Na teniskách generují stovky milionů. Teď nasazují technologii, která je dostane ještě dál do světa

Z malého startupu se Be Lenka stala globálním hráčem na poli trendy barefootových bot. A spolu s agenturou Actum Digital to chce posunout ještě dál.

Filip HouskaFilip Houska

be-lenka_actum-digital

Foto: Michael Tomeš

Juraj Fehervari a Tomáš Vondráček

Podnikají v oblasti, ve které zpravidla nevznikají příliš vizuálně pěkné tenisky, jednou z jejich priorit je ovšem to, aby to změnili – a jak vidno, strategie jim vychází. Z malého slovenského startupu je dnes hráč světových rozměrů, který operuje na několika kontinentech. A aby svůj vliv posílil, nasazuje Be Lenka nový systém, který pro ni znamená velký byznysový skok kupředu.

Zatímco ještě před sedmi lety Be Lenka teprve objevovala trh s barefootovou obuví v Česku a na Slovensku, dnes firma působí na více než osmdesáti světových trzích, generuje stovky milionů korun v tržbách a každý rok o desítky procent roste. Jinak tomu nebylo ani loni, kdy se Be Lence podařilo výrazně navýšit kapacity k výrobě svých bot a zajistit klíčové věci pro lepší pozici v zahraničí.

„Stále jsme nejsilnější v Evropě, ale zhruba dvacet procent tržeb tvoří Amerika a čím dál více o nás jeví zájem také Asie, proto tomu budeme přizpůsobovat jak výrobu, tak logistiku. Máme letos v plánu spouštět nové logistické uzly právě na těchto kontinentech, do toho otevíráme i několik distribučních dceřiných společností,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch šéf Be Lenky Juraj Fehervari.

Pod jeho taktovkou firma razí myšlenku, že úspěšné tenisky by neměly být jen kvalitně zpracované a spolehlivé v tom, co nabízejí, ale také by měly dobře vypadat, což je ostatně jeden z hlavních nešvarů barefootů. Proto má Be Lenka v nabídce jak minimalistické varianty pro nadšence, tak modely do města, které vypadají spíše jako moderní sneakers, jež toho s barefooty na první pohled nemají příliš společného.

Prodeje na zahraničních trzích, rostoucí sortiment a významně posílená výroba, která kromě Česka a Slovenska probíhá také v Portugalsku a ve Vietnamu, pak dopomohly k tomu, že mohla Be Lenka za uplynulý rok utržit přes 700 milionů korun a meziročně vyrůst o více než čtyřicet procent. A protože očekává, že bude růst i nadále, potřebovala si technicky zajistit, aby v následujícím období vše co nejlépe zvládla.

Spojila se proto s českou agenturou Actum Digital, se kterou necelý rok ladila implementaci systému SAP do klíčových firemních procesů. Ani ne z důvodu, že by to nutně potřebovala právě v tento moment, ale spíš jako prevenci před náporem, který může přijít klidně už během příštího roku. „Oproti většině firem nečekala na to, až ty problémy přijdou, ale začala jim předcházet,“ doplňuje šéf Actumu Tomáš Vondráček.

be-lenka_actum-digital-1

Foto: Michael Tomeš

Juraj Fehervari (Be Lenka) a Tomáš Vondráček (Actum Digital)

„Vždycky jsem cítil, že je nesmírně důležité mít firmu připravenou na velký růst – a do toho nepochybně patří i podchycenost veškerých procesů na pozadí. Že jsme po sedmi letech od vzniku implementovali SAP ve verzi Public Cloud, což bylo dosud doménou pouze velkých korporací, je pro nás důležitý krok, který nám pomůže nejen s další zahraniční expanzí,“ dodává Fehervari.

„Klíčové ale také je vybrat si správného partnera, který s vámi SAP integruje, což se nám v případě spojení s Actum Digital povedlo velmi dobře. Hned jsme cítili jejich podporu a vůli řešit věci v takovém tempu, abychom mohli co nejrychleji růst,“ dodává šéf Be Lenky.

I když si ale většina pod pojmem expanze do zahraničí představí právě vzdálenější trhy, pro Be Lenku je to i Česko, které sice už dlouho obsluhuje a patří ke klíčovým oblastem byznysu firmy, ale dosud tady neměla žádnou pobočku. Na rozdíl od Slovenska. To se ale změnilo minulý týden, kdy otevřela první kamennou prodejnu v Praze, konkrétně v nákupním centru Arkády Pankrác.

„Náš nejdůležitější marketingový krok, který můžeme směrem k zákazníkovi udělat, je dát mu naše tenisky k vyzkoušení, aby se v nich prošel, než si je koupí. A právě umístění takové možnosti přímo do frekventovaného obchodního centra nám dává velký smysl, obzvlášť když se jedná o barefooty, u kterých je vhodné, aby si je člověk vyzkoušel a zjistil, jaký model mu vyhovuje,“ říká Fehervari.

V Arkádách navíc otevřela zcela nový koncept své pobočky, ve kterém kombinuje jak stejnojmenné modely, tak tenisky od Barebarics. Prakticky je tak obchod rozdělen na dvě poloviny, aby se v něm mohli návštěvníci lépe zorientovat. „Letos se chceme ještě rozšířit i do Brna a na spadnutí je také spuštění franšízingu prodejen tak, aby byla Be Lenka dostupnější i v menších městech,“ přibližuje šéf firmy.

CC Native

Partnerem článku je Actum Digital

Kde Češi nejraději nakupují online a kdo vládne internetovým obchodům? Heureka vyhlásila ShopRoku 2024

Alza obhájila pozici nejoblíbenějšího e-shopu. SpokojenyPes.cz získal cenu kvality. Jak to dopadlo v dalších kategoriích a kdo překvapil?

heureka-1-title

Foto: Heureka Group

David Chmelař, CEO Heureka Group, a Anna Marešová z e-shopu Whoop·de·doo, vítězka Ceny Heureky na soutěži ShopRoku 2024

České e-commerce se daří – v roce 2024 dosáhl celkový obrat v tomto segmentu trhu 194 miliard korun, což představuje pětiprocentní meziroční růst. Zákazníci si stále více vybírají e-shopy, které nabízejí špičkový servis, spolehlivost a skvělou zákaznickou zkušenost. Právě ty nejlepší z nich každoročně oceňuje nezávislý nákupní rádce Heureka, patřící do skupiny Heureka Group, v soutěži ShopRoku 2024. O vítězích rozhodují jak samotní zákazníci, tak odborná porota složená z expertů na e-commerce, marketing a zákaznickou péči.

„ShopRoku je pro nás způsobem, jak dlouhodobě podporovat kvalitní online obchody a vyzdvihnout ty, které odvádějí skvělou práci. Vítězství v soutěži odráží reálné zkušenosti zákazníků, ať už prostřednictvím recenzí, hodnocení, nebo hlasování veřejnosti,“ vysvětluje generální ředitel Heureka Group David Chmelař.

A kdo si odnesl ocenění v soutěži ShopRoku 2024, jehož vyhlášení proběhlo ve čtvrtek 3. dubna? Vítězem v kategorii Cena kvality se stal SpokojenyPes.cz, specializovaný e-shop pro majitele psů a koček. Tuto cenu získávají e-shopy na základě dlouhodobého hodnocení od ověřených zákazníků. Ti posuzují rychlost doručení, komunikaci, přehlednost webu i celkový nákupní zážitek.

Cenu Heureky získal e-shop s erotickými pomůckami.

Cenu nejpopulárnějšího e-shopu získala stejně jako loni Alza. V této kategorii mohli lidé vybrat až tři své nejoblíbenější e-shopy. Do veřejného hlasování se zapojilo více než 200 tisíc zákazníků.

Speciální kategorie Cena Heureky, o které rozhoduje odborná porota složená z osobností české e-commerce scény, putovala do rukou e-shopu Whoop·de·doo. Ten se zaměřuje na designové erotické pomůcky od české návrhářky Anny Marešové. Porota v této kategorii vybírá e-shopy s jedinečným příběhem, zajímavou misí nebo inovativním přístupem k podnikání.

„Oproti loňskému roku se do boje o Cenu Heureky přihlásilo o 61 procent více e-shopů,“ uvádí organizátoři soutěže. Mezi finalisty byly také Totemo s originální českou stavebnicí, 100ks.cz, zaměřující se na limitované edice tisků nejuznávanějších současných umělců, Anela s přírodní kosmetikou a OlaOla s potravinovými doplňky podporujícími dlouhověkost.

V kategorii Visa Special Award, zaměřené na hodnocení e-shopů působících na Heureka Marketplace, se stal vítězem e-shop Eldum.cz, na druhém místě se umístil Kamody.cz a třetí příčku obsadil OnlineShop. „Spotřebitelé dnes chtějí, aby online nakupování bylo stejně intuitivní a bezproblémové jako jakákoliv jiná digitální zkušenost,“ říká Petr Polák, country manager Visa pro Českou republiku.

anna-maresova

Přečtěte si takéLanovky mě nabíjí, provoz ve firmě zase ubíjí, říká Anna MarešováLanovky mě nabíjí, provoz ve firmě zase ubíjí, říká designérka Anna Marešová. A přemýšlí o práci s vodou

Dodává, že data společnosti Visa tuto skutečnost potvrzují: „88 procent Čechů preferuje online platbu kartou (včetně dobírky) a u mladší generace ve věku 18–26 let toto číslo stoupá až na 94 procent.“ I proto Visa podporuje a oceňuje e-shopy, které nejlépe reagují na tyto změny, podporují bezpečné platby a posouvají úroveň e-commerce.

V kategorii Udržitelný e-shop, reflektující rostoucí důraz na ekologické a sociálně odpovědné podnikání, zvítězil z více než 600 přihlášených obchodů PetFarmFamily. Druhé místo obsadila Anela a třetí Utukutu. Ocenění Agentura roku získala společnost Advisio, která si v soutěži vedla nejlépe jako správce e-shopů finalistů.

Šestnáct let vývoje soutěže kopíruje růst české e-commerce.

Letošní ročník přinesl i novou kategorii Značka roku. Ta vyzdvihuje nejdůvěryhodnější značku napříč e-commerce. V kategorii zvítězil ve velmi silné konkurenci český Sencor. Druhé místo obsadilo Xiaomi a třetí Apple. Značky jsou hodnoceny dle počtu produktů umístěných v soutěži ProduktRoku.

Celkem e-shopy soutěžily ve 14 hlavních kategoriích a 47 podkategoriích, od elektra přes módu až po hobby produkty. Mezi vítězi jednotlivých kategorií se umístily i další známé e-shopy, jako jsou například:

  • Notino (Krása a zdraví)
  • Mironet (PC, gaming a mobily)
  • Motora (Auto moto)
  • Knihy Dobrovský (Zábava a volný čas)
  • Sportisimo (Sport a fitness)

Soutěž ShopRoku za šestnáct let své existence prošla výrazným vývojem kopírujícím prudký rozmach české e-commerce. Co začalo jako jednoduché hlasování o oblíbených e-shopech, se postupně rozrostlo v komplexní hodnocení zahrnující jak názory zákazníků, tak odborná kritéria.

alex-konicek-mvp-xyz

Přečtěte si takéZa měsíc Big Boy prodal krémy s dubajskou čokoládou za milionyStačí přidat dubajskou čokoládu a máte hit. Za měsíc jsme prodali krémy za miliony, říká Alex Koníček

V prvních ročnících dominovaly především velké obchody s širokou nabídkou zboží. Postupem času se mezi oceněnými začaly objevovat i specializované e-shopy zaměřené na konkrétní segmenty trhu. Trend specializace potvrzují i výsledky loňského ročníku, kdy v kategorii Cena kvality zvítězil Knihobot.cz, zaměřený na prodej použitých knih, a Cenu Heureky získal e-shop Hugo chodí bos, specializující se na hračky a barefoot obuv.

Soutěž má podle organizátorů několik cílů. Prvním je poskytnutí vodítka zákazníkům, kteří díky výsledkům mohou lépe poznat spolehlivé prodejce. Druhým je motivace samotných e-shopů ke zkvalitňování služeb a zákaznické péče. Ocenění v soutěži přináší nejen prestiž, ale i zvýšení důvěryhodnosti v očích potenciálních zákazníků.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

České e-shopy nadále vykazují vysokou míru flexibility a schopnost přizpůsobit se měnícím se trendům i sezónním výkyvům. Výrazné zlepšení zákaznické spokojenosti na úroveň 96,3 procenta spolu s nárůstem v oblastech, jako jsou udržitelnost a volnočasové aktivity, potvrzují, že český e-commerce sektor je nejen vyspělý, ale i připravený na další růst.

CC Native

Partnerem článku je ShopRoku 2024