Na Petřín bude jezdit nová lanovka. Navrhne ji Anna Marešová stojící za oceňovanými vibrátory i tramvají
Lepší výhledy i modernější vzhled. Praha ukázala, jak budou vypadat nové vozy, které pojedou na Petřín. Připraveny by mohly být za dva roky.
Na pražský Petřín by měly za několik let jezdit po tamní lanové dráze nové vozy. Budou víc prosklené, se sklápěcími sedačkami a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při vzájemném míjení na sebe pak vozy zablikají. V mezinárodní architektonické soutěži totiž zvítězil právě takový návrh z dílny českého studia Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu oceňované výletní tramvaje T3 Coupé. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na či z Petřína mohli svézt na konci roku 2024.
Pražský dopravní podnik (DPP) podle náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra připraví veřejnou zakázku na nákup nových vozidel, kterou plánuje vyhlásit do konce letošního roku. Součástí bude vítězný návrh designu vozidel, za nímž stojí designérské studio Anny Marešové, která je známa také pro značku Whoop.de.doo vyrábějící designové vibrátory či menstruační kalíšky.
„K designové soutěži jsme přistoupili proto, že dnešní vozy disponují podvozky, které jsou původní z 30. let 20. století. K tomu byla vyrobena někdy v 80. letech nová ‚kastle‘ a ty vozy jsou skutečně na hraně životnosti. Designovou soutěž jsme vypsali proto, že jsme nechtěli utilitární sportovní lanovku někde z lyžařského střediska, ale chtěli jsme promítnout genia loci petřínské lanovky,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Vozy budou podle něj proti dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled. Sedačky budou sklápěcí a většina lidí tak bude sedět pouze před tím, než vůz vyjede ze stanice. Rozšířena bude vyhlídková plošina a zároveň vznikne dostatečný prostor pro vozíčkáře nebo pro kola.
„Tým Anny Marešové přišel i s hravým nápadem interakce mrkajícího a stydícího se vozidla při vzájemném míjení. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky,“ řekl Scheinherr. Proměněn bude také interiér stanic, kde dosud byly mramorové obklady z 80. let. „Autorka se vrací i v rámci budovy k tomu, jak stavba vypadala v 30. letech,“ dodal primátorův náměstek pro dopravu.