Na cestě k udržitelnosti. Zoot nahrazuje plastové pytle látkovými taškami a díky pandemii se mu daří snižovat vratky

Peter BrejčákPeter Brejčák

zoot-krabiceInsider

Foto: Zoot

Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení

0Zobrazit komentáře

Jedním z problémů, který v posledních letech téměř položil tuzemského online prodejce módy Zoot, byly vratky. U internetových nákupů v módním segmentu jsou vratky obecně na vysoké úrovni, v případě Zootu k nim však docházelo až v 70 procentech nákupů. I díky pandemii se teď e-shopu daří jejich podíl snižovat a nahrazováním plastových pytlů látkovými taškami zároveň snižuje svoji ekologickou stopu. To pak pomáhá i ekonomice podniku.

Problematika vratek je na číslech Zootu hodně viditelná. V hrubých tržbách s DPH letos firma podle vyjádření pro CzechCrunch udělá kolem 1,8 miliardy korun, po započítaní vratek a bez DPH to však bude „jen“ kolem 550 milionů korun. Právě takový rozdíl způsobí zejména vratky, kdy si zákazníci v krajních případech objednali zboží i za 600 tisíc korun, aby nakonec nakoupili jen za 20 tisíc.

Zoot u takových objednávek musí bojovat s tím, že samotné zboží ve chvíli, kdy si jej někdo objedná (avšak následně už nekoupí), nenabízí, ani neprodává na webu, a musí tak počítat s ušlým ziskem, prací na skladě či mnoha cestami aut, vysvětloval nedávno ve velkém rozhovoru šéf módního prodejce Milan Polák. E-shop tak investoval do lepší práce s logistikou, aby se zboží převáželo například jen z blízkých prodejen.

Pětina zásob stále v trubkách

Vysoká míra vratek přitom byla doménou zejména objednávek do fyzických Výdejen radosti, u doručení domů Zoot eviduje podobnou vratkovost jako ostatní e-shopy. Původně si přitom zákazníci objednávali 70 procent zboží na výdejny a zbytek domů, v průběhu letošního pandemického roku se ale tento poměr vyrovnal, protože lidé do výdejen často nemohli.

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Dle firmy jde o vedlejší a pozitivní efekt pandemie koronaviru, kdy si lidé více objednávají zboží domů a více promýšlí, co doopravdy chtějí nebo potřebují. Během druhé poloviny roku díky tomu došlo ke snížení průměrných vratek ze 70 procent k 50 procentům a příští rok se chce Zoot dostat až na 35 procent. To se následně kromě pozitivnějších ekonomických dopadů, se kterými firma dlouho bojovala, promítá i do snižování ekologické zátěže.

„Pro nás to byla ideální chvíle si vyzkoušet tento byznys model na vlastní kůži. A zjistili jsme, že je pro nás byznysově zajímavější. Výdejna totiž stále má vratku kolem 70 procent, což znamenalo, že jsme například 20 procent celých zásob měli neustále ‚v trubkách‘, tedy na cestě mezi naším skladem a výdejnou,“ uvádí pro CzechCrunch Polák s tím, že právě to chce Zoot změnit.

„Jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. A auta jezdící tak trochu zbytečně nikdy udržitelná nebudou. Museli jsme přenastavit mnoho procesů ve firmě včetně plánování zásob, ale tahle cesta nám dala obrovské množství zajímavých dat pro naše další fungování,“ doplňuje šéf Zootu, který před letošním nástupem budoval vlastní a dlouhodobě ziskový e-shop Different, jenž se na jaře se Zootem propojil také byznysově.

Kromě snižování vratek se Zoot snaží operovat ekologičtěji, což má i ekonomické benefity. Nasazuje nové interní standardy a aktuálně kompletně mění obalové materiály v logistice zboží na Výdejny radosti. Jednotlivé objednávky, které dříve doručoval v plastových pytlích, teď střídají znovupoužitelné látkové tašky.

„Měsíčně díky této změně ušetříme okolo 45 tisíc plastových pytlů, což je 900 kilogramů plastu. V pilotním režimu používáme tento ekologičtější způsob již od července. Podařilo se nám tak ušetřit už 270 tisíc pytlů, což je 5,4 tuny plastu,“ přibližuje Polák s tím, že na výrobě speciálních uzavíratelných látkových tašek se podílí obecně prospěšná společnost, která zaměstnává osoby se zdravotním omezením.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Během tohoto procesu musel Zoot najít materiál, na kterém dostatečně drží přepravní štítek s EAN kódem a číslem objednávky, ale zároveň je dostatečně lehké ho sundat a nahradit jiným tak, aby mohla být tato látková taška používána opakovaně. Se stejným cílem, tedy opětovným využitím obalů, prodejce módy při svážení objednávek do výdejní sítě upustil od používání klasických kartonových krabic a nahrazuje je uzavíratelnými plastovými bednami s dostatečnou pevností a lehkou údržbou.

„Každý měsíc se tímto způsobem využívalo zhruba pět tisíc krabic, což je 3,5 tuny kartonu. Za rok takto ušetříme až 60 tisíc krabic o hmotnosti 42 tun,“ upřesňuje Polák s tím, že ač jsou nové přepravní obaly mnohem dražší, tak návratnost této investice se projeví už přibližně při 35 cestách mezi skladem a Výdejnou radosti.

„Nechceme, aby u nás udržitelnost slepě a naoko prezentoval marketing, chceme, aby se fakt reálně stala součástí naší firmy,“ doplňuje Polák. „A fakt nám nejde o to, abychom tady slibovali, že příští rok budeme ta nejzelenější firma. Pořád musíme přemýšlet tak, aby to celé dávalo smysl jak byznysově, tak ale i v přístupu k naší planetě. Postupné krůčky a selský rozum, to je podle mě cesta.“