Mrija vzlétne ve hře od Microsoftu. Virtuální kopie největšího letounu světa podpoří výrobu nového stroje

Antonov An-225 zničila ruská invaze na Ukrajinu. Virtuální kopie letadla, která pomůže stavbě skutečné náhrady, se líbí i původnímu pilotovi.

Michal MančařMichal Mančař

antonov-225-mrija-microsoft-flight-simulator

Foto: iniBuilds

Antonov An-225 přezdívaný Mrija ve videoherní podobě v Microsoft Flight Simulatoru

0Zobrazit komentáře

Konflikt na Ukrajině si vybírá krutou daň mezi civilním obyvatelstvem, ruská invaze ale pustoší i infrastrukturu východního státu. Jedním z nejvýznamnějších symbolů válečného ničení byl hned v úvodních dnech bojů letoun Antonov An-225 zvaný Mrija. Největší letadlo světa zničil koncem loňského února ruský raketový úder na letiště Hostomel nedaleko Kyjeva. Výrobce už dříve oznámil plány na postavení nového stroje, nyní mu k tomu přispěje i letoun virtuální. Ten vzlétne v populární hře Microsoft Flight Simulator.

Mrija znamená v překladu sen. Symbolikou ověnčený název mohl před rokem působit hořce. Jenže zakrátko po zničení snového letounu už vláda Ukrajiny ujišťovala, že nový model An-225 dřív nebo později opět vznikne. To následně potvrdil i jeho výrobce. „Práce na novém stroji pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letounu a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl na podzim Jevhen Havrylov, ředitel společnosti Antonov.

Jenže kvůli unikátním součástkám bude výroba nejen komplikovaná, ale i nákladná. Podle odborníků z leteckého průmyslu dokončení nového letadla vyjde minimálně na dvanáct miliard korun, podle nejpesimičtějších odhadů klidně i na pětkrát vyšší částku. Alespoň částečně nyní k obnově Mriji pomohou i hráči videoher. V novém rozšíření pro oblíbený Microsoft Flight Simulator spojili síly vývojáři hry, externí designéři i společnost Antonov – a do hry přidají virtuální kopii největšího letounu historie.

Ukrajinského leteckého konstruktéra oslovil s nápadem obohatit svou hru o ikonické letadlo sám Microsoft. Začátkem února obě firmy podepsaly licenční smlouvu o jeho použití v simulátoru. „Letadlo do hry přidáme na výročí jeho zničení 27. února společně s novou aktualizací hry,“ prohlásil šéf vývoje MSFS Jorg Neumann. „Už loni jsme prohlásili, že nás zničení letadla zasáhlo. A pamatuji si, jak jsem už tehdy říkal, že ho digitálně zrekonstruujeme,“ zmínil v nedávném vývojářském streamu.

„Ale na to jsme potřebovali pomoc. Neměli jsme referenční materiály, nemohli jsme ho naskenovat a tak podobně. V tom všem nám neuvěřitelně pomohla společnost Antonov,“ dodal Neumann. Zároveň prozradil, že na tvorbě digitální podoby An-225 herní autoři spolupracují i s pilotem skutečného letadla. Dmytro Antonov (ano, opravdu) si prý připravovanou virtuální verzi jím řízeného letounu dokonce i vyzkoušel.

„Jsme vděční všem, kteří nám pomáhají s výrobou tohoto úžasného obra. Přeji vám, abyste si užili ten nádherný a jedinečný pocit z pilotování unikátního stroje. Mrija se vrací! Společně ji obnovíme,“ cituje ho příspěvek na Facebooku společnosti. Slova o spolupráci na oživování leteckého snu jsou na místě, rozšíření Microsoft Flight Simulatoru totiž rekonstrukci pomůže i finančně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Simulovaná Mrija vznikla ve studiu iniBuilds, jež se specializuje právě na tvorbu trojrozměrných modelů letišť i letadel pro použití například právě v simulátoru od Microsoftu. Designéři vytvořili nejen externí podobu letounu, ale vymodelovali i autentický interiér včetně přístrojové desky v kokpitu. Digitální konstruktéři na Twitteru potvrdili, že veškeré tržby z přídavku s cenovkou 19,99 dolaru poputují na pomoc „Ukrajině a Antonovu“.

Antonov An-225 poprvé vzlétl v roce 1988, kdy do vzduchu vynesl svých rekordních 640 tun. V tehdejším Sovětském svazu byl vyroben pro účely kosmického průmyslu, letecký obr byl určený k přepravě raketoplánu Buran. Tuto službu nicméně vykonával velmi omezeně na leteckých přehlídkách a jeho další osud jej spíš než do nebes zamykal v hangárech. Až později byl proměněn na dopravní letoun a od roku 2001 byl využíván ke komerční přepravě.

Mrija navíc zanechala i historickou stopu v Česku. Stroj s rozpětím křídel 88 metrů a rekordní hmotností převážel v roce 2004 taktéž rekordně těžký náklad z Prahy do uzbeckého Taškentu. Pražské letiště ale navštívil několikrát, vůbec poprvé ještě v červnu roku 1989. Za pár dní bude An-225 svou cestu moci zopakovat alespoň virtuálně v Microsoft Flight Simulatoru. A i díky tomu se třeba o něco uspíší jeho návrat na nebe skutečná.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Skupina Smarty vyrostla o třetinu a utržila 4,2 miliardy. Ve velkém investovala do herních prodejen JRC

Výrazně rostla divize B2B Smarty, jež zvýšila obrat na 1,3 miliardy korun a obhospodařuje více než 13 tisíc firemních zákazníků.

Michal MančařMichal Mančař

syrucek-1

Foto: Smarty

Zakladatel Smarty.cz Petr Syrůček

0Zobrazit komentáře

Skupina Smarty Brands zabývající se obchodem s elektronikou a počítači loni zvýšila obrat o 30 procent na 4,2 miliardy korun. Loni otevřela jedenáct nových kamenných prodejen pro e-shop Smarty.cz a největší českou síť herních obchodů JRC, navíc výrazně posílila prodej firemním zákazníkům.

„Loni jsme ve velkém investovali do vybudování nových kamenných prodejen ve spojení Smarty.cz a JRC. Otevřeli jsme jich jedenáct po celém Česku a letos v tom budeme pokračovat. Z čísel a prvotních reakcí lidí vidíme, že expanze do kamenného retailu byl krok správným směrem,“ uvedl zakladatel a majitel Smarty Petr Syrůček. Připomněl tím novou koncepci obchodů, která obě značky propojuje a jež má propojovat prodej, servis i gaming.

Do skupiny patří také prodejce Apple iWant, který loni otevřel novou prodejnu v Brně. Letos v únoru chystá otevření první prodejny Apple Premium Partner v centru Prahy na Václavském náměstí v paláci Koruna. Prodejny v konceptu Apple Premium Partner jsou druhou nejvyšší variantou prodejen Apple, výše už jsou jen takzvané Flagship Stores ve světových metropolích, které provozuje přímo Apple.

Divize B2B Smarty loni zvýšila obrat o třetinu na 1,3 miliardy korun a obhospodařuje více než 13 tisíc firemních zákazníků. „V letošním roce chystáme posílit naši pozici v IT, rozšířit tým konzultantů a nabídnout firemním zákazníkům plný servis na úrovni ICT. Očekávat mohou interní oddělení služeb pro zákazníky, a to i na úrovni síťových prvků a konferenčních řešení. Také připravujeme technický helpdesk, který by se měl spustit v příštím roce,“ dodal šéf divize Radek Jonák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V letošním roce je cílem Smarty pokračovat v expanzi do kamenného maloobchodu. Plánuje otevřít další prodejny Smarty.cz a JRC například v Mladé Boleslavi, Hradci Králové a Ostravě. Část prodejen iWant projde přerodem na koncept Apple Premium Partner. Společnost založil Syrůček v roce 2012. V roce 2021 získala značku a síť prodejen JRC, které postupně integruje do své sítě. Smarty Brands nabízí také vlastní značku počítačů TIGO.

Za rok 2021 Smarty zveřejnilo tržby ve výši 3,2 miliardy korun, tehdy to byl růst o 41 procent. Za ten ve velké míře vděčilo akvizici sítě zmiňovaných obchodů JRC, ke které došlo předloni v létě. Od té doby se Syrůčkově skupině navíc povedlo zvrátit nepříznivý vývoj tržeb herních prodejen, od převzetí Smarty měly meziročně vyrůst dokonce o 50 procent.

S přispěním ČTK.