Motorovka, brokovnice, BFG, IDKFA… prostě Doom. Nejpekelnější střílečka všech dob slaví 30 let
John Carmack a John Romero před třiceti lety otevřeli brány pekelné. Do světa z nich vypustili dost možná nejdůležitější střílečku všech dob.
Příběh brutální, krvavé, pekelné, démonické a samozřejmě i kontroverzní hry začíná komiksově veselým dobrodružstvím. Než totiž vznikl Doom, vývojáři z id Software stvořili skákačku Commander Keen. Její první díl mimochodem bude za pár dní také slavit, a to už třiatřicet let od vydání. Byla to odlehčená a barevná hra o osmiletém klučinovi, co si na dvorku postaví raketu a dostane se do vesmíru. A věřte nevěřte, má napojení i na Doom.
Znalci retra tenhle příběh dobře znají, ale pojďme ho připomenout. Ten fiktivní kosmický klučina si totiž říkal Billy Blaze. Jeho dědeček se pak jmenoval William „B. J.“ Blazkowicz. Ano, přesně ten Blazkowicz, kterého jste ovládali v další hře od id Software: v prapředkovi žánru stříleček z pohledu první osoby, ve Wolfensteinovi 3D. Heroické geny nelze zapřít, po zabijákovi nácků přišel mladý vesmírný dobrodruh – a rodinnou linii následoval po zuby ozbrojený mariňák, který nakope zadnici samotnému peklu. Protagonista Doomu zvaný prostě a jednoduše Doomguy.
Alespoň takhle hrdiny svých slavných her v minulosti prezentovali zakladatelé studia id Software John Romero, Tom Hall, John Carmack a jeho bratr Adrian. Oslavy před třiceti lety si ale užívali už jen ve třech, Hall firmu ještě před vydáním Doomu opustil. Měl totiž úplně jinou vizi – chtěl vyprávět hutný sci-fi příběh. Však řekněte, sedí vám něco takového k Doomu? Kdepak, nabít brokovnici a jdeme rozstřílet nepřátele na cucky.
Doom nebyl první střílečkou z pohledu první osoby (koneckonců to nebyl ani jeho předchůdce Wolfenstein 3D), ale byl zdaleka tou nejvlivnější. Dnes už byste ho zařadili do zlatého fondu žánru first-person shooterů neboli FPS. Ale i mnoho let po jeho vydání byste v českých herních časopisech u takových her nacházeli prostě označení „klon Doomu“, které vymizelo až s nástupem plně trojrozměrných stříleček. Vývojáři stvořili něco, co bylo nejen úspěšné, ale stalo se označením pro všechny následovníky a napodobovatele. A že jich bylo.
„Když se zpětně dívám na všechny hry, na kterých jsem kdy pracoval, tak u Doomu jsme se prakticky ve všem trefili do černého,“ prohlásil už u příležitosti dvacátého výročí hry programátor John Carmack pro magazín Verge. „Je to hra, která měla ohromný vliv na hodně lidí. A myslím si, že spousta lidí díky tomu dokázala velké věci,“ dodal s odkazem na to, jak stěžejní titul pro celý videoherní průmysl stvořil. Nepřeháněl, už ve své době byl Doom jedinečný.
Na svou dobu měl velmi dobrou grafiku – vzpomeňte, jak se strašidelné chodby v dálce ztrácely ve tmě, kterou prosvětlovaly vaše výstřely – a výjimečný level design. Tak trochu náhodné a pravoúhlé labyrinty dřívějších her nahradily otevřenější úrovně, v nichž jste dokonce mohli stoupat po schodech (ačkoliv ještě bez volného rozhlížení nahoru a dolů). Jejich koridory se různě stáčely a vedly i v jiných než devadesátistupňových úhlech. Sice stále byly akčními arénami, ale půdorysem občas připomněly něco jako kosmickou základnu.
Dnes to zní úsměvně, ale ve své době šlo o něco mimořádného. K tomu přidejte do čista vydestilovanou akční hratelnost, arzenál od motorovky přes brokovnici a rotační kulomet až po ikonickou superzbraň BFG 9000 (F v názvu znamená přesně to anglické slovo, co vás jako první napadne) a rozmanité nepřátele, mezi nimiž najdete jak posedlé mariňáky, tak několikametrové a kyberneticky vylepšené démony. Ty jste likvidovali za zvuků dodnes kultovního soundtracku zavánějícího peklem a metalem.
A hlavně nezapomeňte na multiplayer, kterým si Doom získal ještě větší popularitu. Právě on dal hernímu světu slovo deathmatch jako označení pro herní režim všech hráčů proti všem, od té doby naprostou stálici online soupeření. Mimochodem, když je řeč o online světě, i v tom byl Doom velkým průkopníkem. Vývojáři svou hru nejprve vydali na internetu – jenže na univerzitní server, který k tomu měli využít, se kvůli obrovskému zájmu natěšených fanoušků sami nemohli připojit. Když už se jim to povedlo, server kvůli obnovenému náporu zkolaboval.
Nakonec to ale dobře dopadlo a distribuční model Doomu se ukázal jako nesmírně úspěšný. Hra vyšla jako takzvaný shareware, tedy ve verzi jen s první epizodou ze tří, a po dohrání vás vyzvala ke koupi zbývajících epizod. Plnou hru si pořídil jen zlomek lidí, kteří si shareware verzi stáhli z internetu nebo přinesli od kamaráda na disketě. Jenže zájem o Doom byl takový, že za jediný den překonal měsíční tržby z premiéry Wolfensteina 3D. Za půl roku od vydání si podle id Software hru stáhl milion lidí (v dřevních dobách internetu před třiceti lety!), z nichž pak plnou cenu zaplatil zhruba každý patnáctý. Během pár let z toho byly miliony dolarů.