Mladým umělcům se otevírá cesta do olympijské Paříže. Díky českému projektu, který spojuje umění a sport

Vítězné dílo od tvůrců do třiceti let bude během olympiády reprezentovat české umění. Otevřená výzva Art Grand Slamu probíhá do 31. října.

Michal MančařMichal Mančař

jan-dvorak-sport-in-art

Foto: František Ortmann

Šéf Sport in Art Jan Dvořák (vpravo) na versináži výstavy Row Row Row inspirované pražskými Primátorkami

0Zobrazit komentáře

Co mají společného sport a umění, dva zdánlivě vzdálené světy? Odpověď chce veřejnosti ukázat kulturní platforma Sport in Art, která ve svém týmu a projektech propojuje umělce, kurátory, sportovce i manažery z obou oborů. Pořádala už výstavu k výroční Jizerské padesátce nebo veslařskému mistrovství světa a k nadcházejícímu hokejovému šampionátu chystá spolupráci s Národní galerií na téma bruslení a ledního hokeje. Teď s projektem Art Grand Slam otevírá dveře českým umělcům do olympijské Paříže.

Projekt Art Grand Slam chce veřejnosti ukázat to nejlepší z české umělecké tvorby, co souvisí se sportem a pohybem – a ocenit to. První ročník s podtitulem Uvnitř pohybu odstartuje začátkem příštího roku výstavou v pražské galerii SmetanaQ, už nyní ale dává šanci mladým umělcům se zúčastnit.

V rámci otevřené výzvy se mohou tvůrci do třiceti let přihlásit se svými díly či jejich návrhy, které souvisejí s pohybem a ideálně přímo se sportem nebo letními olympijskými hrami. Právě na olympiádu v Paříži totiž Art Grand Slam míří. „Spolupracujeme s Českými centry, a tak už příští rok bude mít náš společný projekt pokračování právě v Paříži,“ říká pro CzechCrunch Jan Dvořák, ředitel Sport in Art.

„Se zapojením olympijské tematiky do tvorby mladých umělců počítáme i v naší otevřené výzvě. Vítězné dílo se bude během olympiády prezentovat v Českém domě Paříž a je to důležitá součást výstavy,“ dodává koordinátorka projektu Josefína Frýbová. Zároveň zmiňuje, že už teď se jim přihlásily desítky autorů a se začátkem semestru na vysokých školách očekávají ještě větší zájem.

Chceme z našeho projektu mít podobnou tradici, jako je Nejkrásnější česká kniha roku či Magnesia Litera.

Umělci se do open callu Art Grand Slamu mohou přihlásit do konce října na stránce projektu. Zvolené médium je přitom na výtvarnících, organizátoři akceptují malby, sochy, objekty, videa i instalace. „Není to vymezené jen na sport a umění, celá výstava má podtitul Uvnitř pohybu, jde tedy i o nějaké vnitřní nutkání, vnitřní pohyb jednotlivce či skupin. Ze zatím přihlášených děl lze předpokládat, že bude převažovat malba. Určitě ale budeme rádi, když přibudou další audiovizuální díla,“ říká Frýbová.

Kurátor Petr Vaňous vybere z účastníků open callu trojici tvůrců, která doplní hlavní výstavu Art Grand Slamu. Ta spolu se slavnostním vyhlášením cen proběhne 15. února v galerii SmetanaQ. Jeden ze tří mladých umělců navíc získá desetidenní rezidenční pobyt v Paříži v létě příštího roku, který zajišťuje zmiňovaná spolupráce projektu s Českými centry.

jan-dvorak

Foto: František Ortmann

Jan Dvořák z platformy Sport in Art na výstavě Row Row Row inspirované pražskými Primátorkami

Na hlavní výstavě se představí tvorba deseti profesionálních umělců, návštěvníci uvidí díla například od Michaela Rittsteina, Lubomíra Typlta nebo Pauliny Skavové. Na vernisáži na pražském Smetanově nábřeží dojde také k vyhlášení nejlepších umělecko-sportovních počinů uplynulého roku v šesti kategoriích.

V roli garantů jednotlivých kategorií Petra Vaňouse (výtvarné umění) doplní Marie Foltýnová (v kategorii veřejný prostor), Tomáš Pospěch (fotografie) Marta Ljubková (divadlo a tanec), Milan Tesař (literatura) a Jindřiška Bláhová (film). Odborná porota z jimi předvybraných děl zvolí to nejzajímavější, jež se v době olympijských her představí v prostorách Českého domu Paříž.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Sportovní tematika umělce dlouhodobě intenzivně přitahuje. Chceme postihnout vše důležité, co se v oblasti umění odrážejícího sportovní aktivity odehrálo v minulosti i současnosti, a to jak v českém, tak mezinárodním kontextu. Máme v plánu prezentovat tvorbu, která dosud unikala širší pozornosti, a přímo iniciovat vznik nových děl či ucelených kolekcí,“ popisuje Jan Dvořák.

Po úvodním ročníku získá výstava nového kurátora i nové zaměření ve snaze zabránit kreativní i tematické stagnaci. „Byli bychom rádi, kdyby se z našeho projektu stala podobná tradice, jako je například soutěž Nejkrásnější česká kniha roku či Magnesia Litera,“ uzavírá Dvořák.

Otevřená výzva Art Grand Slamu pro umělce do třiceti let probíhá do 31. října, přihlášky jsou dostupné online. Dílo, jež má souviset s letními sporty či pohybovými aktivitami, musí být hotové do měsíce před vernisáží 15. února.

Kolotočáři přijeli k Míčovně Pražského hradu. Rozložili zde intergalaktickou designovou podívanou

„Přistupte blíže, dámy a pánové! Uvidíte něco jedinečného!“ Podobné výkřiky na výstavě Designblok Cosmos sice nezní, podívaná je to ale velkolepá.

cosmos-3

Foto: Václav Jirásek

Na výstavě jsou k vidění díla od deseti autorek a autorů

0Zobrazit komentáře

Výstava Designblok Cosmos zaujme už z dálky. Vypadá jako kosmická loď, která je připravena vyrazit vstříc vesmírným hlubinám, kde by kolonizovala vzdálené planety v doprovodu českého sklářského umu. Spolu s další výstavou Made by Fire je k vidění v prostorách Míčovny Pražského hradu a na prostranství v její blízkosti v rámci pětadvacátého ročníku Designbloku. Festival začíná toto úterý 3. října a jeho program návštěvníky až do neděle vtáhne do víru toho nejčerstvějšího, co současný český i zahraničí design nabízí. Dvojice výstav ale bude k vidění i později.

Za konceptem Designblok Cosmos stojí šéfka festivalu Jana Zielinski společně s Jiřím Mackem a Janem Plecháčem, kreativním ředitelem značky Moser. Ti chtěli vytvořit výstavu, kterou bude možné kdekoliv složit a zase rozložit, aby mohla být putovní. Nese podtitul Intergalaktická krása českého designu, a i když se do vesmíru v dohledné době spíš nepodívá, je jisté, že příští rok vyrazí reprezentovat sklářské řemeslo z našich luhů a hájů na milánský Design Week.

„Chtěli jsme udělat výstavu, která je obrazem Designbloku a zároveň je cestou, což je téma letošního ročníku. Může se tak přesunout kamkoliv. Od začátku nám bylo jasné, že design, jenž se uvnitř výstavy odehraje, musí být spojen s Designblokem, takže jsme vybírali autory, kteří jsou s festivalem spjatí, mají v jeho rámci výrazný zářez se svými instalacemi, ale zároveň je každý z nich rozdílný,“ přibližuje Jiří Macek.

comos-1

Foto: Sára Goldbergerová / CzechCrunch

Za výstavou stojí šéfka Designbloku Jana Zielinski společně s Jiřím Mackem a Janem Plecháčem

Výstava Cosmos je podle autorské trojice také manifestem, a to hned v několika rozměrech. Jednak jde o samotný Designblok, který už čtvrtstoletí dává najevo, jak je důležitý autorský design a přístup. I proto je základním stavebním kamenem výstavy sklo coby materiál, v němž si české designérky a designéři dlouhodobě meze nekladou. Cosmos je tak i osobní manifestací deseti z nich. Díky tomu návštěvníci na malém prostoru uvidí celou řadu technik a rozdílných autorských přístupů jak k materiálu, tak k designu jako takovému.

„Původní myšlenkou Jany a Jirky bylo vytvořit strašidelný dům současnosti. Nadto jsem věděl, že to musí být něco, co bude možné sbalit a na jiném místě zase rozbalit – i proto nám s projektem pomáhali kolotočáři, jejich kolotoče objíždějí celý svět. Společně jsme vytvořili takovou vesmírnou budku, která je nositelem toho, co je český design. A název Cosmos jsme zvolili proto, že jsme vytvořili malý vesmír, který kolem českého skla vzniká a který nemá hranic,“ doplňuje Jan Plecháč.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prostor bez hranic je pro výstavu Cosmos skutečně výstižný. Díky efektnímu osvětlení a tomu, že je celá „intergalaktická“ kapsle zevnitř obložená zrcadly, vytváří efekt nekonečna. V něm se odráží desítka objektů od současných českých sklářských designérek a designérů: Lucie Koldové, Václava Mlynáře, Jakuba Berdycha Karpelise, Lukáše Nováka, Jiřího Pelcla, Jana Plecháče, Ronyho Plesla, Tadeáše Podrackého, Maxima Velčovského a studia Dechem.

Jednotlivé objekty své autory skvěle charakterizují. Lukáš Novák pro Cosmos připravil lampu z taveného uranového skla, která zároveň funguje jako plastika a vyniká svou „in your face“ drzostí s nápisy Hot Girls Cold Beer. Tu ale spojuje s tradičním zpracováním tavené plastiky a s odkazem na práci dvojice Libenský a Brychtová. Jakub Berdych Karpelis vytvořil výrazný objekt 4 All Space Dicx, jehož samotný název je dost vypovídající.

„Je to pocta všem dobyvatelům vesmíru. Myslím, že když se na objekt podíváte, uděláte si názor. Přijde mi totiž trochu absurdní, že jsou mezi námi lidé, kteří chtějí okupovat něco, kde ani není kyslík. Vyprazdňuje to pojem vesmíru a vědy okolo a celé mi to přijde kapku ironické,“ říká Berdych, který objekt pracovně nazývá Rakeťák. Podle něj symbolizuje, jak Elon Musk a jiní podnikatelé penetrují kosmos. „Rakeťák je ale vzkazem všem šulinům,“ dodává tvůrce.

comos-nahled

Foto: Václav Jirásek

Výstava Cosmos nese podtitul Intergalaktická krása českého designu

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Naopak v pozitivním duchu se nese dílo Maxima Velčovského, který si při jeho vymýšlení dal záležet na kontextu, jak to má ve zvyku. Objekt s chlapcem, který se dívá vzhůru vstříc dobrodružství budoucích dní, pojmenoval Perfect Day. Symbolizuje odvahu a dětskou imaginaci, schopnou porazit vše a všechno okolo: pochyby, nepřízně osudu, strachy. Součástí díla je poklop, pod nímž se chlapec ukrývá – jakási bublina. Prošla pod rukama a plícemi sklářského mistra Martina Janeckého, a jelikož váží třicet kilogramů, podle Velčovského už byla na hranici „foukatelného“.

Organické podivnosti, krucifix vytvořený metodou Vitrum Vivum a odlitý z uranového skla, průhledná družice a další počiny v uzavřeném, a přitom zvláštně rozpínavém prostoru vytvářejí ucelenou přehlídku současné sklářské tvorby, kterou pojem Cosmos skvěle vystihuje. Ponořit se do něj můžete do 15. října, pak se rozloží a zmizí. Naštěstí ho ale nepohltí černá díra v jeho středu a opět vznikne někde jinde, někdy jindy.