Mrija vzlétne ve hře od Microsoftu. Virtuální kopie největšího letounu světa podpoří výrobu nového stroje

Antonov An-225 zničila ruská invaze na Ukrajinu. Virtuální kopie letadla, která pomůže stavbě skutečné náhrady, se líbí i původnímu pilotovi.

Michal MančařMichal Mančař

antonov-225-mrija-microsoft-flight-simulator

Foto: iniBuilds

Antonov An-225 přezdívaný Mrija ve videoherní podobě v Microsoft Flight Simulatoru

0Zobrazit komentáře

Konflikt na Ukrajině si vybírá krutou daň mezi civilním obyvatelstvem, ruská invaze ale pustoší i infrastrukturu východního státu. Jedním z nejvýznamnějších symbolů válečného ničení byl hned v úvodních dnech bojů letoun Antonov An-225 zvaný Mrija. Největší letadlo světa zničil koncem loňského února ruský raketový úder na letiště Hostomel nedaleko Kyjeva. Výrobce už dříve oznámil plány na postavení nového stroje, nyní mu k tomu přispěje i letoun virtuální. Ten vzlétne v populární hře Microsoft Flight Simulator.

Mrija znamená v překladu sen. Symbolikou ověnčený název mohl před rokem působit hořce. Jenže zakrátko po zničení snového letounu už vláda Ukrajiny ujišťovala, že nový model An-225 dřív nebo později opět vznikne. To následně potvrdil i jeho výrobce. „Práce na novém stroji pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letounu a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl na podzim Jevhen Havrylov, ředitel společnosti Antonov.

Jenže kvůli unikátním součástkám bude výroba nejen komplikovaná, ale i nákladná. Podle odborníků z leteckého průmyslu dokončení nového letadla vyjde minimálně na dvanáct miliard korun, podle nejpesimičtějších odhadů klidně i na pětkrát vyšší částku. Alespoň částečně nyní k obnově Mriji pomohou i hráči videoher. V novém rozšíření pro oblíbený Microsoft Flight Simulator spojili síly vývojáři hry, externí designéři i společnost Antonov – a do hry přidají virtuální kopii největšího letounu historie.

Ukrajinského leteckého konstruktéra oslovil s nápadem obohatit svou hru o ikonické letadlo sám Microsoft. Začátkem února obě firmy podepsaly licenční smlouvu o jeho použití v simulátoru. „Letadlo do hry přidáme na výročí jeho zničení 27. února společně s novou aktualizací hry,“ prohlásil šéf vývoje MSFS Jorg Neumann. „Už loni jsme prohlásili, že nás zničení letadla zasáhlo. A pamatuji si, jak jsem už tehdy říkal, že ho digitálně zrekonstruujeme,“ zmínil v nedávném vývojářském streamu.

„Ale na to jsme potřebovali pomoc. Neměli jsme referenční materiály, nemohli jsme ho naskenovat a tak podobně. V tom všem nám neuvěřitelně pomohla společnost Antonov,“ dodal Neumann. Zároveň prozradil, že na tvorbě digitální podoby An-225 herní autoři spolupracují i s pilotem skutečného letadla. Dmytro Antonov (ano, opravdu) si prý připravovanou virtuální verzi jím řízeného letounu dokonce i vyzkoušel.

„Jsme vděční všem, kteří nám pomáhají s výrobou tohoto úžasného obra. Přeji vám, abyste si užili ten nádherný a jedinečný pocit z pilotování unikátního stroje. Mrija se vrací! Společně ji obnovíme,“ cituje ho příspěvek na Facebooku společnosti. Slova o spolupráci na oživování leteckého snu jsou na místě, rozšíření Microsoft Flight Simulatoru totiž rekonstrukci pomůže i finančně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Simulovaná Mrija vznikla ve studiu iniBuilds, jež se specializuje právě na tvorbu trojrozměrných modelů letišť i letadel pro použití například právě v simulátoru od Microsoftu. Designéři vytvořili nejen externí podobu letounu, ale vymodelovali i autentický interiér včetně přístrojové desky v kokpitu. Digitální konstruktéři na Twitteru potvrdili, že veškeré tržby z přídavku s cenovkou 19,99 dolaru poputují na pomoc „Ukrajině a Antonovu“.

Antonov An-225 poprvé vzlétl v roce 1988, kdy do vzduchu vynesl svých rekordních 640 tun. V tehdejším Sovětském svazu byl vyroben pro účely kosmického průmyslu, letecký obr byl určený k přepravě raketoplánu Buran. Tuto službu nicméně vykonával velmi omezeně na leteckých přehlídkách a jeho další osud jej spíš než do nebes zamykal v hangárech. Až později byl proměněn na dopravní letoun a od roku 2001 byl využíván ke komerční přepravě.

Mrija navíc zanechala i historickou stopu v Česku. Stroj s rozpětím křídel 88 metrů a rekordní hmotností převážel v roce 2004 taktéž rekordně těžký náklad z Prahy do uzbeckého Taškentu. Pražské letiště ale navštívil několikrát, vůbec poprvé ještě v červnu roku 1989. Za pár dní bude An-225 svou cestu moci zopakovat alespoň virtuálně v Microsoft Flight Simulatoru. A i díky tomu se třeba o něco uspíší jeho návrat na nebe skutečná.

Skupina Smarty vyrostla o třetinu a utržila 4,2 miliardy. Ve velkém investovala do herních prodejen JRC

Výrazně rostla divize B2B Smarty, jež zvýšila obrat na 1,3 miliardy korun a obhospodařuje více než 13 tisíc firemních zákazníků.

Michal MančařMichal Mančař

syrucek-1

Foto: Smarty

Zakladatel Smarty.cz Petr Syrůček

0Zobrazit komentáře

Skupina Smarty Brands zabývající se obchodem s elektronikou a počítači loni zvýšila obrat o 30 procent na 4,2 miliardy korun. Loni otevřela jedenáct nových kamenných prodejen pro e-shop Smarty.cz a největší českou síť herních obchodů JRC, navíc výrazně posílila prodej firemním zákazníkům.

„Loni jsme ve velkém investovali do vybudování nových kamenných prodejen ve spojení Smarty.cz a JRC. Otevřeli jsme jich jedenáct po celém Česku a letos v tom budeme pokračovat. Z čísel a prvotních reakcí lidí vidíme, že expanze do kamenného retailu byl krok správným směrem,“ uvedl zakladatel a majitel Smarty Petr Syrůček. Připomněl tím novou koncepci obchodů, která obě značky propojuje a jež má propojovat prodej, servis i gaming.

Do skupiny patří také prodejce Apple iWant, který loni otevřel novou prodejnu v Brně. Letos v únoru chystá otevření první prodejny Apple Premium Partner v centru Prahy na Václavském náměstí v paláci Koruna. Prodejny v konceptu Apple Premium Partner jsou druhou nejvyšší variantou prodejen Apple, výše už jsou jen takzvané Flagship Stores ve světových metropolích, které provozuje přímo Apple.

Divize B2B Smarty loni zvýšila obrat o třetinu na 1,3 miliardy korun a obhospodařuje více než 13 tisíc firemních zákazníků. „V letošním roce chystáme posílit naši pozici v IT, rozšířit tým konzultantů a nabídnout firemním zákazníkům plný servis na úrovni ICT. Očekávat mohou interní oddělení služeb pro zákazníky, a to i na úrovni síťových prvků a konferenčních řešení. Také připravujeme technický helpdesk, který by se měl spustit v příštím roce,“ dodal šéf divize Radek Jonák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V letošním roce je cílem Smarty pokračovat v expanzi do kamenného maloobchodu. Plánuje otevřít další prodejny Smarty.cz a JRC například v Mladé Boleslavi, Hradci Králové a Ostravě. Část prodejen iWant projde přerodem na koncept Apple Premium Partner. Společnost založil Syrůček v roce 2012. V roce 2021 získala značku a síť prodejen JRC, které postupně integruje do své sítě. Smarty Brands nabízí také vlastní značku počítačů TIGO.

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

Za rok 2021 Smarty zveřejnilo tržby ve výši 3,2 miliardy korun, tehdy to byl růst o 41 procent. Za ten ve velké míře vděčilo akvizici sítě zmiňovaných obchodů JRC, ke které došlo předloni v létě. Od té doby se Syrůčkově skupině navíc povedlo zvrátit nepříznivý vývoj tržeb herních prodejen, od převzetí Smarty měly meziročně vyrůst dokonce o 50 procent.

S přispěním ČTK.