky českých designérů.

Visa Special Award: Nejnovější kategorie, která slouží pro ocenění obchodníků zapojených do Heureka Marketplace. Vítězem se stal Mall.cz, jenž loni skončil druhý a letos si vyměnil umístění s Eldum.cz. Dalším finalistou byl Onlineshop.cz.