Na online tržišti Kauflandu prodává přes 9 tisíc obchodníků. Letos marketplace spustí i v Česku

Kaufland ale expanduje i na Slovensko, aby obchodníkům umožnil prodávat v rámci jedné platformy do tří zemí zároveň.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kaufland-de

Foto: CzechCrunch

Kaufland své online tržiště spustí i pro české zákazníky

Ekonomická situace nutí lidi více šetřit, a tak maloobchodní prodeje i celý trh e-commerce od loňska meziročně mírně klesají. Obchodníci ve snaze zabránit propadům tržeb hledají nové prodejní kanály, často navíc v zahraničí, kde díky oslovování nových cílových skupin dokážou hrozící krizi zvrátit. Takové dění na trhu pozoruje Miroslava Birešová z Kaufland Global Marketplace, které v letošním roce plánuje na českém a slovenském trhu spustit vlastní online tržiště. Taková služba, otevřená nabídkám třetích stran, zatím funguje v Německu a prodává přes ni devět tisíc obchodníků včetně těch českých.

„Pozorujeme vyšší zájem českých a slovenských prodejců o rozšíření svých aktivit na více prodejních kanálů najednou a v novém mezinárodním prostředí. Vnímáme, že stále více hledají nové příležitosti, a proto ve větší míře vstupují na náš německý marketplace,“ popisuje pro CzechCrunch Birešová z pozice obchodní manažerky Kaufland Global Marketplace. Prodejce, který spadá pod největší maloobchodní skupinu v Evropě Schwarz Group, aktuálně provozuje 1500 kamenných prodejen v osmi zemích.

Svou silnou značku Kaufland začíná více využívat také v online prostředí, kde rozšiřuje marketplace otevřený pro obchodníky třetích stran. V Německu s ním má dlouholeté zkušenosti. Nejdříve jej začal budovat pod značkou Hitmeister, předloni pak v rámci akvizice konkurenčního hráče přebral existující technologii, tým a bázi několika tisíc prodejců a začal tržiště budovat pod vlastním brandem. Nyní jej měsíčně navštíví 32 milionů návštěvníků, v nabídce je 45 milionů produktů od devíti tisíc obchodníků v pěti tisících kategorií. Průměrný roční růst německého marketplacu v posledních letech přitom dosahuje 90 procent.

„Prodejci i zákazníci už naši značku znají a důvěřují jí. Můžeme také těžit ze zkušeností kolegů z kamenných prodejen tak, aby naše online tržiště bylo ještě úspěšnější. Digitální expanze je dalším krokem směrem k potřebám obchodníků a změnám v chování spotřebitelů v posledních letech,“ říká Birešová.

pk_00398-1-min

Foto: Reshoper

Miroslava Birešová, obchodní manažerka Kaufland Global Marketplace

Na druhé straně je mezi koncovými zákazníky značka Kaufland silně spojována s potravinami. Vzhledem k tomu, že na svém marketplacu nabízí převážně nepotravinářské produkty v kategoriích jako elektronika, nábytek či sport, musí nyní firma pracovat na tom, aby vnímání veřejnosti posunula k tomu, že na internetu je možné najít jiný sortiment než v kamenných prodejnách.

Kaufland nemá ambice ve svém online prostoru rozšiřovat vlastní potravinové značky. „Naše tržiště je zaměřené na pomoc prodejcům při oslovování nových cílových skupin, které předtím neoslovili nebo nedokázali oslovit. V tento moment na něm neplánujeme prodávat vlastní potravinové značky. Na doméně Kaufland.cz bude nadále zobrazená i nabídka našich kamenných prodejen a zákazníci tam najdou všechny informace, na které jsou zvyklí v rámci samostatné sekce,“ doplňuje Birešová a zdůrazňuje tak rozdíly v sortimentu marketplace a kamenných prodejen.

Online tržiště firma zastřešuje pod značku Kaufland Global Marketplace, takzvaně all-in-one řešení, které nabízí technologii a užitečné služby pro prodejce, přičemž obchodníkovi stačí jen jedna registrace a následně si může vybrat, ve kterých zemích chce své produkty nabízet. Bez ohledu na jejich počet platí vždy jen jeden fixní měsíční poplatek. Svoji nabídku může vkládat manuálně, pomocí CSV souborů, přes API nebo síť desítek partnerů, kteří jsou již na systémy technicky propojeni.

Kaufland následně naváže nabídku prodejců se zákazníky, přičemž pečuje o celou zákaznickou cestu od prezentace produktů napříč marketingovými kanály až po samotnou platbu. Pro každou zemi nabízí relevantní platební metody. Po zaplacení nákupu pak prodejce zajišťuje dopravu a vystavení faktury zákazníkovi.

Původem německý řetězec tak poskytne technologii a platformu, navíc k tomu nabízí například zákaznickou podporu, bezplatný překlad údajů o produktech i osobní poradenství obchodníkům. Pečuje o marketing a zvyšování návštěvnosti marketplaců. „Pomáháme prodejcům růst jak na jejich domácích trzích, tak i mezinárodně, a to rychleji a s menším úsilím než ve vlastní režii,“ říká Birešová.

Prodejci si mohou vybrat ze dvou alternativ měsíčních poplatků, které začínají na 39,95 eura měsíčně (v aktuálním přepočtu bezmála tisíc korun) a k tomu platí provizi za každý úspěšně dokončený prodej v závislosti na jednotlivých kategoriích. Během prvních šesti měsíců si obchodníci mohou prodej na českém a slovenském tržišti vyzkoušet zdarma bez placení měsíčního poplatku či provize z prodejů. Navíc je na nových marketplace poskytována sleva 30 tisíc korun pro verzi Kaufland.cz (1 200 eur pro Kaufland.sk) na reklamy na sponzorované produkty.

„Navzdory tomu, že většina našich prodejců má vlastní e-shop, což není podmínkou, připojuje se k nám stále více čistě offline hráčů. Výrobci a distributoři již také začali objevovat výhody online tržišť a stejně tak využívají náš marketplace jako svůj další prodejní kanál. Hodně prodejců s námi nejdřív začalo lokálně v Německu a nyní očekávají, že půjdou prodávat na nové trhy,“ uzavírá Birešová.

Partnerem článku je společnost Kaufland. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.