Na burze přistálo další letadlo budoucnosti. Německé Lilium láká na designový, ale trochu hlučný letoun

lilium2

Foto: Lilium

Lilium je nejen samotný letoun, ale celá koncepce moderní přepravy nad městy

0Zobrazit komentáře

Po startupech Archer Aviation a Joby Aviation, které v uplynulých měsících přistály na burze, se stává novým členem klubu veřejně obchodovatelných leteckých firem budoucnosti i německé Lilium. Po fúzi se společností Qell Acquisition jsou jeho akcie dostupné na americké burze Nasdaq.

Lilium patří mezi ony letecké společnosti, které vyvíjejí takzvaný vzdušný taxík, tedy kompaktní, elektřinou poháněný letoun schopný kolmého vzletu i přistání. Takové stroje jsou koncipovány především jako dopravní prostředky zajišťující rychlou přepravu nad městy a jejich blízkým okolím.

Mnozí vidí v tomto druhu dopravy velkou budoucnost, na kterou se firmy připravují nejen vývojem letounů, ale i vstupem na burzu. Lilium svůj záměr stát se veřejně obchodovatelnou společností oznámilo v březnu tohoto roku s tím, že se tak stane prostřednictvím SPAC akvizice, kdy se za tímto účelem spojí s Qell Acquisition.

Zda k této fúzi dojde, měli rozhodnout akcionáři, kteří téměř jednohlasně celou akci posvětili minulý pátek. K samotnému procesu spojení došlo včera, a tak již nic nebránilo tomu, aby se dnes mohlo začít s akciemi společnosti Lilium obchodovat na newyorské burze pod zkratkami LILM a LILMW. Tyto zkratky se však měly dle dřívějších odhadů objevit mezi obchodovatelnými společnostmi o něco dříve.

lilium-jet-7-mist

Foto: Lilium

Sedmimístný letoun startupu Lilium

Lilium během březnového oznamování totiž řeklo, že vstup na burzu proběhne již ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Předchozí odhady navíc nebyly úplně přesné, ani co se očekávaných výnosů z celé transakce týče. Startup totiž původně hovořil o 830 milionech dolarů, tedy přibližně 17,8 miliardy korun. Ovšem reálné výnosy se nakonec vyšplhaly na částku nižší, konkrétně 584 milionů dolarů, tedy 12,5 miliardy korun.

Lilium s březnovým oznámením vstupu na burzu představilo také větší verzi svého letounu, který je schopen pojmout sedm pasažérů oproti předchozím pěti. Dle slov společnosti by jednou mohlo být možné ve vzduchu přepravovat až patnáct osob, a přitom stále využívat klasických heliportů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je ovšem otázkou, jak takový stroj přijmou obyvatelé měst, nad jejichž hlavami se bude prohánět. Lilium totiž ve své koncepci sází na větší počet menších rotorů, které vzdušný taxík ženou kupředu nebo mu pomáhají při vzletu a přistání. Jenže menší rotory znamenají ostřejší zvukový projev.

Hluk rotorů si ostatně lze poslechnout na nedávno zveřejněném videu, v němž se představil pětimístný stroj, ve kterém navíc sedí pouze pilot. V případě modelu pro patnáct osob bude nutné daleko většího výkonu a je tedy otázkou, zda nebude jeho zvuková stopa už příliš rušivá.

Právě hlučnost létajících taxíků bude jedním z faktorů ovlivňujících jejich přijetí. Byť je dnes akustický smog běžnou součástí velkých měst, letouny by mohly situaci ještě zhoršit. A za to by příliš plusových bodů od veřejnosti získat nemusely. Nicméně neházejme všechny do jednoho pytle, většina totiž využívá velké rotory, jejichž chod může být relativně tichý.

Jednou vzlétne, ale už nemusí přistát. Letoun od Skydweller Aero má zvládnout nekonečný provoz už příští rok

skydweller-aero2

Foto: Skydweller Aero

Skydweller Aero hovoří o stroji jako o letounu schopném nekonečného letu

0Zobrazit komentáře

Co jednou vzlétne, musí zákonitě dříve či později také přistát. Společnost Skydweller Aero se však chce z této zákonitosti vymanit a stvořit autonomní letoun, který se odlepí od země, a pokud mu nebude přikázáno jinak, bude oblohu díky své solární technologii brázdit nekonečně dlouho.

Perpetuum mobile je latinský výraz pro stroj, který je po prvotním energetickém impulzu schopen věčného pohybu bez napájení. Ambice vyvinout stroj s podobnými schopnostmi má i španělsko-americký startup Skydweller Aero. Jeho solární letoun sice bude vyžadovat víc energie než pouhé prvotní pošťouchnutí, díky solárním panelům ve křídlech se však má udržet ve vzduchu nekonečně dlouho.

Celá myšlenka vychází z původně švýcarského projektu Solar Impulse, v jehož čele stála dvojice Bertrand Piccard a André Borschberg. Druhý jmenovaný má na svém kontě například i elektrické letadlo Bristell Energic, vyráběné v České republice. Solar Impulse fungoval 14 let a celkem do něj byly investovány přes čtyři miliardy korun.

V roce 2019 ovšem bylo veškeré duševní vlastnictví předáno do rukou společnosti Skydweller Aero. Zatímco cílem Solar Impulse bylo vyvinout solární letouny s pilotem, jeho nástupce se rozhodl tuto koncepci změnit a vytvořit letoun plně autonomní. Ten by měl na svých křídlech nést celkem 204 metrů čtverečních solárních panelů zásobujících energií baterii o hmotnosti 600 kilogramů. Součástí pohonu je také záložní napájecí systém využívající technologii vodíkových článků.

skydweller-aero4

Foto: Skydweller Aero

Z fotografie je patrné, že stroj má úctyhodné rozměry

K vývoji takového stroje již Skydweller Aero od investorů nabral 40 milionů dolarů, tedy přibližně 860 milionů korun. Mezi partnerskými společnostmi zaujme například jméno Palantir Technologies. Mnoha tajemstvími opředený startup Petera Thiela se specializuje na vývoj nástrojů pro bezpečnostní účely a analýzu informací, své produkty dodává i americké vládě.

S jeho platformou Foundry má při vývoji svého letounu v plánu pracovat i Skydweller Aero. Spoluzakladatel leteckého startupu John Parkes pro TechCrunch uvedl, že tuto technologii od Palantiru bude letoun využívat jak pro účely strojového učení, tak i při zpracování informací, které bude jeho provoz generovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Foundry bude zákazníkům sloužit jako tlumočník získaných dat a zároveň bude letounu pomáhat při plánování tras jednotlivých misí. Bude například shromažďovat a vyhodnocovat environmentální informace a na základě toho rozhodovat, jak naloží s energií získanou ze slunečních paprsků.

Jejich kolekce by měla probíhat ve vyšších nadmořských výškách, kvůli čemuž bude letoun pracovat s daty o stavu atmosféry. Naopak informace o počasí bude využívat při misích, během kterých se bude kvůli monitoringu dostávat do nižších letových výšek.

Nekonečný let s přestávkami

„Jde o vytvoření trvalého leteckého pokrytí či pseudosatelitu. Cílem je vytvořit letadlo, které bude létat věčně, tedy tak dlouho, dokud bude vycházet slunce,“ představil Parkes vizi společnosti Skydweller Aero. Nabízí se ovšem otázka, jak dlouhý časový úsek si máme pod slovem věčnost představit.

Musíme totiž brát v potaz otázku opotřebení materiálu, jehož životnost je přeci jen omezená. Skydweller navíc nepracuje s žádnými materiály budoucnosti, ale s tím, co je pro současný letecký průmysl zcela běžné. Je tedy jasné, že onen nekonečný let bude muset být čas od času minimálně z důvodu nezbytné údržby přerušen.

První testy společnost zahájila v minulém roce a nyní se soustředí na implementaci autonomních technologií. Zároveň musí pro letoun získat potřebné certifikace, než jej začne nabízet zákazníkům. I přesto firma tvrdí, že by měla mít k dispozici plně autonomní verzi schopnou autonomně nejen letět, ale také vzlétnout i přistát přibližně za rok až 18 měsíců.

skydweller-aero3

Foto: Skydweller Aero

Solární letoun má být využit jak pro vládní operace, tak i k záchranným účelům