Na cestě k udržitelnosti. Zoot nahrazuje plastové pytle látkovými taškami a díky pandemii se mu daří snižovat vratky

Peter BrejčákPeter Brejčák

zoot-krabiceInsider

Foto: Zoot

Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení

0Zobrazit komentáře

Jedním z problémů, který v posledních letech téměř položil tuzemského online prodejce módy Zoot, byly vratky. U internetových nákupů v módním segmentu jsou vratky obecně na vysoké úrovni, v případě Zootu k nim však docházelo až v 70 procentech nákupů. I díky pandemii se teď e-shopu daří jejich podíl snižovat a nahrazováním plastových pytlů látkovými taškami zároveň snižuje svoji ekologickou stopu. To pak pomáhá i ekonomice podniku.

Problematika vratek je na číslech Zootu hodně viditelná. V hrubých tržbách s DPH letos firma podle vyjádření pro CzechCrunch udělá kolem 1,8 miliardy korun, po započítaní vratek a bez DPH to však bude „jen“ kolem 550 milionů korun. Právě takový rozdíl způsobí zejména vratky, kdy si zákazníci v krajních případech objednali zboží i za 600 tisíc korun, aby nakonec nakoupili jen za 20 tisíc.

Zoot u takových objednávek musí bojovat s tím, že samotné zboží ve chvíli, kdy si jej někdo objedná (avšak následně už nekoupí), nenabízí, ani neprodává na webu, a musí tak počítat s ušlým ziskem, prací na skladě či mnoha cestami aut, vysvětloval nedávno ve velkém rozhovoru šéf módního prodejce Milan Polák. E-shop tak investoval do lepší práce s logistikou, aby se zboží převáželo například jen z blízkých prodejen.

Pětina zásob stále v trubkách

Vysoká míra vratek přitom byla doménou zejména objednávek do fyzických Výdejen radosti, u doručení domů Zoot eviduje podobnou vratkovost jako ostatní e-shopy. Původně si přitom zákazníci objednávali 70 procent zboží na výdejny a zbytek domů, v průběhu letošního pandemického roku se ale tento poměr vyrovnal, protože lidé do výdejen často nemohli.

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Dle firmy jde o vedlejší a pozitivní efekt pandemie koronaviru, kdy si lidé více objednávají zboží domů a více promýšlí, co doopravdy chtějí nebo potřebují. Během druhé poloviny roku díky tomu došlo ke snížení průměrných vratek ze 70 procent k 50 procentům a příští rok se chce Zoot dostat až na 35 procent. To se následně kromě pozitivnějších ekonomických dopadů, se kterými firma dlouho bojovala, promítá i do snižování ekologické zátěže.

„Pro nás to byla ideální chvíle si vyzkoušet tento byznys model na vlastní kůži. A zjistili jsme, že je pro nás byznysově zajímavější. Výdejna totiž stále má vratku kolem 70 procent, což znamenalo, že jsme například 20 procent celých zásob měli neustále ‚v trubkách‘, tedy na cestě mezi naším skladem a výdejnou,“ uvádí pro CzechCrunch Polák s tím, že právě to chce Zoot změnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. A auta jezdící tak trochu zbytečně nikdy udržitelná nebudou. Museli jsme přenastavit mnoho procesů ve firmě včetně plánování zásob, ale tahle cesta nám dala obrovské množství zajímavých dat pro naše další fungování,“ doplňuje šéf Zootu, který před letošním nástupem budoval vlastní a dlouhodobě ziskový e-shop Different, jenž se na jaře se Zootem propojil také byznysově.

Kromě snižování vratek se Zoot snaží operovat ekologičtěji, což má i ekonomické benefity. Nasazuje nové interní standardy a aktuálně kompletně mění obalové materiály v logistice zboží na Výdejny radosti. Jednotlivé objednávky, které dříve doručoval v plastových pytlích, teď střídají znovupoužitelné látkové tašky.

„Měsíčně díky této změně ušetříme okolo 45 tisíc plastových pytlů, což je 900 kilogramů plastu. V pilotním režimu používáme tento ekologičtější způsob již od července. Podařilo se nám tak ušetřit už 270 tisíc pytlů, což je 5,4 tuny plastu,“ přibližuje Polák s tím, že na výrobě speciálních uzavíratelných látkových tašek se podílí obecně prospěšná společnost, která zaměstnává osoby se zdravotním omezením.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Během tohoto procesu musel Zoot najít materiál, na kterém dostatečně drží přepravní štítek s EAN kódem a číslem objednávky, ale zároveň je dostatečně lehké ho sundat a nahradit jiným tak, aby mohla být tato látková taška používána opakovaně. Se stejným cílem, tedy opětovným využitím obalů, prodejce módy při svážení objednávek do výdejní sítě upustil od používání klasických kartonových krabic a nahrazuje je uzavíratelnými plastovými bednami s dostatečnou pevností a lehkou údržbou.

„Každý měsíc se tímto způsobem využívalo zhruba pět tisíc krabic, což je 3,5 tuny kartonu. Za rok takto ušetříme až 60 tisíc krabic o hmotnosti 42 tun,“ upřesňuje Polák s tím, že ač jsou nové přepravní obaly mnohem dražší, tak návratnost této investice se projeví už přibližně při 35 cestách mezi skladem a Výdejnou radosti.

„Nechceme, aby u nás udržitelnost slepě a naoko prezentoval marketing, chceme, aby se fakt reálně stala součástí naší firmy,“ doplňuje Polák. „A fakt nám nejde o to, abychom tady slibovali, že příští rok budeme ta nejzelenější firma. Pořád musíme přemýšlet tak, aby to celé dávalo smysl jak byznysově, tak ale i v přístupu k naší planetě. Postupné krůčky a selský rozum, to je podle mě cesta.“

Úskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectu

Daniel LupinskiDaniel Lupinski

lupinski

Foto: NetDirect

Šéf českého NetDirectu Daniel Lupinski

Pandemie koronaviru v letošním roce zdůraznila potřebu firem digitalizovat své procesy a vzhledem k mnoha zavřeným kamenným obchodům také nutnost posílit aktivity online, pokud je doteď obchodníci zanedbávali. Taková transformace se relativně dlouho vyhýbala segmentu B2B, stejně jako v B2C si však i tyto firmy uvědomily, že svůj přístup musí nutně změnit.

Chybovost, rigidita a zároveň snižování marží je totiž něco, co už firmy nemůžou přehlížet. Jak popisuje zkušenosti z trhu šéf NetDirectu Daniel Lupinski, B2B společnosti o tomhle vývoji věděly již delší dobu, ovšem jejich transformace do onlinu znamená, že něco musí dělat jinak, a povaha Čechů je mnohdy taková, že co je jiné, je špatné, složité a komplikované.

Lupinski pro CzechCrunch popisuje, jak se letos změnil celkový B2B trh, co vůbec digitální transformace znamená, co ji provází nebo čemu se vyvarovat. Zaměřuje se také na to, jak se změnila poptávka firem po e-shopových řešeních, které NetDirect vyvíjí na míru, pronajímá je i nabízí jejich kombinaci v rámci hybridního řešení.

***

Aktuální trendy na B2B trhu jsou jasné. I firmy, které vyrábějí produkty na míru, chtějí digitalizovat své služby a obchod a mít svůj vlastní B2B portál. Firmy, které prodávají či vyrábějí sériové produkty a mají pravidelné odběry, by již vlastní B2B portál mít měly, protože to nemusí být pouze o objednávání.

Mohou mít svou vlastní online kancelář, online asistentku, která odpovídá na nejčastější otázky, konfigurátor, rozpočtář pro odběratele, na jednom místě veškeré online dokumenty jako faktury, dodací listy, korespondenci mezi firmami, manuály, fotky, návody, katalogy a podobně.

Za deset let již zákazníci do obchodů na rodinný nákup dojíždět nebudou. Obecně se retail pravděpodobně změní na spíše výdejní místa. Již nyní se prodej potravin transformoval do online prostředí a náklady, jež zákazník vynaloží společnosti za doručení zásilky, v konečném důsledku stojí méně než čas, který člověk stráví cestou do obchodu, nákupem samotným a cestou zpět domů. V dnešní uspěchané době je čas čím dál dražší veličinou a populace si bude svůj „free time“ šetřit více, než je tomu nyní.

Roste tlak na cenu, rychlost doručení i kvalitu dodávek

Business-to-business (B2B) trh jako takový se tedy neustále vyvíjí. Klesá marže a roste tlak na cenu, rychlost doručení i kvalitu dodávek zboží. Ovšem tím, že svůj obchod chtějí všichni transformovat do onlinu, musí firmy nabídnout něco navíc, musejí chytat a bojovat o zákazníka.

V některých oblastech se již opouští od klasických obchodníků, protože mnohdy jsou náklady spojené s těmito lidmi vyšší než moderní metody skrze online, který funguje 24 hodin denně. Spektrum marketingových kanálů je v dnešní době tak široké, že v jednu chvíli mohou oslovit stovky až tisíce potenciálních zákazníků.

lupinski-nd

Foto: NetDirect

Šéf NetDirectu Daniel Lupinski

Jak dlouho bude to samé trvat obchodníkovi, než objede stovky až tisíce zákazníků? Ano, vždy zde bude snaha udržet osobní kontakt s klíčovými partnery, dodavateli i zákazníky, ale doba se posouvá a efektivita práce s důrazem na cíl je neúprosná.

Aktuální situace na B2B trhu je taková, že 30 procent hráčů již svůj B2B e-shop nebo portál vlastní. Dalších 30 procent trhu provozuje pouze webový katalog nebo prezentaci. Firmy, které si projdou digitalizací do onlinu, ušetří nemalé provozní náklady – zrychlí a zpřesní výrobu, vytvoří nové konkurenční výhody a odstraní chybovost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ty, které v dnešní době nedigitalizují, budou mít v čase obrovský problém. Ztratí krok s konkurencí a náklady na digitalizaci budou za pět let tak vysoké, že je budou omezovat v jejich možnostech. Neměli bychom opomenout také generační obměnu populace. Generace X, Y, Z je zvyklá při práci využívat mnoho moderních nástrojů.

Z těchto důvodů bylo při řešení digitalizace ze stran B2B firem už včera pozdě. Firmy by se měly dívat dopředu, být o krok napřed před konkurencí a udávat trendy na trhu. Většina firem již nějakým způsobem digitalizuje své procesy, ale pokud se bavíme přímo o digitalizaci obchodu skrze B2B e-shop či portál, je načase začít. Pokud jste ještě nezačali, v krátkodobém či střednědobém horizontu stejně začnete. Je potřeba analyzovat, co vám B2B portál může přinést, v čem jsou jeho přínosy pro vaše podnikání.

Jak se na digitalizaci připravit

Kvalitní příprava celého procesu je základní kámen úspěchu. Samotná digitalizace obchodu je náročný proces, který má vliv na fungování celé firmy. Před samotným hledáním vhodného dodavatele je potřeba odpovědět si na základní otázky.

Mezi ně patří například: Jaká je strategie firmy? Jaké zákazníky chci oslovit? V kolika zemích chci působit nyní a do budoucna do pěti let? Kolik produktových kategorií a produktů chci nabízet? Jak se chci odlišit od konkurence? Jakou roli bude hrát můj e-shop? Je to můj primární prodejní kanál? Jaké mám cíle prodeje na následující tři až čtyři roky? Jakou formu provozování e-shopu preferuji? Jaké mám zkušenosti s e-commerce?

Zodpovězení těchto otázek a související přesun podnikání do online světa může firmám přinést několik výhod, mezi něž patří efektivní nastavení firemních procesů, snížení provozních nákladů, eliminace chyb lidského faktoru, zisk nových zákazníků, vytvoření nových produktů či služeb, zefektivnění obchodního procesu, zvýšení zisku a marže nebo lepší optimalizace výše skladových zásob.

„Často se setkávám s tím, že úskalím jsou pro firmy ony samy.“

S tím vším souvisí oblast nástrah a úskalí, které na firmy při transformaci do onlinu čekají. Kromě několikrát zmiňované nepřipravenosti může společnost narazit na již existující procesy, neznalost, podcenění zadání, nekompetentnost či třeba nesoučinnost třetích stran.

Často se setkávám s tím, že úskalím jsou pro firmy ony samy. I když se může zdát, že mají správně nastaveny firemní procesy, je mnohdy zapotřebí je přizpůsobit e-commerce. Toto se často projeví až u samotné implementace, kdy se ukáže skutečná připravenost zákazníka. Pokud nás k zadání nepustí hned na začátku, obvykle narážíme na tento problém.

V případě implementace B2B nebo B2C e-shopu by se firmy měly vyvarovat zavádění více systémů najednou. Firmy během implementace více systémů souběžně ztrácí koncentraci a tím se také prodlužují termíny dokončení.

Vývoj B2B e-shopů nebo portálu s sebou přináší několik výhod. Nevýhodou veškerého vývoje je ale očekávání versus výsledný produkt, čemuž se dá předcházet kvalitně udělanou analýzou. Je to jako stavět dům – jak může dopadnout dům bez projektové dokumentace? Asi bude mít stěny i střechu, ale bude očekávání naplněno?

„Řada firem by chtěla Mercedes v plné výbavě za cenu Škody Octavie.“

Firmy mají také dosti zkreslenou představu o tom, kolik takový e-shop na míru stojí. Řada firem by chtěla Mercedes v plné výbavě za cenu Škody Octavie v základní výbavě. Další nevýhodou je neznalost e-commerce trhu a v neposlední řadě jde o nepřipravenost – procesní, lidskou, kapacitní, znalostní nebo datovou. Toto všechno jsou rizika, která ovlivňují samotný vývoj.

Nicméně se všemi těmito hrozbami a riziky si dokážeme v dnešní době již poradit. Jsme schopni provést zákazníka od počátečního vytvoření zadání přes projektové řízení a dohled nad projektem po dokončovací fázi ladění a spuštění projektu do ostrého provozu. Následně pomůžeme s nastartováním online prodejů a online marketingem.

Dokážeme klientovi říct, co dělat, kdy dělat, jak dělat, stavíme prostě řešení na míru dle potřeb klienta. Během analýzy identifikujeme řadu problémů dle konkrétního zadání a oboru podnikání, které s klientem vyhodnotíme a zvolíme správnou cestu. Nejdůležitějšími výhodami pro samotnou firmu jsou bezesporu úspory a efektivita, které jim online kanál přinese.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že pokud uvažujete o tvorbě B2B e-shopu či portálu, nezapomeňte na základní věc. Stanovte si očekávání. To poté zohledněte v jednotlivých akčních krocích, které si definujete. E-commerce trh se již stává stěžejním prodejním kanálem, nikoliv jen doplňkem.

vojtechkacirek-1

Přečtěte si takéMeče, stvůry a pivo. Česká zaklínačská akce láká lidi z celého světaRoudnický zámek pohltil středověk. Za zaklínačským festivalem cestují do Česka lidé z celého světa

Dávejte si také pozor na to, jakého partnera si pro samotnou implementaci vyberete. Nepouštěl bych se do tvorby B2B portálu s firmou, která nemá adekvátní zkušenosti a reference. Často se setkávám i u poměrně významných firem s tím, že začnou implementaci s malou firmou jen proto, že je zaujala cenou.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost NetDirect. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.