Na stáří jako společnost vůbec nejsme připravení. Proto investujeme do inovací pro seniory, říká Kooperativa
Jaroslav Mojžíš z Direct People a Ondřej Poul z Kooperativy
„Máte děti? Pojistěte se. Máte hypotéku? Pojistěte se.“ Standardní nabídka většiny pojišťoven na trhu mnohdy cílí zejména na mladší generace, které mají aktivní život, zakládají rodiny a třeba i staví. Zapomíná se přitom na starší populaci, která logicky řeší úplně jiné problémy, a tak je třeba obsluhovat ji jinak. V Kooperativě si řekli, že to změní, spojili se s inovační agenturou a rozhodli se prokopat na trhu inovativní produkty mířící právě na starší generace.
Seniory podle Ondřeje Poula, který v Kooperativě řídí Centrum likvidace životního pojištění, podceňujeme. A to i proto, že o nich vlastně nic moc nevíme. Přitom jde o velký segment, který má pro pojišťovny značný potenciál jak z hlediska byznysu, tak i funkčnosti řešení, a tedy přínosu pro celou společnost. Na evropském ani americkém trhu přitom podle Poula zatím není příliš hráčů, kterým by se tuto zákaznickou kategorii dařilo efektivně oslovovat.
Proto se v Kooperativě rozhodli před dvěma lety spojit s tuzemskou inovační agenturou Direct People a společně pracují na produktech právě pro starší generace. „Inovační tým má podporu managementu zkoušet nové věci i ambice jít příkladem celému evropskému trhu a ukázat cestu, jak tento segment oslovit,“ říká Poul. V rozhovoru pro CzechCrunch spolu s Jaroslavem Mojžíšem, inovačním lídrem z Direct People, popisují, proč je stáří ve společnosti pořád tabu a jak se to snaží společně řešit.
V posledních letech se neustále mluví o digitalizaci bankovnictví. Jak jsou na tom pojišťovny?
Ondřej Poul: Směrem ke klientům, u různých portálů a mobilních aplikací, jsou banky dál, protože banky jsou pod daleko větším tlakem klientů a potřebují digitalizovat rychleji. Na „pozadí“ je ale situace podobná, uvnitř pojišťovny probíhá masivní digitalizace, třeba moderní zpracování likvidací se bez ní neobejde, ale není to na první pohled tak vidět.
Jaroslav Mojžíš: Je to dané i tím, že u bank jsme zvyklí používat mobilní bankovnictví denně, protože denně platíme kartou, kontrolujeme zůstatky nebo hodnotu investičních nástrojů. Pojišťovna ale funguje jinak. O pojištění ideálně nechci nikdy slyšet, dokud se něco nestane. A když se něco stane, tak potřebuji, aby pojišťovna a celý její asistenční systém zareagoval hned.
Jaké jsou trendy v pojištění? Kde je prostor pro modernizaci?
Ondřej Poul: Jelikož si ještě neumíme s klienty povídat tak jako banky, hodně investujeme do datových analýz, abychom našeho klienta dobře znali. Potřebujeme porozumět jeho potřebám, abychom mu nabídli správnou službu přesně ve chvíli, kdy ji chce a potřebuje. A zároveň je potřeba být klientům blíž. Když se jim přihodí nějaká nepříjemná událost, už nestačí jenom poslat peníze, je potřeba reálně pomoci s vyřešením vzniklého problému. Proto dochází k rozšiřování asistenčních a dalších doplňkových služeb.
V souboji s mladými startupy mají banky často výhodu v tom, že se těší velké důvěře zákazníků. Jsou na tom v tomto ohledu stejně i pojišťovny?
Jaroslav Mojžíš: Důvěra je u pojišťoven zcela zásadní. Klienti mají k pojišťovnám větší důvěru než k téměř jakékoliv jiné instituci. Ve chvíli, kdy uzavírám pojistku na několik milionů, tak musím věřit, že daná instituce bude připravena plnit ve chvíli, kdy se mi něco stane. Taková pověst se mladým startupům logicky buduje hůř. S Kooperativou vyvíjíme spoustu nových služeb, které si pak testujeme na trhu. Lidé jsou k nim občas v první chvíli nedůvěřiví, ptají se, jak jim můžeme zaručit, že za třicet let skutečně dostanou to, co jim slibujeme. Ale jakmile jim ukážeme logo největší pojišťovny v tomto segmentu, obvykle je to přesvědčí.
Proč se Kooperativa rozhodla na inovačních projektech spolupracovat s Direct People, respektive obecně externí agenturou?
Ondřej Poul: Naše nabídka standardně vypadá zhruba takto: Máte děti? Pojistěte se. Máte hypotéku? Pojistěte se. Ale to je mířené hlavně na třicátníky, kterých bude podle prognóz za několik let skoro o třetinu méně. Viděli jsme, že pro stárnoucí populaci nám v nabídce chybí produkty. Tak jsme jsme hledali někoho, kdo se na daný problém podívá a řekne nám něco, co nevíme. Ale protože na trhu prakticky není nikdo, kdo by by něco podobného nabízel, ani u nás, ani v zahraničí, tak tady standardní expertní konzultace nestačí.
Proto jsme se rozhodli, že se spojíme s Direct People a sestavíme s nimi společný tým, který bude sedět mimo naše standardní kanceláře, opustí zajeté koleje a bude hledat úplně nové cesty, kudy se do toho pustit. Zároveň jsme se s představenstvem sladili na tom, že je tu obrovské riziko selhání, které je v pojišťovně běžně nepřijatelné. Byli jsme připraveni, že to nemusí vyjít, že se vyhodí peníze oknem. Ale populace stárne a my jako největší pojišťovna v oblasti životního pojištění na to prostě musíme reagovat a chceme v tom být nejlepší.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.