Moderní industriál pro 400 zaměstnanců plný variability. Shopify ukázalo nové kanceláře v Torontu

Michal PtáčekMichal Ptáček

shopify-kancelare-jpg

Foto: Alexandra Sofia

Shopify rozšířilo své kanceláře v Torontu hned o několik pater

0Zobrazit komentáře

Úspěšnou technologickou firmu lze rozjet i při práci pouhých 40 hodin týdně. Přesně tímto pravidlem se řídí Tobias Lütke, zakladatel kanadského e-commerce giganta Shopify, který umožňuje milionům lidí z celého světa začít na pár kliknutí myší provozovat internetový obchod. A není to v tomto případě jen PR tah do marketingových příruček a pouček. Shopify, které vzniklo v roce 2008 v kanadském hlavním městě Ottawa, je svým netradičním přístupem k budování firmy a týmu známé a jak lze vidět, firmu to nijak nezpomaluje.

Ostatně Shopify je od března roku 2015 veřejně obchodovatelná na newyorské burze NYSE, generuje tržby okolo 1,5 miliardy dolarů ročně, má hodnotu kolem 60 miliard dolarů a jeho služeb pro online prodeje využívají i takoví hráči jako Tesla nebo Red Bull. Tento úspěch Lütke přisuzuje právě specifickému stylu řízení a také lokalitě, ze které Shopify působí.

Na rozdíl od dravého Silicon Valley ve Spojených Státech, kde technologické firmy čelí vysokým provozním nákladům a o zaměstnance bojují s konkurenty jako Apple, Facebook nebo Google, jsou kanadská města Ottawa nebo Toronto přeci jen klidnějším místem jak pro budování byznysu, tak prospívají i soukromému životu.

tobias-lutke-shopify

Foto: Shopify

Tobias Lütke, spoluzakladatel a CEO Shopify

Lütke totiž prosazuje myšlenku takzvaného work-life balance a namísto najmutí těch nejlepších inženýrů a hvězdných vývojářů raději volí cestu výběru skromnějších pracovníků, kteří umí zapadnout do týmu. „Dáváme lidem prostor. Milujeme opravdové týmy, které se formují do skutečného přátelství,“ říká. Tomuto postupu odpovídá i nejnovější rozhodnutí firmy rozšířit o několik pater dosavadní kanceláře právě v Torontu, které nově pojmou 400 zaměstnanců, převážně z řad inženýrů a technologických zaměstnanců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Shopify se rozhodlo rozšířit své torontské kanceláře v budově King Portland Center o několik nových podlaží. Open-space kanceláře disponují adaptibilními prostory a nábytkem, umožňující prostor variabilně měnit na základě konkrétní potřeby. Stejně jako v ostatních kancelářích Shopify i zde existuje určitá rovnováha mezi různými typy pracovních prostorů. Ideální pracovní místo zde tak najdou jak introverti upřednostňující privátní kanceláře, tak extroverti, kteří mohou využívat bohatých otevřených prostor a komunitních zón s biofilními prvky,“ říkají zástupci interiérového studia Linebox.

Již nepřekvapí, že zaměstnanci mají zároveň k dispozici také například lekce jógy, hernu a různé relaxační salonky.

shopify-kancelare-toronto-21

Komunitní zóna v torontských kancelářích Shopify

Jedním z klíčových aspektů celého návrhu bylo pro Shopify také zajištění globálního propojení celého prostoru. Každý zasedací prostor je tak vybaven technologickými funkcemi, které usnadňují videokonferenční hovory mezi jednotlivými členy týmu, kteří jsou rozmístěni po celém světě.

Podívejte se dovnitř.

Lokalita: Toronto, Kanada
Datum dokončení: 2019
Velikost: 3 158 m2
Design: Linebox Studio
Foto: Alexandra Sofia

shopify-kancelare-toronto-1

Vstup

shopify-kancelare-toronto-19

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-20

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-21

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-2

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-3

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-4

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-5

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-6

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-7

Lounge

shopify-kancelare-toronto-8

Lounge

shopify-kancelare-toronto-11

Lounge

shopify-kancelare-toronto-13

Lounge

shopify-kancelare-toronto-14

Kolaborativní zóna

shopify-kancelare-toronto-15

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-16

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-17

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-18

Telefonní místnost

Hvězdný inženýr z Googlu přetahoval zaměstnance i data o samořiditelných autech. Teď musí zaplatit 4 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

anthony-levandowski

Foto: Kaxelrod/Wikimedia

Expert na samořiditelná auta Anthony Levandowski

0Zobrazit komentáře

Patřil v Silicon Valley mezi technologickou smetánku, Google mu za jeho služby platil vysokou gáži, ale nakonec se obě strany potkaly až u soudu a vše končí jedním nešťastným osobním bankrotem. To bychom však předbíhali. Abychom pochopili, co se stalo Anthonymu Levandowskimu, musíme se vrátit o několik let nazpět.

Brzy čtyřicetiletý Anthony Levandowski byl (a stále je) špičkový inženýr, který nejprve působil v Googlu, kde pod dohledem spoluzakladatele Larryho Page vybudoval divizi samořiditelných vozů. Nakonec se však rozhodl založit vlastní startup Otto, kde se autům budoucnosti bez řidičů taktéž věnoval, a nakonec celý podnik prodal za stovky milionů dolarů Uberu.

Prodej Uberu pochopitelně nebyl náhodný. Alternativní americká taxislužba se rozpíná do nových oblastí a samořiditelná auta, která již delší dobu aktivně testuje i v provozu (včetně nešťastné nehody), představují značnou část její budoucnosti. Samozřejmě pokud se jí podaří vyvinout dostatečně kvalitní technologické zázemí.

K tomu měl Uberu pomoci i právě Anthony Levandowski. Ten nejprve pod křídly Googlu působil na projektu, který je dnes známý jako Waymo, aby v roce 2016 spoluzaložil vlastní firmu Otto. V ní vyvíjel autonomní tahače, ale zanedlouho ji za více než 600 milionů dolarů prodal Uberu. Jak se však později ukázalo, Levandowski si s sebou z Googlu vzal i to, co neměl.

waymo-one2

Foto: Waymo

Samořiditelné auto projektu Waymo

Jak informuje deník The New York Times, vše nakonec vyvrcholilo tím, že Levandowski požádal soud o ochranu před bankrotem. Soudce mu totiž vyměřil, že má Googlu zaplatit 179 milionů dolarů, což je více než 4 miliardy korun. Už koncem loňského roku byl totiž uznán vinen z nekalých praktik při přetahování zaměstnanců z Googlu a porušování jeho kontraktu.

Okresní soud v San Francisku nyní potvrdil rozhodnutí rozhodčího panelu o vyměřené pokutě, kterou Anthony Levandowski nedokáže uhradit. Podle vlastního prohlášení disponuje osobním majetkem ve výši 50 až 100 milionů dolarů. Jedná se tak pravděpodobně o pomyslný hřebíček do rakve jednoho z nejnadějnějších inženýrů v oboru. Podle The Verge mu přitom Google v minulosti vyplatil bonus ve výši 120 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vše začalo, jakmile si držitel francouzského a amerického pasu založil zmíněný startup Otto. Tehdy začal přetahovat své bývalé kolegy a jak se později ukázalo, z Googlu a jeho samořiditelné divize Waymo toho nakonec vynesl mnohem víc. V roce 2017 totiž Waymo zažalovalo jak Levandowskiho, tak i Uber, v němž už po akvizici sám inženýr pracoval, za krádež obchodního tajemství.

Waymo tvrdilo, že se Levandowski s Uberem spolčil, aby ve svůj prospěch získali roky výzkumu svého konkurenta v oblasti autonomních vozů. Uber a Waymo se nakonec dohodly na smíru a první jmenovaná firma vyplatila konkurentovi zhruba 245 milionů dolarů v akciích. Klíčová postava, Anthony Levandowski, ovšem ještě vyhráno neměla.

uber-autonomous-car-ATG

Foto: Uber

Testovací samořiditelné auto Uberu

Google totiž proti svému bývalému inženýrovi vedl další případ, v němž Levandowskiho obviňoval z nekalého přetahování zaměstnanců, a právě za to musí nyní 39letý muž zaplatit přes 4 miliardy korun. Navíc byl loni v srpnu obviněn z celkem 33 případů krádeže či pokusu o krádež obchodního tajemství společnosti Google – a tento případ stále ještě není uzavřen. Mělo jít až o 14 tisíc klíčových dokumentů.

Byť vzhledem k poslednímu soudnímu verdiktu požádal Levandowski o ochranu před bankrotem, zatím ještě není zcela jisté, zda nakonec bude muset opravdu platit on sám. V jeho pracovní smlouvě s Uberem totiž podle The New York Times stojí, že by měl být firmou odškodněn. Uber nicméně uvedl, že zatím není jasné, zda je zodpovědný i za tuto pokutu, a tak bude s Levandowskim jednat.

Každopádně ještě o něco absurdněji jeho obří „pokuta“ vypadá v kontextu jeho spoluzakladatele ze startupu Otto Liora Rona. I on byl totiž spolu s Levandowskim koncem loňského roku uznán vinným v porušování svého kontraktu s Googlem a neférových praktik, avšak na rozdíl do svého kolegy se rozhodl s Googlem mimosoudně vyrovnat. Oproti 179 milionům dolarům tak musí platit „jen“ 9,7 milionu, což je 220 milionů korun.