Mrija po zničení ruskou armádou vstává z mrtvých. Ukrajinci zahájili obnovu největšího letounu světa
Nová Mrija využije součástek starého letounu i exempláře, který nebyl dokončen. Celkem obnova největšího letounu světa půjde do desítek miliard.
Až do března se jednalo „pouze“ o největší letoun světa, po ruském útoku na ukrajinské letiště Hostomel se však letadlo Mrija (v překladu Sen) stalo symbolem prvních dní konfliktu na Ukrajině. Po raketovém útoku totiž zbyly z letounu jen trosky. Nyní však jeho výrobce oznámil, že Mrija povstane z mrtvých.
Ukrajinská Mrija, tedy letoun Antonov An-225 o hmotnosti 640 tun a rozpětí křídel 88,4 metru, byl v minulosti využíván především pro transport velkých nákladů, původně raketoplánu Buran. Valnou část svého života však strávil v teple hangárů, což se mu také stalo osudným. Letos v březnu byl při ruské výsadkové operaci zasažen raketovým útokem hangár, ve kterém se letoun nacházel. Byl zcela zničen.
Tuto zprávu později potvrdily záběry z dronů a také ukrajinská vláda, ta však jedním dechem ujišťovala, že Mrija bude opět vzkříšena k životu. A jak nyní prozradila společnost Antonov, nový letoun již skutečně vzniká. Mělo by se tak dít na utajeném místě – není tedy jasné, zda se jedná o některou z lokalit na Ukrajině, či zcela mimo, například v Lipsku, kde Antonov aktuálně sídlí.
„Práce na novém letadlu pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl generální ředitel Antonovu Jevhen Havrylov.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Antonov by měl mít k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze na stavbu druhého stroje využít. Mělo by se jednat například o motory či podvozek. Společnost může také využít rozestavěného druhého exempláře, který byl hotový přibližně ze 60 procent a jehož stavba byla po rozpadu Sovětského svazu zaříznuta.
Přesto podle expertů bude dokončení letounu velmi komplikované, jelikož je řada součástek velmi unikátních. Ze zničeného letounu mohou inženýři použít například tři motory či podvozek. Náklady na dokončení druhého exempláře by měly dosahovat minimálně 500 milionů eur, tedy zhruba 12,1 miliardy korun. Odhady však hovoří až o třech miliardách dolarů, tedy 66 miliardách korun.
S přispěním ČTK.