Myš je mrtvá. Zní to jako rouhání, ale letošní Baldur’s Gate a Diablo se hrají na konzolích skvěle
Před více než týdnem vyšla Baldur’s Gate 3 ve verzi na PlayStation. A kupodivu se na konzoli ovládá velmi příjemně.
Astarion je v Baldur’s Gate 3 jedním z vašich společníků
Na přelomu tisíciletí neexistovalo, že by někdo hrál střílečku nebo nedejbože izometrické hry na konzoli. Nejen proto, že první díly Baldur’s Gate nebo Diabla vyšly původně jen na počítač. Myš a klávesnice měly u nás doma jasný účel – a gamepad byl zase určený pro závody na motorkách nebo starwarsových kluzácích. Letošek ale přinesl hned dvě překvapení, kdy hry, u kterých jsme byli vždy zvyklí vytasit klávesnici a myš, fungují výborně i na konzolích. Dokonce se v několika momentech ovládají ještě lépe než na počítači.
Tím čerstvějším zářezem je Baldur’s Gate 3, která nejprve v srpnu vyšla ve verzi pro Windows a následně 6. září přistála i na PlayStationu 5. A právě na konzoli od Sony je až neuvěřitelně příjemná. Technické parametry stranou: velký vliv na to má především ovládání.
„Jak převést nekompromisní RPG na ovladač, aniž byste měli pocit, že jíte zvlhlý hotdog?“ ptali se sami vývojáři z Larian Studios, když tento měsíc představovali novou verzi. „Odpověď byla: Baldur’s Gate 3 je od prvního dne stavěná pro PS5 a vynaložili jsme mnoho práce na to, aby se komplexnost hry přenesla i do několika tlačítek a triggerů.“
Jedním z hlavních rozdílů u Baldur’s Gate ovládané gamepadem je pohyb. Místo namíření myší a kliknutí na místo, kam chcete, aby se váš hrdina přesunul, se pohybujete jednoduše pomocí páček na ovladači. Levým palcem plynule vedete lukem ozbrojeného elfa, aby šel třeba k bažině v dáli, a pravým pak otočíte kamerou a umožníte mu se kochat rozkládajícími se mrtvolami.
Stejným stylem se ovládá i mnoho jiných videoher a na první pohled to může působit jako trivialita. Pro izometrické RPG, tedy takové, kdy shlížíte na postavy shora, je to ale výborný způsob, jak se s „oddáleným“ hrdinou sžít. U klikání myší je hráč spíš někým, kdo elfovi nařizuje a přikazuje. U gamepadu víc přijímá jeho roli za vlastní.
Třetí Baldur’s Gate navíc umožňuje si i vlastní postavu přiblížit a vytvořit si tak falešný dojem, jako by šlo o akčnější RPG z pohledu třetí osoby. V případě povedené grafiky a designu světa od studia Larian to dává možnost prohlížet si zblízka uschlou trávu i chlupy na těle druidích společníků.
Příjemným doplňkem je pak i přehledné uživatelské rozhraní, které se dá navíc přečíst. Řada vývojářů jako by zapomněla na majitele brýlí a kontaktních čoček a v konzolových verzích svých her používají malé písmo. Při sezení jen pár desítek centimetrů od monitoru počítače to nevadí, zato na gauči před televizí hráč zoufale mhouří oči nebo si jako shrbený goblin přisedne blíž.
Hráči si v případě Baldur’s Gate 3 dokonce stěžovali právě u verze pro počítače, že písmo je příliš malé. Sice si lze zvětšit psané titulky během dialogů, ale samotné uživatelské rozhraní (například popisky kouzel nebo předmětů) bez použití modů nikoliv. V případě konzolové verze je rozhraní přeskládané a ve srovnání s jinými tituly poměrně čitelné. Na konzoli je také obrazovka jakoby „čistší“ – neukazuje třeba menu ve spodní části.