Miliarda dolarů za 200 letounů budoucnosti. United Airlines nakoupí u Archer Aviation, který vstupuje na burzu

Elektrický letoun Archer Maker

Foto: Archer Aviation

Flotila letecké společnosti United Airlines čítá několik stovek dopravních letounů. Již brzy ji ale doplní podstatně menší eVTOL stroje (na elektrický pohon s kolmým vzletem a přistáním) od výrobce Archer Aviation. A nebude jich málo. United Airlines chce od Archeru nakoupit minimálně za jednu miliardu dolarů, přičemž mimo velkého obchodu Archer zároveň oznámil svůj vstup na burzu.

Archer se na eVTOL zaměřuje od roku 2018, až do minulého roku byla ale jeho činnost držena v utajení. I přes nepříliš bohatou historii byla firma schopna díky masivnímu najímání expertů od konkurence a dravosti vytvořit koncept letadla s přídomkem Maker, který by se brzy mohl vznášet nad Los Angeles. Koncept totiž zaujal aerolinku United Airlines, jež si objednala zhruba 200 kusů těchto strojů v hodnotě miliardy dolarů (21 miliardy korun).

Obě firmy se navíc dohodly na užší spolupráci týkající se samotného vývoje, která Archeru přinese cenné zkušenosti expertů z United Airlines. Spolu s tím má americká letecká společnost otevřenou cestu k dalšímu nákupu letounů v hodnotě půl miliardy dolarů (přibližně 10,6 miliardy korun) a stává se v Archer Aviation investorem, který se ve snaze urychlit svou komercializaci rozhodl pro vstup na burzu.

archer1

Archer Aviation chystá dostat svůj letoun do komerčního provozu v roce 2024

Foto: Archer Aviation

Jak informuje server MarketWatch, nepůjde však o standardní IPO (první veřejnou nabídku akcií), ale vstup „oklikou“ pomocí tzv. special-purpose acquisition company (SPAC), které se zakládají s cílem provést akvizici již existující firmy obchodující na burze, čímž se obejde proces primárního úpisu akcií. Onou akviziční firmou se má stát Atlas Crest Investment Corp.

Archer Aviation pak bude možné nalézt na burze pod zkratkou ACHR s hodnotou kapitálu ve výši 3,8 miliardy dolarů. Výrobce eVTOL letounů dále uvedl, že očekává výnosy ve výši 1,1 miliardy dolarů, a to včetně 600 milionů dolarů, které přinesou soukromí investoři, mezi nimiž by měly být nejen United Airlines, ale také nový automobilový koncern Stellantis.

CEO United Airlines Scott Kirby zmínil, že investice je způsobem, jak může jeho firma přispět k dekarbonizaci letecké dopravy. Cílem je začít pomocí elektroletounů přepravovat pasažéry na a z letišť, což by dle jeho propočtů mělo přinést snížení produkce emisí CO2 na pasažéra, který poletí z Hollywoodu na mezinárodní letiště v LA, až o 50 procent. Právě toto letiště by mělo být jedno z prvních, kam budou Archer Makery nasazovány.

archer6

Pohled na rotory letounu Maker

Foto: Archer Aviation

Maker by měl disponovat dvanácti rotory umístěnými na křídlech, přičemž zbytek letounu připomíná řešení, s jakým přišel startup Volocopter. Šest předních rotorů se dokáže libovolně naklánět podle toho, zda chce letoun letět kupředu, dosednout na zem nebo se od ní odlepit. Zbývající rotory jsou pevné, přičemž celý systém umožní let rychlostí až 240 km/h, a to na vzdálenost až 96 kilometrů.

Archer uvádí, že let z Manhattanu na letiště JFK v New Yorku by měl stát zhruba 50 dolarů (1 100 korun), pokud pasažér zkombinuje cestování autem, eVTOL letounem a několikaminutovou chůzi. Pokud by ve stejném scénáři vyměnil elektrický letoun za vrtulník, rázem by se taková cesta prodražila o více než 1 700 dolarů (36 tisíc korun). Je však nutné brát tento výpočet s rezervou.

V plánu Archeru je vyrábět tisíc Makerů ročně a po roce 2026 produkci navýšit až na pět tisíc kusů. S výrobou má pomoci právě koncern Stellantis, přičemž letouny by se měly do provozu dostat v roce 2024. Stroje budou nejdříve pilotované, ovšem od roku 2027 by měli piloti sloužit jen jako kontrolní prvek. O rok později jich již nebude v kokpitů zapotřebí vůbec a na vše bude dohlížet jen vzdálený operátor.

Nejdříve je ale nutné získat potřebné certifikace a provést letové zkoušky. V tomto ohledu Archer značně zaostává za startupem Joby Aviation, který nedávno pohltil Uber Elevate a má stroj schopný delších doletů i vyšších rychlostí, se kterým navíc absolvoval přes tisíc zkušebních letů. Na straně Archeru však stojí mladická dravost i podpora United Airlines. Díky tomu mohou být právě Joby Aviation a Archer Aviation největšími hráči na poli eVTOL mobility v USA.

archer5

Archer Maker

Foto: Archer Aviation

archer2

Archer Maker

Foto: Archer Aviation

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.