Na Netflixu vyšel jeden ze seriálů roku. Sto roků samoty je pohlcující adaptace literární klasiky

Sto roků samoty je adaptace stejnojmenného románu Gabriela Garcíi Márqueze, jednoho ze stěžejních děl magického realismu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

one-hundred-years-of-solitude-netflix-1

Foto: Mauro González/Netflix

Minisérie Sto roků samoty na Netflixu

0Zobrazit komentáře

Nový seriál podle slavné knihy od Gabriela Garcíi Márqueze se povedl! To a mnoho dalšího přináší aktuální vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Sto roků samoty, román kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze z roku 1967, je nejen stěžejním dílem žánru magického realismu, ale považuje se i za jeden z nejlepších španělsky psaných textů vůbec a klenot světové literatury. Říct, že adaptovat ho do seriálu je výzva, je docela slabé označení. Šestnáctidílná minisérie, jejíž první polovina právě vyšla na Netflixu, k látce nicméně přistupuje s grácií a představuje jednu z nejzajímavějších televizních podívaných poslední doby.

Příběh, odehrávající se asi mezi polovinou 19. a 20. století, sleduje několik generací rodu Buendíů. Začíná svatbou Josého Arcadia Buendíi a Úrsuly Iguarán, kteří se ze svojí rodné vesnice spolu s velkou skupinou přátel a známých vydávají hledat nové místo pro život. Uprostřed bažin založí utopickou osadu Macondo, kde se dějí zvláštní věci – někteří lidé se vznášejí, mrtví se někdy vracejí, potulná skupina cikánů sem přináší netušené zázraky jako magnety, led, alchymii, fotografii, ale také sirup neviditelnosti.

Minisérie, stejně jako knižní předloha, všechny více i méně uvěřitelné věci vyobrazuje, jako by si byly rovny, a vytváří tak specifickou atmosféru. U televizního zpracování je přitom třeba zmínit výpravu, kulisy a kostýmy – natáčelo se v Kolumbii, a tak Macondo, stejně jako všichni jeho obyvatelé, působí dokonale autenticky. I kdyby Sto roků samoty nakonec nepřesvědčilo svým vyprávěním, už sama audiovizuální stránka s krásným, bohatým prostředím, zachycená okázalou kamerou proplouvající prostorem, stojí za pozornost.

I vyprávění nicméně podle většiny ohlasů funguje. Přestože adaptace bývá někdy příliš doslovná (vypravěč ve voiceoveru mnohdy přímo cituje knihu) a děj plyne bez velkého spádu, trávit čas v jeho prostředí je jednoduše obohacující, byť zdaleka ne vždy příjemná zkušenost. Jsou zde také všechny základní motivy předlohy jako zhoubný vliv moci, boj mezi vírou a racionalitou, ztráta nevinnosti a ideálů, samota, plynutí času a další. Tak si Sto roků samoty pusťte a nechte se pohltit.


Co ukazují trailery

28 let poté

V roce 2002 film 28 dní poté výrazně ovlivnil tvář celého zombie žánru, když zpopularizoval rychlé infikované a děj zaměřený na proměnu zdravých lidí spíš než na akci. Novinka 28 let poté chce ukázat, co se s lidmi stane dekády po apokalypse. Je to také první snímek s velkým rozpočtem, co se točil na iPhone. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Americké psycho dostane nový film

Potřebuje Americké psycho, kultovní satirický thriller s Christianem Balem jako krvelačným byznysmenem, remake? Pravděpodobně ne. Luca Guadagnino, režisér Dej mi své jméno nebo Bones and All, ale už se Suspirií ukázal, že dokáže vytvořit zajímavou variaci na původní film. Technicky ale má jít o novou adaptaci knižní předlohy Breta Eastona Ellise, ne remake snímku z roku 2000. Na zajímavosti pak projektu přidává obsazení Austina Butlera do hlavní role. Mladý držitel Zlatého glóbu už také ukázal, že skvěle zvládá charismatické showmany (Elvis) i děsivé psychopaty (Feyd-Rautha Harkonnen v Duně).


Co si pustit

Beetlejuice Beetlejuice

Max  |  Komedie  |  2024 |  104 min  |  ČSFD

beetle-5

Foto: Vertical Entertainment

Beetlejuice Beetlejuice vznikl 36 let po prvním filmu

Lydia Deetz dospěla, živí se jako médium v televizi a má vlastní dceru Astrid. Obě se snaží naučit žít se ztrátou Richarda, muže jedné, otce druhé z nich. Vtom umírá také Lydiin otec Charles a dvě hrdinky se vydávají domů do Winter River na pohřeb. Zde se ale rychle začnou dít věci a démon Betelgeuse bude ten nejmenší problém. Tim Burton se v pokračování své kultovní komedie sice silně spoléhá na nostalgii, po delší době ale opět ukázal, že svojí temnou estetikou, humorem a fantazií dokáže okouzlit stejně jako před lety.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kultovní horor dostane celou trilogii pokračování. Novinka 28 let poté se točila iPhonem

Horor 28 dnů poté ukázal chování lidí po zombie apokalypse, kdy padla morálka, a oživil žánr. Novinka v traileru slibuje další děsivý vývoj.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

28-let-pote

Reprofoto: Sony Pictures Entertainment/YouTube

28 let poté

0Zobrazit komentáře

V roce 2002 přišli Danny Boyle, režisér Trainspottingu a Milionáře z chatrče, a scenárista Ex Machina nebo Občanské války Alex Garland, s postapokalyptickým zombie hororem 28 dnů poté. A změnili žánr. Teď se k jednomu ze svých největších společných úspěchů vracejí a chtějí ukázat, jak se jejich fiktivní svět změnil o pár dekád později. První trailer na novinku 28 let poté slibuje nejen děsivé, ale také myšlenkově zajímavé pokračování.

Oficiální synopse snímku říká: „Od doby, kdy z laboratoří na biologické zbraně unikl nebezpečný virus, uběhly téměř tři dekády, a ve stále brutálně vymáhané karenténě se někteří naučili mezi infikovanými žít. Jedna taková skupina pozůstalých žije na malém ostrově, který je s pevninou spojený jedinou, přísně střeženou hrází. Když jeden z členů skupiny opustí ostrov a vydá se na misi do temného srdce pevniny, objeví tajemství, zázračné i hrůzné věci, které proměnily nejen ty infikované, ale i ostatní přeživší.“

Původní film sledoval osudy kurýra Jima, který se po měsíci probudí v nemocnici v kómatu a zjistí, že svět se radikálně změnil. Prochází prázdnými ulicemi Londýna, ve stínech naráží na lidi proměněné na krvelačné bestie, jinde se v koutech choulí přeživší, k nimž se Jim připojí. Nezbývá jim, než hledat naději ve zdánlivě beznadějné situaci.

28 dnů poté bylo novátorské ve více ohledech. Jelikož filmaři museli pracovat s velmi omezeným rozpočtem a zároveň natočit řadu scén v prostředí známých a vysoce frekventovaných částí britského velkoměsta, točilo se po malých částech vždy jen několik desítek minut o víkendu brzy ráno. Jedině tehdy bylo únosné zablokovat část ulice nebo zajistit, že na záběrech nebudou lidé a doprava. Vzhledem k omezenému času se rozhodli použít digitální kamery, které byly mnohem menší a lehčí, než ty tradiční filmové.

28 dnů poté se tak stalo jedním z prvních výraznějších snímků natočených téměř kompletně digitálně, což definovalo i jeho specifickou, dnes zastarale a nedokonale působící, vizuální stránku. Mnohem více než technickou stránkou ale snímek zaujal scénářem. Ten jednak přišel s rychle se pohybujícími zombie, což bylo tehdy stále ojedinělé, jednak se zaměřil na osobní osudy postav spíše než krvavou akci a boj o holé přežití.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně i tvůrci o svém díle neradi mluvili jako o zombie hororu, jelikož typická ikonografie tohoto subžánru v 28 dnech nehraje tak velkou roli. Vyprávění místo toho hlavně sleduje chování lidí v extrémní situaci, kdy se rozpadá tradiční morálka i očekávání budoucnosti. Také v oficiálních materiálech se psalo o „poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti“.

Novinka, která ve franšíze navazuje ještě na druhý díl 28 týdnů poté, by v tomto duchu měla podle prvního traileru pokračovat. Upoutávka neprozrazuje nic konkrétního, obsahuje ale řadu odkazů na vznik nových společenských uspořádání, diktovaných existencí ve zničeném světě. V mezititulcích se pak objevuje otázka: „Co se s lidstvem stane?“

28 let poté naváže také na experimentální technickou stránku původního filmu – snímek se totiž kompletně natáčel iPhonem 15 Pro Max. Při štědrém rozpočtu 75 milionů dolarů to je dosud zdaleka nejdražší film natáčený smartphonem. Jelikož se donedávna jednalo o utajovanou informaci, kterou odhalil magazín Wired, filmaři se zatím nijak nevyjádřili k tomu, proč zvolili iPhone místo tradičních profesionálních kamer. Jde nicméně o výrazně jednodušší přístroj, který může umožnit svižnější a dynamičtější produkci, podobně jako přechod na digitální kamery u 28 dnů poté.

Původní snímek se ve své době dočkal skvělých příjmů z kin i velice dobrých ohlasů a dnes se těší kultovnímu statusu. Snad i proto filmaři dostali dostatek důvěry studia na to, aby vytvořili celou novou trilogii. Paralelně s 28 let poté se natáčelo i jeho přímé pokračování 28 Years Later II: The Bone Temple, které dostala na starost režisérka Nia DaCosta (Candyman: Ďábelský přízrak).

V hlavních rolích novinky uvidíme Aarona Taylora-Johnsona, Ralpha Fiennese nebo Jodie Comer. Podle všeho se má vrátit také představitel hlavního hrdiny 28 dnů – dnes oscarový Cillian Murphy. 28 let poté v českých kinech uvidíme 19. června příštího roku.