„Chyběla kultura, měnili se lidé, zákazníci odcházeli. Cítil jsem obrovskou nedůvěru,“ vzpomíná na svůj nástup do společnosti Atalian její CEO Daniel Digoň, který byl hostem nového dílu BrandStories. Období, kdy potřeboval v krátkém čase změnit náladu v týmu i jeho výkon, překonal za rok a půl. Podcast, ve kterém popisuje svůj přístup k transformaci firmy, si můžete pustit na Spotify, v Apple Podcasts, na YouTube nebo v přehrávači výše.
Prvním krokem bylo podle Digoně získat důvěru. „Nejdřív jsem tomu musel věřit já sám a být transparentní,“ říká. Začal otevřeně sdílet výsledky firmy a nastavil pravidelné porady se zaměstnanci. Na centrále umístili tabuli s přehledem výsledků, kde každý měsíc doplňují realitu proti plánu.
Důležitou změnou bylo také zaměření na lidi. „Naši zaměstnanci začali firmu sami chránit. Pamatuji si, jak za mnou přišel kolega a řekl: ‚Chci víc práce, protože jste ze mě udělali loajálního zaměstnance.‘ V tu chvíli jsem věděl, že jsme na správné cestě,“ vzpomíná.
Naši zaměstnanci začali firmu sami chránit.
Nejdéle trvalo přesvědčit vedení ve Francii, aby investovalo do lidí. „Tlak byl obrovský, korporace chtějí výsledky hned. Potřeboval jsem rok a půl, aby se změny projevily,“ vysvětluje Digoň. Dnes má Atalian rekordní obrat i zisk.
Digoň však odmítá myšlenku, že firemní kultura končí u čísel. „Spokojení zaměstnanci tvoří spokojené zákazníky. A spokojení zákazníci přinášejí výsledky. Proto jsme zavedli koncept ‚H2H – Human to Human‘, kde je člověk v centru všeho, co děláme.“
V podcastu se také dozvíte:
Jak Atalian pracuje s mladými zaměstnanci a proč je klíčová trpělivost.
Proč Digoň nevěří na home office a přirovnává ho k fotbalovému tréninku.
Daniela Kolomazníková a Lucie Libovická, zakladatelky Expertního boardu 21
Sdílet
Lídr není svého postu hoden, pokud nedokáže alespoň chvíli stát sám. Na rozdíl od citátu Henryho Kissingera se ale spousta ředitelů na vrcholcích organizačních struktur cítí dlouhodobě osamoceně. Z podstaty vedoucí pozice nemohou byznys naplno řešit s nikým z firmy. A i jejich nejbližší jim jen málokdy skutečně porozumí. Načerpat energii a inspiraci mohou na exkluzivních setkáních pořádaných Expertním boardem 21.
„Vytváříme boardy, do kterých pečlivě vybíráme osm majitelů firem a CEO. Na měsíčních čtyřhodinových schůzkách pak pod vedením mentora a facilitátora tyto skupinky sdílí své myšlenky i každodenní radosti a strasti a společně hledají řešení. Na každé takové schůzce se zrodí kolem tří desítek konkrétních nápadů, kterými se mohou účastníci inspirovat,“ popisuje kouzlo Expertního boardu 21 jeho zakladatelka Lucie Libovická.
Každý board je složen tak, aby si ředitelé sedli oborově, velikostí firem a v neposlední řadě i lidsky. První setkání je proto vždy na zkoušku, do dalších se mohou účastníci podívat jako hosté. „Právě otevíráme šestnáctý board a vloni jsme přišli i s boardem pojmenovaným 500+. Je určený majitelům firem s obratem přesahujícím 500 milionů korun – takto velké firmy už řeší specifické věci, proto jsme jim vyčlenili speciální formát,“ dodává Libovická.
Za 86 tisíc korun ročně tak Expertní board 21 nabízí svým členům něco, co jeden z účastníků pojmenoval jako „byznysové wellness“. Den setkání Expertního boardu 21 si vždy v kalendáři nechal celý volný. Dopoledne se zúčastnil setkání, odpoledne si nechal na zpracování postřehů, promýšlení strategií a dobití energie. Ve své podstatě tak mastermind využil jako důvod pro odpočinek od tíhy rozhodování, která lídry na vrcholu neustále drtí.
Foto: Expertní Board 21
Lucie Libovická má dvacet let zkušeností v marketingu a s organizováním akcí pro podnikatele
Podobně to mají i další manažeři a majitelé firem všech velikostí – od českých rodinných firem až po známější jména jako česká pobočka Miele nebo Albatros Media. V jejich testimoniálech nejčastěji zní chvála možnosti pravidelně diskutovat s lidmi, kteří řeší stejná témata, problémy a výzvy jako oni. Spolu se sdílením know-how a zpětnou vazbou od kolegů z jiných odvětví vidí Expertní board jako přidanou hodnotu s přímým dopadem na jejich byznys.
Na setkání si každý účastník přináší konkrétní otázky. „V úvodu každého mastermindu hledáme co nejkonkrétnější témata, která chtějí účastníci probrat a na která je zajímá zpětná vazba ostatních. Odhlasujeme si jich maximálně pět a těm se věnujeme. Mnohdy se členové shodnou dopředu na jednom tématu, ke kterému zveme experta. Tématu se pak věnujeme celé čtyři hodiny a jdeme do hloubky,“ vysvětluje Libovická. Příklady témat jsou například způsoby jak dělat nové akvizice online, řešení mezigeneračních problémů v týmu, rady kde hledat top manažery nebo rizika vstupu na konkrétní zahraniční trhy a mnohá jiná.
Šéfům rozumí jen šéfové
Málokterý majitel nebo CEO má dnes podle zkušenosti spoluzakladatelky Expertního Boardu 21 zájem o networking ve smyslu obyčejné výměny vizitek. Většina z nich si zažila nepříjemné situace, kdy se je nerelevantní kontakty snaží agresivně oslovovat a neohrabaně je loví. „Lidé na vyšších pozicích váží každou vteřinu svého času a chtějí ji strávit efektivně s těmi, kteří jim jsou inspirací, zdrojem nápadů, know-how a také byznysu. Důvěřují nám, že přesně takové účastníky přivedeme k jednomu stolu a čtyři společně strávené hodiny budou kvalitní investicí,“ dodává.
Foto: Expertní board 21
Na setkáních boardů je vždy 8 až 10 ředitelů. Schůzku vede mentor, o hladký chod se stará facilitátor
Ostatně absence naslouchání je částečně důvodem, proč se ředitelé mohou cítit sami. Obvykle jim posluchače supluje někdo, kdo jejich práci ani byznysu nerozumí a nemůže jim pomoci žádnou konkrétní zkušeností nebo postřehem. „Na prvních setkáních navíc vládne počáteční anonymita, která ředitelům umožňuje mluvit o věcech, o nichž se s nikým ze svého okolí až doteď mluvit neodhodlali. Je to začátek důvěry, která se na dalších setkáních stupňuje,“ říká Libovická.
Expertní board 21 založily v roce 2020 Lucie Libovická s Danielou Kolomazníkovou. První má dvacet let zkušeností v marketingu a organizování akcí pro podnikatele, druhá je vystudovaná psycholožka, která se přes patnáct let specializuje na byznysové konzultace a koučink majitelů a CEO firem. S provozem Expertního boardu 21 jim pomáhá celý tým mentorů a facilitátorů, kteří si při jednání boardů udržují nadhled a mají bohaté zkušenosti s podnikáním, koučinkem a kariérním vzděláváním napříč různými firmami. Do každého setkání tak vnáší řád, tempo a také konstruktivní atmosféru.
Foto: Expertní board 21
Expertní board 21 organizuje i větší setkání, na kterých šéfové firem debatují s pozvanými odborníky. V tomto případě s Štěpánem Křečkem, hlavním ekonomem BH Securities a také poradcem premiéra Petra Fialy
Témata jednotlivých setkání mohou účastníci navrhovat, případně je mentor provází těmi, která řeší každá firma. Výběr, vedení a motivace lidí, řízení dodavatelsko-odběratelských řetězců, tvorba firemní strategie. Z každého boardu dostávají účastníci zápis, a jelikož mezi setkáními existuje návaznost, mají ředitelé motivaci zkoušet nové věci v praxi, vyhodnocovat výsledky a sdílet nově nabyté postřehy zpět do skupiny. Výsledkem boardů tak je měřitelný posun v růstu firem nebo nové realizované projekty.
„Většinou schůzky boardů končí dost podobně. Vygeneruje se tolik témat, že je ředitelé nestíhají probírat na pravidelných setkáních. Proto jako Expertní board 21 nad rámec pravidelných setkání s řediteli je umíme i mimo ně navigovat k jasně definovaným zadáním všeho kolem byznysu. Manažerské nastavení firmy, čísla a způsob jejich dosahování, procesy nebo rozvoj a podporu lidí v obchodě nebo managementu,“ přidává Libovická výčet dalších služeb, se kterými její společnost umí pomoct.
Svým členům pak Expertní board 21 nabízí také účast na větších akcích, jakou je například plánovaná konference Odolný CEO věnovaná způsobům, jak čelit tlaku, stresu a vysokým očekáváním spojeným s výkonem vrcholové manažerské funkce. Akce proběhne 3. dubna v Kongresovém centru v Praze a vystoupí na ní řada českých podnikatelů a mentorů se svými příběhy a radami.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.
Native článek
CzechCrunch Native je formát spolupráce s vybranými partnery CzechCrunche na obsahu, který připravuje redakce v kooperaci s klientem.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.