Mladí při investování sází na mágy ze sociálních sítí, poradci u nich propadli. Na co si dát pozor?
Petr Žabža, který má v Air Bank na starosti vývoj investičních produktů, se zamýšlí nad tím, odkud mladí lidé berou informace pro investování.
Co jsou největší nástrahy sociálních sítí?
Glosa Petra Žabži: Je-li vám mezi 18 a 29 roky, s největší pravděpodobností získáváte informace o světě investování primárně od přátel nebo ze sociálních sítí. Naopak „fyzický“ poradce u vás úplně propadl a obrací se na něj jenom 10 procent z vás. Jaké výhody či naopak rizika přináší stav, kdy mladá generace ohledně investování spoléhá více na příbuzné a neosobní digitální kanály než na fyzického profesionála?
První nespornou výhodou je velmi jednoduchý a současně téměř bezplatný přístup ke znalostem a zkušenostem analytiků, makléřů nebo přímo CEOs jednotlivých firem, kteří svoje názory veřejně publikují na sociálních sítích X nebo LinkedIn.
Druhou výhodou je komfortní přístup k diskusním a znalostním komunitám, které můžou být jak lokální, tak mezinárodní. Uživatelům umožňují získávat (a sdílet) informace a zkušenosti, které by jinak možná zůstaly bez povšimnutí ležet někde v útrobách kyberprostoru.
Na druhé straně spektra je v první řadě „investiční FOMO“. Sociální sítě jsou postavené tak, aby v lidech vzbuzovaly pocit naléhavosti, a nejinak je tomu i v případě investic. Podlehnout tomuto tlaku však jen málokdy vede ke konzistentně dobrým výsledkům.