Motorovka, brokovnice, BFG, IDKFA… prostě Doom. Nejpekelnější střílečka všech dob slaví 30 let

John Carmack a John Romero před třiceti lety otevřeli brány pekelné. Do světa z nich vypustili dost možná nejdůležitější střílečku všech dob.

Michal MančařMichal Mančař

doom-boxed

Foto: id Software

Doom slaví 30 let. Tak si ho znovu zahrajte, jinak vás sežere kakodémon

0Zobrazit komentáře

Příběh brutální, krvavé, pekelné, démonické a samozřejmě i kontroverzní hry začíná komiksově veselým dobrodružstvím. Než totiž vznikl Doom, vývojáři z id Software stvořili skákačku Commander Keen. Její první díl mimochodem bude za pár dní také slavit, a to už třiatřicet let od vydání. Byla to odlehčená a barevná hra o osmiletém klučinovi, co si na dvorku postaví raketu a dostane se do vesmíru. A věřte nevěřte, má napojení i na Doom.

Znalci retra tenhle příběh dobře znají, ale pojďme ho připomenout. Ten fiktivní kosmický klučina si totiž říkal Billy Blaze. Jeho dědeček se pak jmenoval William „B. J.“ Blazkowicz. Ano, přesně ten Blazkowicz, kterého jste ovládali v další hře od id Software: v prapředkovi žánru stříleček z pohledu první osoby, ve Wolfensteinovi 3D. Heroické geny nelze zapřít, po zabijákovi nácků přišel mladý vesmírný dobrodruh – a rodinnou linii následoval po zuby ozbrojený mariňák, který nakope zadnici samotnému peklu. Protagonista Doomu zvaný prostě a jednoduše Doomguy.

Alespoň takhle hrdiny svých slavných her v minulosti prezentovali zakladatelé studia id Software John Romero, Tom Hall, John Carmack a jeho bratr Adrian. Oslavy před třiceti lety si ale užívali už jen ve třech, Hall firmu ještě před vydáním Doomu opustil. Měl totiž úplně jinou vizi – chtěl vyprávět hutný sci-fi příběh. Však řekněte, sedí vám něco takového k Doomu? Kdepak, nabít brokovnici a jdeme rozstřílet nepřátele na cucky.

Doom nebyl první střílečkou z pohledu první osoby (koneckonců to nebyl ani jeho předchůdce Wolfenstein 3D), ale byl zdaleka tou nejvlivnější. Dnes už byste ho zařadili do zlatého fondu žánru first-person shooterů neboli FPS. Ale i mnoho let po jeho vydání byste v českých herních časopisech u takových her nacházeli prostě označení „klon Doomu“, které vymizelo až s nástupem plně trojrozměrných stříleček. Vývojáři stvořili něco, co bylo nejen úspěšné, ale stalo se označením pro všechny následovníky a napodobovatele. A že jich bylo.

doom-04

Foto: id Software

Pekelné nepřátele v Doomu likvidujete motorovkou, rotačákem i megakanónem BFG 9000

„Když se zpětně dívám na všechny hry, na kterých jsem kdy pracoval, tak u Doomu jsme se prakticky ve všem trefili do černého,“ prohlásil už u příležitosti dvacátého výročí hry programátor John Carmack pro magazín Verge. „Je to hra, která měla ohromný vliv na hodně lidí. A myslím si, že spousta lidí díky tomu dokázala velké věci,“ dodal s odkazem na to, jak stěžejní titul pro celý videoherní průmysl stvořil. Nepřeháněl, už ve své době byl Doom jedinečný.

Na svou dobu měl velmi dobrou grafiku – vzpomeňte, jak se strašidelné chodby v dálce ztrácely ve tmě, kterou prosvětlovaly vaše výstřely – a výjimečný level design. Tak trochu náhodné a pravoúhlé labyrinty dřívějších her nahradily otevřenější úrovně, v nichž jste dokonce mohli stoupat po schodech (ačkoliv ještě bez volného rozhlížení nahoru a dolů). Jejich koridory se různě stáčely a vedly i v jiných než devadesátistupňových úhlech. Sice stále byly akčními arénami, ale půdorysem občas připomněly něco jako kosmickou základnu.

Dnes to zní úsměvně, ale ve své době šlo o něco mimořádného. K tomu přidejte do čista vydestilovanou akční hratelnost, arzenál od motorovky přes brokovnici a rotační kulomet až po ikonickou superzbraň BFG 9000 (F v názvu znamená přesně to anglické slovo, co vás jako první napadne) a rozmanité nepřátele, mezi nimiž najdete jak posedlé mariňáky, tak několikametrové a kyberneticky vylepšené démony. Ty jste likvidovali za zvuků dodnes kultovního soundtracku zavánějícího peklem a metalem.

A hlavně nezapomeňte na multiplayer, kterým si Doom získal ještě větší popularitu. Právě on dal hernímu světu slovo deathmatch jako označení pro herní režim všech hráčů proti všem, od té doby naprostou stálici online soupeření. Mimochodem, když je řeč o online světě, i v tom byl Doom velkým průkopníkem. Vývojáři svou hru nejprve vydali na internetu – jenže na univerzitní server, který k tomu měli využít, se kvůli obrovskému zájmu natěšených fanoušků sami nemohli připojit. Když už se jim to povedlo, server kvůli obnovenému náporu zkolaboval.

Nakonec to ale dobře dopadlo a distribuční model Doomu se ukázal jako nesmírně úspěšný. Hra vyšla jako takzvaný shareware, tedy ve verzi jen s první epizodou ze tří, a po dohrání vás vyzvala ke koupi zbývajících epizod. Plnou hru si pořídil jen zlomek lidí, kteří si shareware verzi stáhli z internetu nebo přinesli od kamaráda na disketě. Jenže zájem o Doom byl takový, že za jediný den překonal měsíční tržby z premiéry Wolfensteina 3D. Za půl roku od vydání si podle id Software hru stáhl milion lidí (v dřevních dobách internetu před třiceti lety!), z nichž pak plnou cenu zaplatil zhruba každý patnáctý. Během pár let z toho byly miliony dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkým lákadlem Doomu (kromě toho, že to byla prostě dobrá hra) byl i démonický opar kontroverze, který ho zahaloval. Krev v něm stříká na všechny strany a pekelná symbolika je všudypřítomná. „Vědomě jsme dělali silnou, násilnou hru, co lidi zasáhne. Nechtěli jsme, abyste si Doom jen tak chvilku zahráli a pak na něj zapomněli. Myslím, že se nám to povedlo, lidé na něj vzpomínají dodnes. Zanechali jsme na lidech silný dojem,“ prohlásil Carmack pro Verge.

Kvůli tomu se také Doom potýkal s obrovskou vlnou nevole od různých organizací a jednotlivců, kteří varovali před násilnými videohrami. Tragický stín na hru vrhl masakr na americké střední škole ve městě Columbine, jehož viníci Doom hráli. V Německu byl zakázaný dokonce až do roku 2011. Podobný střet tehdy širokou veřejností stále spíš přehlíženého světa videoher a konzervativnějších generací zažívala například i krvavá bojovka Mortal Kombat, která mimochodem sama nedávno oslavila 30 let od vydání.

„Násilí je pro Doom klíčové, ale využíváte ho v boji proti démonům, kteří chtějí zničit lidstvo. To vám k němu dává dobrý důvod,“ komentoval ožehavé téma Carmack. „Nemám ze svých her a jejich dopadu na lidi špatný pocit. Myslím, že ve výsledku toho pozitivního přinesly víc,“ dodal. Snad pro žádnou z jeho videoher – ačkoliv plně trojrozměrný Quake byl také nesmírně důležitý – to neplatí víc než pro Doom.

Přímo na něj navázaly větší či menší klony jako fantasy akce Heretic a Hexen a hrami na hrdiny říznutý Strife. Inspiroval slavné tituly Duke Nukem 3D, Rise of the Triad, Blood nebo starwarsovskou střílečku Dark Forces. Umožnil snadné modifikování základní hry – úprav, předělávek a doplňků Doomu vznikly doslova tisíce a další vznikají dodnes. Před pár lety dokonce vydal nové úrovně i jeden ze samotných spoluautorů Doomu John Romero.

Titul od id Software sesbíral od svého vydání nespočet ocenění včetně těch pro nejlepší či nejdůležitější hru historie. Z původního PC se dostal na většinu významnějších platforem. Navíc se stal popkulturním fenoménem, který pomohl videohry ještě více dostat do mainstreamu. A kromě toho, že jeho vliv byste vystopovali i do moderních stříleček, samozřejmě založil vlastní slavnou značku.

doom-eternal

Foto: id Software

A takhle vypadá Doom dnes. Tedy konkrétně Doom Eternal z roku 2020

Mnohými fanoušky ještě oslavovanější Doom II vyšel ani ne rok po prvním dílu. Kromě menších odboček a kompilací typu Final Doom se na dlouho odmlčel, až v roce 2004 vyšel Doom 3. Nebyl až tak adrenalinově akční záležitostí, ale o to více zaujal hororovou atmosférou (mimochodem i kvůli tomu, že pro rozsvícení baterky jste museli odložit zbraň…). Trojka ještě vznikala s přispěním Johna Carmacka, ale John Romero na ní už nepracoval. O jeho nepříliš slavné podoomové kariéře si povíme až jindy. Ani o dvou filmech podle Doomu se bavit nebudeme. Jestli jste je viděli, chápete.

Herní Doom s číslovkou čtyři nevyšel, zato v roce 2016 přišel prostě Doom. A slavné sérii nevlil do žil novou krev, ale všespalující lávu, která i modernímu hráčskému publiku ukázala pravé peklo. To už byste v id Software nenašli ani Johna Carmacka, ale na vynikající poctě syrové i surové hratelnosti původního Doomu to nic nezměnilo. Skvělý akční titul (opět se skvělým soundtrackem) následoval před třemi lety podobně povedený Doom Eternal.

Zplozenci Doomu prostě žijí dál. A to jak přímo nositelé slavného jména, tak žánroví následovníci cesty, kterou Doom před třiceti lety prosekal motorovou pilou. Pokud vás jeden z nejdůležitějších kousků herních dějin minul, můžete tohle zásadní pochybení napravit. Doom je za pár korun k mání na Steamu (96 procent pozitivních hodnocení od 14 tisíc uživatelů) nebo GOGu (4,8 bodu z pěti možných).

Ale jestli si myslíte, že vás kariéra v Call of Duty připravila na obtížnost NIGHTMARE! a nějaký předpotopní Doom zvládnete levou zadní, dobře si zapamatujte písmena IDDQD a IDKFA. Budete je potřebovat. Kdo Doom hrál, pamatuje si je dodnes. Stejně jako to, jak pekelně dobrá hra to byla.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Herní Oscary ovládla fantastická Baldur’s Gate 3. Zabodoval i Alan Wake 2 a znovuzrozený Cyberpunk

Blade, Jurský park, God of War, nový Kodžima... Oceňování nejlepších her roku tradičně doprovázela i přehlídka videoherních novinek.

Michal MančařMichal Mančař

baldurs-gate-3-boxed

Foto: Larian Studios

Mysleli byste si, že vítězství v The Game Awards by bylo důvodem k úsměvu…

0Zobrazit komentáře

Videoherní rok 2023 byl neuvěřitelně nabitý. Ale až v jeho samotném závěru se objevili dva nejsilnější kandidáti na titul nejlepší hry roku. Nejprestižnější ocenění během udělování cen The Game Awards neboli herních Oscarů získala fantasy hra na hrdiny Baldur’s Gate 3, obrovského uznání se ale dostalo i jejímu největšímu soupeři, hororové akci Alan Wake 2.

The Game Awards tradičně patří k vyvrcholení videoherní sezony. Rovnou dvojnásobného vrcholu letos dosáhlo pokračování milované značky Baldur’s Gate. Její třetí díl získal cenu za nejlepší hru roku 2023 jak u odborné poroty, tak v kategorii Player’s Voice, kde rozhodoval hlas lidu. Během herního galavečera mimochodem vítězství hry oznámil herec Timothée Chalamet známý z Duny – videohry prostě lákají i Hollywood.

Baldur’s Gate 3 zabodovala také v kategorii nejpovedenější hry na hrdiny, nejlepší práce s komunitou, nejlepšího multiplayeru a díky výkonu Neila Newbona v roli Astariona také za nejlepší herecký, potažmo dabérský výkon. Vícekrát oceňovaným titulem byl rovněž Alan Wake 2. Pokračování hororové série posbíralo ceny za herní režii, příběh a výtvarnou režii. Právě dílo od vývojářů z Remedy Entertainment bylo přitom často zmiňované jako druhý z nejpravděpodobnějších adeptů na titul hry roku.

Dva pomyslné herní Oscary za nejlepší inovace v přístupnosti a nejlepší sportovní či závodní hru si odvezla Forza Motorsport. Jedna z prvních videoher, kterým byl letos prorokován úspěch v The Game Awards – The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom –, zvítězila mezi akčními adventurami. V konkurenci akčních titulů zvítězilo Armored Core VI: Fires of Rubicon. K ceně mezi rodinnými hrami si doskákal nestárnoucí italský instalatér díky Super Mario Bros. Wonder. V záplavě vysokorozpočtových her se udělovala i cena pro nejpovedenější nezávislý projekt, kterou získalo retro RPG Sea of Stars.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naprosto zaslouženého uznání v podobě ceny pro hru s nejlepší dlouhodobou podporou se dočkal také Cyberpunk 2077. Už tři roky stará hra v posledních měsících zažívá nebývalé znovuzrození, vývojáři z polského CD Projektu nejprve vydali obrovskou aktualizaci, která přidala herní obsah a vylepšila hratelnost, následně i plnohodnotné rozšíření Phantom Liberty, jež do futuristického příběhu vedle Keanu Reevese postavilo dalšího známého herce Idrise Elbu.

Kromě udílení cen nejpovedenějším počinům roku – jejich kompletní přehled najdete na stránkách The Game Awards – představují herní Oscaři i skvělou příležitost pro uvádění trailerů chystaných videoher. Ani letošní ročník akce pořádané uznávaným herním novinářem a moderátorem Geoffem Keighleyem v tom nebyl výjimkou. Podívejte se na výběr toho nejzajímavějšího z trailerů The Game Awards:


Lovec upírů Blade v dospělé akci

Stvořili Dishonored a Deathloop, teď se Arkane Studios pokusí hráčům zakousnout do krku s akční hrou Marvel’s Blade. Slibuje dospělý zážitek ze hry pro jednoho hráče a akci z pohledu třetí osoby zasazenou do Paříže. Mimochodem, na lovce upírů čeká přespříští rok i nový hraný film s Mahershalou Alim.


Znepokojující novinka od génia Hidea Kodžimy

Death Stranding 2 to nebude. Ale opět to bude prazvláštní, stírající linku mezi filmem a videohrou a koketující s nádhernou nepříjemností. Možná až nepochopitelností. Japonský designér Hideo Kodžima proslavený sérií Metal Gear představuje svůj nový projekt OD… jehož trailer je asi potřeba vidět a slyšet než popsat.


Přežijete Jurský park?

Filmový Jurský park měl hodně pokračování, ale ten úplně první od Stevena Spielberga má prostě to největší kouzlo. Návrat do devadesátek, ačkoliv v moderní videoherní podobě, přináší Jurassic Park: Survival, akční adventura z pohledu první osoby. A pohled je to opravdu náramný. Anebo i děsivý, když zařve a nakráčí… vy víte kdo.


God of War: Ragnarök vás vezme do Valhally

Nejen plnokrevnými hrami živ je hráč. Populární akční hra zasazená do severské mytologie God of War: Ragnarök se už za pár dní dočká rozšíření s názvem Valhalla. Prý se má hratelností přiblížit dřívějším hrám ze známé série – a hlavně bude zcela zdarma.


Jízda na drakovi od tvůrců No Man’s Sky

Po rozpačité premiéře se ze sci-fi No Man’s Sky stala velice oblíbená hra s obrovským herním vesmírem, její vývojáři ale ve své novince zamíří do žánru fantasy. Fanoušci otevřených světů by si však opět měli přijít na své, jen se místo hvězdoletů proletíte na drakovi. Coby králičí rytíř!


Nový Prince of Persia se připomíná

The Game Awards neukazují jen úplné novinky, ale slouží i k propagaci už dříve odhalených titulů. Právě jako u dalšího příspěvku k oblíbené značce Prince of Persia s podtitulem The Lost Crown. Komiksovější stylizace možná nenadchne každého, příběhové zaměření hry ale zní lákavě.


A co jste mohli na herních Oscarech vidět dál? Kdo má rád tak trochu generické sci-fi, herce Matthewa McConaugheyho nebo snahu napodobit Mass Effect, mohl být potěšen trailerem na Exodus. Příznivce superhrdinského žánru a charismatických padouchů naláká nová ukázka herní Suicide Squad (Harley Quinn nechybí). Připomnělo se i pokračování předělávky kultovní Final Fantasy VII Rebirth. Anebo vikinský psychothriller Senua’s Saga: Hellblade II. Či snad máte raději katany spíš než sekery? Tak to se těšte na Rise Of The Ronin. A spoustu dalších trailerů si pusťte na YouTube kanále The Game Awards.