Na hlavní stránce App Storu. Apple vybral český projekt jako aplikaci dne, zájem o něj vyletěl

Tomu žebříčku lidi hodně věří, ukazují zkušenosti českých vývojářů z VOS.health. Apple má navíc na růstu firem velký zájem.

Iva BrejlováIva Brejlová

vos_founders_kopecky_diblik

Foto: Qusion

Zakladatelé Qusion a projektu Vos.health Ondřej Kopecký a Jiří Diblík

0Zobrazit komentáře

Vůbec si nevedou špatně – standardně na App Storu nabírají kolem tisícovky stažení denně. Ne všechny se samozřejmě projektu VOS.health podaří přetavit v platící klienty, i tak je to na českou aplikaci velmi slušné číslo. Aplikace si všimli i v Applu, kde projekt označili jako evropskou aplikaci dne, tedy App of the Day. To znamená nejen skutečnost, že ji firma promovala na domovské stránce App Storu. Ale třeba i fakt, že s ní chce Apple víc spolupracovat.

Něco takového se podařilo jen hrstce českých vývojářů, říká Jiří Diblík, CEO projektu. A má pravdu. VOS.health se v takovém zájmu sluní poprvé, nicméně spolu s čísly, ke kterým je Apple pošťouchl, si už teď může zapsat svůj vysněný milník. Celkový počet stažení aplikace, která řeší duševní zdraví, se před pár dny přehoupl přes jeden milion. Lidé si aplikaci zkoušejí už ve 160 zemích světa. Jen v Česku je to 120 tisíc uživatelů. A každý týden si ji dohromady otevře přes 100 tisíc lidí. 

Samotná nálepka App of the Day se v číslech projevila naprosto jednoznačně. „Přineslo nám to zhruba 300 tisíc organických návštěv a více než čtyři a půl tisíce organických instalací aplikace,“ porovnává Diblík s obvyklejší zmíněnou tisícovkou stažení denně.

Dva tisíce vývojářů na hromádce

Uznání Applu pro firmy vůbec neznamená jednorázovou záležitost, ukazují nejen zkušenosti VOS.health. Opakovaně získal ocenění globální aplikace dne také český fitness projekt Fitify, a když se tak stalo, vysvětloval jeho spoluzakladatel Martin Mazanec, že byla firma v hledáčku už nějakou dobu.

„Apple pozoruje, jakým vývojářům se daří a rostou tržby, a díky tomu nás již před rokem oslovili. Zpočátku to bylo spíše nepravidelné a snažili se poradit, teď už je to na pravidelné bázi – Apple si bere z každé platby procenta, a tak má zájem na tom, aby nadějní vývojáři vyrostli co nejrychleji. Zároveň dostáváme feedback na roadmapu a budoucí funkce,“ popisoval Mazanec na sklonku loňska.

Poprvé nás oslovili zhruba před rokem a v průběhu toho roku sledovali naši práci, co a jak děláme, jaké volíme postupy a jak se posouváme. K tomu nám dávali feedback a radili nám,“ přitakává Diblík.

fitify-4

Foto: Fitify

Pohled na rozhraní tréninkové aplikace

Jde tedy o spolupráci. A s tou se pojí pozvánky. „Před dvěma měsíci jsem se zúčastnil Apple WWDC v novém Apple Parku v Cupertinu v San Francisku. Atmosféra byla nezapomenutelná. Byly tam asi dva tisíce vývojářů z celého světa,“ říká Diblík s tím, že tu Apple představoval jak nový operační systém, tak i MacBook.

„Pak nás čekaly speciální přednášky pro vývojáře, kde nám představili nejnovější nástroje, které pro nás připravili a díky kterým máme ve své tvorbě mnohem větší možnosti. Vrcholem ale byla sezení jeden na jednoho, kde nám největší profíci přímo radili, jak vylepšit naše appky,“ dodává.

O tom, že se dostanou do App of The Day, pak věděli asi měsíc dopředu. V ten konkrétní den to pak českému projektu kromě zmíněných čísel přineslo také stovky platících zákazníků. 

„Je tam jasně vidět, že uživatelé věří doporučení Applu a jsou tak ochotni rychleji zkonvertovat do platících předplatitelů. Konverze je tak jak vyšší, tak rychlejší,“ vysvětluje David Nevečeřal, spoluzakladatel a CEO startupu Spendee. I ten byl jako aplikace dne vybraný hned několikrát. Podle něj s tím roste počet lidí, kteří si aplikaci nejen vyzkoušejí, ale rovnou i zaplatí, až o polovinu. A počet stažení jako takových se v daný den zvedne proti běžným dnům třeba i desetkrát.

Každý den ve výběru

Spendee má s žebříčky obecně hodně zkušeností. Nevečeřal vysvětluje, že stát se App of the Day znamená rychlý nárůst, ale také hodně rychlý návrat k původním číslům. Ve skutečnosti jsou tu ale další seznamy, a ty dokážou – tedy podle konkrétního zaměření aplikace – být ještě zajímavější.

„Je sice hezké moct říct uživatelům nebo partnerům, že jsme někdy byli vybráni jako App of the Day, ale ryze v číslech se to projeví skutečně jen skokově. Pro dlouhodobější efekt nám vždycky lépe fungovala jiná proma od Applu nebo Googlu,“ uvádí.

Spendee z vývojářského studia Cleevio je nástroj, který uživatelům dává přehled o jejich výdajích. Propojuje přitom různé klasické účty, ale třeba i kryptopeněženky. Slibuje, že kromě přehledu uživatelé získají nad svými penězi kontrolu a aplikace jim pomůže šetřit na vysněné cíle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je velké lákadlo. Spendee se tak často objevuje v seznamech doporučených aplikací pro novoroční předsevzetí. „Tam jsme se objevili již několik let po sobě. Ten výkon byl naprosto enormní, navíc vydržel více dní. To samozřejmě bylo podpořeno i tím, že tyhle seznamy pak přebírá řada médií a doporučuje stejné appky,“ vysvětluje Nevečeřal.

Podobně se projekt objevuje například v průběžných výběrech Apps We Love, což jsou seznamy, které prý mají na byznys také příjemný dopad. „Naopak třeba předinstalace Spendee do všech zařízení v originálních Apple Storech, která mediálně vypadala jako velká věc, neměla do čísel prakticky žádný dopad,“ porovnává.

Přesto různé výběry posouvají aplikace vždy o kousek blíž k zákazníkům. A vedle toho také otevírají cestu do dalších seznamů. „Za posledních 365 dní jsme každý den byli alespoň v nějakém doporučeném výběru. Aktuálně jsme v promech v 35 zemích. A to je spíše slabší den,“ usmívá se Nevečeřal.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

České saláty porostou v Arábii. Pražský startup buduje své farmy přímo v místních supermarketech

Hydroponické pěstování rostlin dává velký smysl tam, kde šetří každou kapkou vody. České farmy se uplatní v katarském Sparu nebo Carrefouru.

Iva BrejlováIva Brejlová

greeentech

Foto: GreeenTech

Dmitrij Lipovskij, spoluzakladatel GreeenTech

0Zobrazit komentáře

Tyto saláty do regálu neurazily víc než pár metrů. A jejich nákup vlastně nezní nijak zvláštně: přijdete do obchodu, vyberete si v nabídce, dáte do vozíku – jenže pokud si je pak odnesete ven, bude to poprvé, kdy se zelené rostlinky ocitnou mimo půdu supermarketu. Vyrostly totiž přímo v něm díky takzvaným hydroponickým farmám. V Kataru jich brzy v různých řetězcích vybudují desítky. A dodá je tuzemská společnost GreeenTech.

Představte si je podobně jako chladicí boxy v obchodech. Rostlinky nepotřebují půdu, ale jen živný roztok. Jsou to farmy, ale jsou určené do vnitřních prostor. Celý den na plodiny v nich svítí, avšak slunce to není. Jde o přírodu, ale bez technologií by takhle nikdy nerostla.

Jedná se o složitý systém. Je potřeba hlídat množství vody, osvětlení, vzduchotechniku, nebo třeba pH roztoku. Na Arabském poloostrově je problém s kvalitou vody, takže tady potřebují vlastní úpravnu osázenou čidly a sondami. O mnoha podmínkách ale rozhoduje stroj prostě sám. Mozkem farmy je totiž řídící jednotka od firmy Siemens. Samotnou konstrukci i software si ale jinak GreeenTech řeší po vlastní ose.

Když zasadí třeba rukolu, zadají do systému, že tu bude růst právě ona. A software automaticky nastaví podmínky právě pro ni. Kdyby se přesto rostlinkám nedařilo, můžou klienti – tedy pracovníci supermarketu – plodiny vyfotit a obrázky poslat do Prahy. Dávky organických hnojiv i další úpravy se totiž mohou zadávat na dálku.

Zakázka má hodnotu 650 tisíc dolarů, tedy víc než 15 milionů korun. Zajistí, že v celkem 35 farmách umístěných v řetězcích místních firem i mezinárodních názvů vypěstují měsíčně šest tisíc plodin. Mohou to být bylinky jako je petržel, máta nebo koriandr, ale taky rukola, nebo několik druhů bazalky a salátů. Na to, jak se jim daří už od prvních lístků, mohou nakupující celou dobu hledět.

greeentech

Foto: GreeenTech

GreeenTech v Radisson Blu

Takové farmy totiž prodejny postaví rovnou vedle ovoce nebo zeleniny, takže kolem nich budou zákazníci běžně procházet. Pokud si nicméně nakupující budou chtít koupit rostlinu přímo odsud, vyberou si ji klasicky v chlazeném regálu a o něco méně klasicky v recyklovatelném obalu.

„Ale koupí si ji ne trhanou, ale i se substrátem. Tedy i s kořeny. Co nespotřebují, můžou si dát doma do skleničky s vodou, a ona jen tak nezvadne,“ vysvětluje Dmitrij Lipovskij, spoluzakladatel projektu.

Pokud vše půjde dobře, farmy budou nainstalované v obchodech, jako jsou Spar, Carrefour, nebo Monoprix. Stane se tak před přelomem listopadu a prosince. Tehdy se totiž koná v Kataru mistrovství světa ve fotbale, do té doby chtějí řetězce projekt spustit.

„Špeky“ už jsme si zkusili

Katar je jedna ze zemí, o které zakladatelé tohoto projektu věřili, že sem dřív nebo později vstoupí. Lidé jsou tu zvyklí šetřit vodou. A český systém na udržitelnosti a využití jen minima vody vyrostl.

Není to v místním regionu první takový pokus. „Když přihlédneme k přírodním podmínkám v Kataru, hydroponie a podobné styly pěstování jsou jediné možné,“ vysvětluje Lipovskij. V Dubaji už první farmy uvnitř obchodů vznikly, tam se uplatnily čínské systémy. V Kataru ovšem budou novinkou.

„Většina států na Arabském poloostrově se zajištění potravinové soběstačnosti věnuje na vládní úrovni,“ vysvětluje Lipovskij. Katar vynakládá hodně financí na to, aby země byla v segmentu ovoce, zeleniny a bylin do roku 2025 celkem ze 70 procent soběstačná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle Lipovského jsou spoluzakladateli Karolína Pumprová a Milan Souček. Se svou vizí už startup zaujal v Praze v prostoru Manifesta a pak v Dubaji na Expu v rámci českého pavilonu, kdy jsme také jejich příběh přinesli. 

A právě díky tomu, že se GreeenTech ukázal ve vytoužené Arábii, dokázal zákazníky skutečně oslovit. Necelé tři měsíce po skončení mezinárodní výstavy tým otevřel svou první indoorovou farmu s označením Urbanio v dubajském hotelu sítě Radisson Blu Hotels.

V tu chvíli se jednalo o pilotní spolupráci, přeprodej exponátu z Expa, na kterém se firma naučila veškeré operativní i technické „špeky“ na místním trhu, říká Lipovskij. Urbanio je řešení, které označuje jako designové. A právě s ním teď vstupují i do řetězců supermarketů.

GreeenTech nicméně zatím uzavírá další spolupráce i doma. Firma má podepsaných několik zakázek v Praze a produkty z nich by měly vyrůst do konce roku. „Mohu prozradit, že naše Urbanio bude v rámci Westfield Chodov,“ naznačuje Lipovskij. I s tím firma věří, že by mohla růst rychleji. „Právě dokončujeme kolečko s novým strategickým investorem, který by nás měl postrčit do dalších byznysových kruhů,“ očekává spoluzakladatel.