Na moře vyplula největší hybridní loď světa. V podpalubí ukrývá baterie o kapacitě 50 vozů Tesla

color-hybrid-1-1
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv to nám, obyvatelům vnitrozemí, nemusí tak přijít, lodní doprava zaujímá v celosvětovém měřítku stále velmi významné postavení. Mezinárodní obchod se totiž ve stále drtivé většině odehrává na moři, po kterém cestuje přibližně 90 % veškerého zboží v rámci celosvětové obchodní výměny.

Vysoké množství přepravních lodí však také znamená silné znečišťování vod, po kterých se plaví. Podle statistik se lodní doprava podílí na světových emisích CO2 z 9 %, což se nemusí jevit jako vysoké číslo, ovšem pokud chceme přistupovat k naší planetě s co největší šetrností, hraje snižování každého procenta svou roli. Navíc CO2 není jedinou odpadní látkou, kterou lodní doprava produkuje.

I proto se členské státy Mezinárodní mořské organizace dohodly na společné strategii, která velí rejdařským společnostem snížit objem emisí o 50 % do roku 2050. Ovšem aby byly přepravní společnosti schopné dostát těmto závazkům a zároveň neomezovaly frekvenci plaveb svých lodí, je nutné hledat alternativní způsob pohonu velkých plavidel, a jak se zdá, i v tomto případě by mohla pomoci elektřina.

ms-roald-amundsen-2

Foto: Hurtigruten

Výletní loď MS Roald Amundsen s hybridním motorem

Elektromotor si pomalu ale jistě začíná hledat cestu také do lodního průmyslu a v poslední době se objevuje stále větší počet projektů plavidel na elektrický pohon. V minulosti jsme vás například informovali o nových elektrolodích, které vozí turisty do rozbouřených vod pod Niagarskými vodopády, nebo o norské výletní lodi Amundsen, která poskytuje svým cestujícím nejen vysoký luxus, ale zároveň může plout za využití čistě elektrického pohonu, a tedy nevypouští žádné skleníkové plyny.

Právě norský Amundsen nastínil, že se elektrický pohon nemusí týkat jen lodí menších rozměrů, ale lze jej využít i u opravdu velkých lodí. Tento fakt nyní nově potvrdila největší plug-in hybridní loď na světě jménem M/S Color Hybrid.

bae-system-p9501

Přečtěte si takéNámořnictvo bez námořníků. Britská armáda testuje autonomní člun schopný samostatně pracovat až 10 dnůNámořnictvo bez námořníků. Britská armáda testuje autonomní člun schopný samostatně pracovat až 10 dnů

Celkem 160 metrů dlouhý trajekt taktéž brázdí výsostné vody Norska a také Švédska, po kterých je schopen převést až 2 tisíce pasažérů a 500 vozidel a při tom příliš nezatěžovat ekosystém tamních vod.

Podle údajů z minulého roku je při provozu takovýchto trajektů vypouštěno až o 95 % méně emisí a provoz je přibližně o 80 % levnější oproti klasickým lodím, které se pro přepravu vozů a pasažérů běžně využívají. Po Norsku v současné době jezdí hned několik hybridních trajektů, ovšem Color Hybrid je největším z nich.

color-hybrid-1-2

Foto: Color Line

Stavba lodi probíhala od července roku 2017 a nyní má za sebou historicky první plavbu

V jeho podpalubí se ukrývá baterie o kapacitě 5 MWh, která je pravidelně dobíjena energií získanou z přílivových elektráren v Sandefjordu. Kapacita baterie lodě odpovídá kapacitě baterií 50 vozů Tesla Model S.

 „Loď připlouvá a odplouvá ze Sandenfjordu tiše a bez emisí škodlivých plynů či sloučenin dusíku a síry,“ uvádí provozovatel trajektu, společnost Color Line. Tím upozorňuje na problém, že lodní doprava není pouze producentem skleníkových plynů, ale motorové lodě jsou také producenty vysoké míry hluku, který zatěžuje živočichy žijící pod hladinou, a dalších odpadních látek, jako jsou saze, prach a oxid siřičitý. Ty vznikají při spalování nedokonale rafinovaných pohonných hmot, které lodní motory spalují.

Trajekt Color Hybrid je důkazem velké snahy Norska snižovat emisní stopu v každém odvětví dopravního průmyslu, ať už se bavíme o tom automobilovém, lodním, ale i leteckém.

color-hybrid-1-3

Foto: Color Line

Color Hybrid v přístavu

Zároveň však dokazuje, že alternativní pohony lze využívat i u skutečně velkých plavidel a do budoucna by se elektromotor mohl stát hlavní hnací silou i těch největších tankerů a kontejnerových lodí. To mimo jiné potvrzuje i závazek největšího námořního dopravce světa společnosti Maersk, který se zavázal, že bude do roku 2050 producentem nulových emisí.

Elektřina není vše

Kromě elektrických motorů se začínají některé společnosti vracet i k o něco tradičnějším způsobům pohonu lodí, kterým je vítr. Společnost Lush, která se pyšní nálepkou ekologické a eticky odpovědné kosmetické firmy, začala pro dopravu zboží využívat plachetnic dopravce New Dawn Traders. A výsledek je natolik uspokojivý, že do budoucna plánuje tímto způsobem přepravovat stále větší množství zboží.

lush-sailboat-3

Nakládka plachetnice zbožím společnosti Lush

Sílu větru však nemá v plánu využívat jen ekologický Lush, ale novodobé plachetnice plánuje stavět i francouzská Neoline, která by v nich ráda zkombinovala různé zdroje energie, jako je vítr, slunce i vodík. Společnost již jedná s Renaultem, kterému by takové plavidlo mohlo po moři přepravit až 500 vozů najednou.

Jak přesně bude vypadat budoucnost lodní dopravy, je momentálně velmi těžké odhadovat. Nicméně je jasné, že se bude objevovat stále více pokusů, jak provozovat lodní dopravu ekologicky a přitom stále efektivně. A my si pak budeme moci vychutnávat narážení vln do trupu lodi a čistý mořský vzduch bez jakýchkoliv výčitek.