Na Netflixu vyšel jeden ze seriálů roku. Sto roků samoty je pohlcující adaptace literární klasiky

Sto roků samoty je adaptace stejnojmenného románu Gabriela Garcíi Márqueze, jednoho ze stěžejních děl magického realismu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

one-hundred-years-of-solitude-netflix-1

Foto: Mauro González/Netflix

Minisérie Sto roků samoty na Netflixu

0Zobrazit komentáře

Nový seriál podle slavné knihy od Gabriela Garcíi Márqueze se povedl! To a mnoho dalšího přináší aktuální vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Sto roků samoty, román kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze z roku 1967, je nejen stěžejním dílem žánru magického realismu, ale považuje se i za jeden z nejlepších španělsky psaných textů vůbec a klenot světové literatury. Říct, že adaptovat ho do seriálu je výzva, je docela slabé označení. Šestnáctidílná minisérie, jejíž první polovina právě vyšla na Netflixu, k látce nicméně přistupuje s grácií a představuje jednu z nejzajímavějších televizních podívaných poslední doby.

Příběh, odehrávající se asi mezi polovinou 19. a 20. století, sleduje několik generací rodu Buendíů. Začíná svatbou Josého Arcadia Buendíi a Úrsuly Iguarán, kteří se ze svojí rodné vesnice spolu s velkou skupinou přátel a známých vydávají hledat nové místo pro život. Uprostřed bažin založí utopickou osadu Macondo, kde se dějí zvláštní věci – někteří lidé se vznášejí, mrtví se někdy vracejí, potulná skupina cikánů sem přináší netušené zázraky jako magnety, led, alchymii, fotografii, ale také sirup neviditelnosti.

Minisérie, stejně jako knižní předloha, všechny více i méně uvěřitelné věci vyobrazuje, jako by si byly rovny, a vytváří tak specifickou atmosféru. U televizního zpracování je přitom třeba zmínit výpravu, kulisy a kostýmy – natáčelo se v Kolumbii, a tak Macondo, stejně jako všichni jeho obyvatelé, působí dokonale autenticky. I kdyby Sto roků samoty nakonec nepřesvědčilo svým vyprávěním, už sama audiovizuální stránka s krásným, bohatým prostředím, zachycená okázalou kamerou proplouvající prostorem, stojí za pozornost.

I vyprávění nicméně podle většiny ohlasů funguje. Přestože adaptace bývá někdy příliš doslovná (vypravěč ve voiceoveru mnohdy přímo cituje knihu) a děj plyne bez velkého spádu, trávit čas v jeho prostředí je jednoduše obohacující, byť zdaleka ne vždy příjemná zkušenost. Jsou zde také všechny základní motivy předlohy jako zhoubný vliv moci, boj mezi vírou a racionalitou, ztráta nevinnosti a ideálů, samota, plynutí času a další. Tak si Sto roků samoty pusťte a nechte se pohltit.


Co ukazují trailery

28 let poté

V roce 2002 film 28 dní poté výrazně ovlivnil tvář celého zombie žánru, když zpopularizoval rychlé infikované a děj zaměřený na proměnu zdravých lidí spíš než na akci. Novinka 28 let poté chce ukázat, co se s lidmi stane dekády po apokalypse. Je to také první snímek s velkým rozpočtem, co se točil na iPhone. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Americké psycho dostane nový film

Potřebuje Americké psycho, kultovní satirický thriller s Christianem Balem jako krvelačným byznysmenem, remake? Pravděpodobně ne. Luca Guadagnino, režisér Dej mi své jméno nebo Bones and All, ale už se Suspirií ukázal, že dokáže vytvořit zajímavou variaci na původní film. Technicky ale má jít o novou adaptaci knižní předlohy Breta Eastona Ellise, ne remake snímku z roku 2000. Na zajímavosti pak projektu přidává obsazení Austina Butlera do hlavní role. Mladý držitel Zlatého glóbu už také ukázal, že skvěle zvládá charismatické showmany (Elvis) i děsivé psychopaty (Feyd-Rautha Harkonnen v Duně).


Co si pustit

Beetlejuice Beetlejuice

Max  |  Komedie  |  2024 |  104 min  |  ČSFD

beetle-5

Foto: Vertical Entertainment

Beetlejuice Beetlejuice vznikl 36 let po prvním filmu

Lydia Deetz dospěla, živí se jako médium v televizi a má vlastní dceru Astrid. Obě se snaží naučit žít se ztrátou Richarda, muže jedné, otce druhé z nich. Vtom umírá také Lydiin otec Charles a dvě hrdinky se vydávají domů do Winter River na pohřeb. Zde se ale rychle začnou dít věci a démon Betelgeuse bude ten nejmenší problém. Tim Burton se v pokračování své kultovní komedie sice silně spoléhá na nostalgii, po delší době ale opět ukázal, že svojí temnou estetikou, humorem a fantazií dokáže okouzlit stejně jako před lety.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.