Na burze přistálo další letadlo budoucnosti. Německé Lilium láká na designový, ale trochu hlučný letoun
Po startupech Archer Aviation a Joby Aviation, které v uplynulých měsících přistály na burze, se stává novým členem klubu veřejně obchodovatelných leteckých firem budoucnosti i německé Lilium. Po fúzi se společností Qell Acquisition jsou jeho akcie dostupné na americké burze Nasdaq.
Lilium patří mezi ony letecké společnosti, které vyvíjejí takzvaný vzdušný taxík, tedy kompaktní, elektřinou poháněný letoun schopný kolmého vzletu i přistání. Takové stroje jsou koncipovány především jako dopravní prostředky zajišťující rychlou přepravu nad městy a jejich blízkým okolím.
Mnozí vidí v tomto druhu dopravy velkou budoucnost, na kterou se firmy připravují nejen vývojem letounů, ale i vstupem na burzu. Lilium svůj záměr stát se veřejně obchodovatelnou společností oznámilo v březnu tohoto roku s tím, že se tak stane prostřednictvím SPAC akvizice, kdy se za tímto účelem spojí s Qell Acquisition.
Zda k této fúzi dojde, měli rozhodnout akcionáři, kteří téměř jednohlasně celou akci posvětili minulý pátek. K samotnému procesu spojení došlo včera, a tak již nic nebránilo tomu, aby se dnes mohlo začít s akciemi společnosti Lilium obchodovat na newyorské burze pod zkratkami LILM a LILMW. Tyto zkratky se však měly dle dřívějších odhadů objevit mezi obchodovatelnými společnostmi o něco dříve.
Lilium během březnového oznamování totiž řeklo, že vstup na burzu proběhne již ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Předchozí odhady navíc nebyly úplně přesné, ani co se očekávaných výnosů z celé transakce týče. Startup totiž původně hovořil o 830 milionech dolarů, tedy přibližně 17,8 miliardy korun. Ovšem reálné výnosy se nakonec vyšplhaly na částku nižší, konkrétně 584 milionů dolarů, tedy 12,5 miliardy korun.
Lilium s březnovým oznámením vstupu na burzu představilo také větší verzi svého letounu, který je schopen pojmout sedm pasažérů oproti předchozím pěti. Dle slov společnosti by jednou mohlo být možné ve vzduchu přepravovat až patnáct osob, a přitom stále využívat klasických heliportů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Je ovšem otázkou, jak takový stroj přijmou obyvatelé měst, nad jejichž hlavami se bude prohánět. Lilium totiž ve své koncepci sází na větší počet menších rotorů, které vzdušný taxík ženou kupředu nebo mu pomáhají při vzletu a přistání. Jenže menší rotory znamenají ostřejší zvukový projev.
Hluk rotorů si ostatně lze poslechnout na nedávno zveřejněném videu, v němž se představil pětimístný stroj, ve kterém navíc sedí pouze pilot. V případě modelu pro patnáct osob bude nutné daleko většího výkonu a je tedy otázkou, zda nebude jeho zvuková stopa už příliš rušivá.
Právě hlučnost létajících taxíků bude jedním z faktorů ovlivňujících jejich přijetí. Byť je dnes akustický smog běžnou součástí velkých měst, letouny by mohly situaci ještě zhoršit. A za to by příliš plusových bodů od veřejnosti získat nemusely. Nicméně neházejme všechny do jednoho pytle, většina totiž využívá velké rotory, jejichž chod může být relativně tichý.