Na Rohanském ostrově vznikne tisíc prémiových bytů. Je to naše největší dílo, říká Palcr z J&T

První byty v projektu na Rohanském ostrově dala už J&T do prodeje a na třicet procent z nich má smlouvu. Dohromady tu má vzniknout tisícovka bytů.

Eliška NováEliška Nová

novy-rohan-9

Foto: J&T Real Estate

Nový Rohan

0Zobrazit komentáře

„V Karlíně jsme doma,“ říká šéf J&T Real Estate Dušan Palcr. Poté, co tu společnost vybudovala kancelářské budovy, se chystá i do rezidenčních projektů. A vybrala si k tomu jeden z nejlukrativnějších pozemků v Praze – obsadí jednu z posledních volných ploch na Rohanském ostrově. V plánu je vybudovat čtvrť za patnáct miliard korun.

„Před mnoha lety jsme začali budovat zdejší kancelářskou oblast. Teď jsme vstoupili na rezidenční pole a jsme rádi, že se můžeme z kanceláře dívat na naše největší dílo,” dodává Palcr. Developerská divize investiční skupiny J&T plánuje zastavět čtyři hektary půdy. Začne u Libeňského mostu, odkud bude postupovat dál do centra.

Podobu nové zástavby zveřejnila firma až nyní, ačkoli do prodeje už zdejší byty pustila. V rámci první etapy má smlouvy na třicet procent bytů, což dokazuje, že lokalita v pražském Karlíně, která je navíc hned u vody, táhne. Z jedné strany má navíc komplex lemovat budoucí park Maniny. Pro srovnání, protipovodňový park má mít 56 hektarů.

Dohromady tu chce společnost postavit tisícovku bytů, v první z pěti etap by to mělo být asi 258, přičemž nabídne rozličné velikosti od 1+kk až po 4+kk. Větší byty každopádně tvoří asi šedesát procent, protože je o ně velký zájem. Někteří mají dokonce chuť propojit víc bytových jednotek. „V tom jsme připraveni vyhovět,“ uvádí člen představenstva J&T Real Estate Jiří Ochetz. První části projektu, té blíž k Libeňskému mostu, by měly dominovat tři věže. Dvě jsou dílem architektonického studia Kaama, jednu stvořil ateliér Unit architekti.

Věže mají svoje jména – Vincent, Prokop a Barbora. Budovy je dostaly podle tří zvonů, které našly smrt nedaleko odsud, na takzvaném hřbitově zvonů. Ten se nacházel právě na Maninách a za války odtud odjížděly zvony do Hamburku, kde je roztavili a použili na výrobu zbraní. Dohromady jich bylo 9801.

Stavět by se na Rohanu mělo začít už na začátku příštího roku, první etapa má být hotová v roce 2027. Ceny bytů se pohybují mezi 165 až 200 tisíci korun za metr čtvereční v závislosti na dispozici bytu. Průměrná cena je 180 tisíc korun, což je nad pražským průměrem, J&T nicméně v lokalitě plánuje například dostatečný příkon pro nabíječky elektromobilů u každého parkovacího místa, venkovní žaluzie nebo trojvrstvou dřevěnou podlahu.

Celá čtvrť se bude stavět deset až dvanáct let. Kromě dvou zmíněných ateliérů tu vzniknou domy i podle návrhů Under Construction. Ti všichni uspěli ve vypsané architektonické soutěži. Developerská společnost pak oslovila také slovinský tým Bevk Perović architekti. Všechny bude korigovat ateliér Loxia, který vycházel z urbanistického konceptu, který do projektu vložil ateliér Pavla Hniličky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě bytů by v lokalitě měl vzniknout dnes běžný mix využití, to znamená, že by se tu měly nacházet také obchody a služby. V lokalitě by měla vzniknout škola pro 900 žáků, kterou financuje radnice Prahy 8 společně s developery, kteří v území staví. Vedle J&T je to například Sekyra Group. Ta je původním vlastníkem pozemků, část jich ale odprodala právě J&T v roce 2021. Výstavba finanční skupiny, jejímž je Dušan Palcr důležitým členem, tak naváže na tu v režii Sekyry.

J&T v místě plánuje vysadit velké množství nových stromů, chce též vpustit veřejnost do míst, kam se jinak nedostane. „Chtěli jsme se zaměřit na místa, která jsou jinde v Karlíně nevyužívaná, a to jsou dvory a vnitrobloky, které majitelé zavírají. V tomto případě jsme je otevřeli a vytvořili novou vrstvu, po které se lidé budou moci pohybovat, odpočívat nebo trávit čas na dětském hřišti,“ líčí architekta Jana Mastíková ze studia Loxia.

Ateliér tu pracuje i s dešťovou vodou, která se bude v místě zachytávat a podle povrchů pak člověk pozná, zda se nachází na tranzitní cestě, kde jezdí i auta, nebo na té, která je jen pro pěší.

Tišší a bezpečnější nádraží v Pardubicích stálo 7 miliard. Další miliarda půjde do odbavovací haly

Funkcionalistické nádraží v Pardubicích se začíná rekonstruovat, a to včetně obytného domu v západním křídle. Hotovo bude v roce 2026.

Eliška NováEliška Nová

nadrazi-v-pardubicich-2

Foto: SŽ

Nádražní budova v Pardubicích projde rekonstrukcí za miliardu

0Zobrazit komentáře

Je to třetí největší železniční uzel v Česku po Praze a Brnu. I proto Správa železnic investovala do modernizace nádraží v Pardubicích sedm miliard korun. Po čtyřech letech je hotovo. Další miliardu si vyžádá oprava odbavovací haly, která začíná nyní.

Pardubice si vysloužily třetí pozici díky tomu, že jsou na frekventovaném tahu z Prahy směrem na Moravu. Staví tu stovky dálkových i regionálních vlaků denně. Navíc tudy projíždí i mezinárodní vlaky. Každý den tudy projde dvacet tisíc cestujících. Státní společnost Správa železnic se tak rozhodla, že by tamní uzel podle toho také měl vypadat. Více než třemi miliardami přispěla také Evropská unie.

Rekonstruované je kolejiště, díky čemuž bude v Pardubicích provoz tišší, ale i rychlejší. Díky instalaci nového zabezpečovacího zařízení bude možné zvýšit rychlost na 160 kilometrů v hodině. O jednu kolej víc je ve směru na Rosice nad Labem při cestě na Hradec Králové a do Chrudimi.

nadrazi-v-pardubicich-1

Foto: SŽ

Dojde na obchody, ale i obytný dům, který je součástí nádraží

Obnova se dotkla všech nástupišť, jedno nové přibylo. Zároveň se renovovalo jejich zastřešení, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, majáky nebo značení pro zrakově postižené. Pro cestující jsou tu pak nové lavičky a koše. Investice šla rovněž do dvou podchodů, kromě schodů jsou tu nově i výtahy, případně eskalátory. Přes kolejiště pak vede zastřešená lávka o délce 290 metrů až do sídliště Dukla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky stavbě se podařilo propojit i dvě doposud oddělené části města. Zlepší tak život cestujícím, kteří Pardubicemi projíždí, ale i místním,“ uvedl premiér Petr Fiala. A obnovou prošel rovněž nádražní hotel. Nově je z něj vzdělávací a ekonomické centrum Správy železnic. Na místo kina je v přízemí multifunkční sál a místo bufetu neveřejná jídelna pro zaměstnance a restaurace pro cestující.

Stát si od rekonstrukce slibuje zvýšení atraktivity pro celou železnici, a to díky rychlosti a spolehlivosti, která se spolu s rekonstrukcí zvyšuje. A to i pro místní. V rámci rekonstrukce totiž vznikla také nová zastávka Pardubice centrum, která je v docházkové vzdálenosti do středu města. Celková investice činí 6,36 miliardy korun, dalších 74 milionů stála nová zastávka.

nadrazi-v-pardubicich

Foto: SŽ

Zbytek nádraží je hotov, investice vyšla na sedm miliard

Hotovo ale ani zdaleka není, nyní se stavbaři pouští do další části nádraží – obnovou projde i památkově chráněná nádražní hala, která je považovaná za nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v bývalém Československu. Rekonstrukcí projde jižní provozní křídlo, stejně jako to západní, kde se nachází bytový dům.

Součástí prací za 1,014 miliardy korun je oprava střechy, fasády i celého interiéru. Budova se vrátí do původní podoby, ovšem s moderním vybavením. Na střeše tak bude fotovoltaická elektrárna, zatímco pod střechou bude nově bezbariérový vchod, další prostor pro obchody a služby, či nové toalety. V rámci rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026, by ale mělo dojít také k opravě bytového domu.