Na třech proužcích záleží. Adidas ustupuje Black Lives Matter ve sporu o symbol, který ho proslavil
Nejprve chtěl Adidas zamezit tomu, aby si nadace pro Black Lives Matter ochrannou známku registrovala. Teď ale svou žádost stahuje.
Osm set tisíc korun a dvě lahve whisky, to musel Adidas v padesátých letech vynaložit, aby se s finskou sportovní společností Karhu dohodl na odkupu symbolu tří pruhů, které se později staly jeho hlavním poznávacím znakem po celém světě. Není proto divu, že se takzvané three stripes snaží střežit, co to jde. Teď ovšem musel ustoupit před hnutím Black Lives Matter, ačkoliv byl nejdříve ochotný se kvůli své symbolice pustit i do soudní pře.
Už více než pět dekád vystihuje Adidas logo, v němž hrají prim tři pruhy, které v různých obměnách používá na oblečení i doplňcích. „Čím víc proužků, tím víc Adidas,“ říkávalo se. Firma ale už v minulosti narazila na problém v tom, že se její symbolika ničím zvlášť neodlišuje, kvůli čemuž na grafické vyobrazení třech stejně širokých, rovnoběžných pruhů nedokázala obdržet ochrannou známku.
Zjednodušeně řečeno lze říct, že základní poznávací znak jedné z nejslavnějších sportovních společností je natolik obecný, že ho mohou používat i jiné subjekty, aniž by cokoliv právně porušovaly. Tudíž i například celosvětově fungující nadace na podporu hnutí Black Lives Matter, která vznikla před deseti lety na protest proti policejní brutalitě na Afroameričanech – a obzvlášť velkou sílu má ve Spojených státech.
S cílem i nadále podporovat aktivistické skupiny jednající v zájmu Black Lives Matter spustila nadace i vlastní e-shop, na kterém prodává oblečení a nejrůznější doplňky se svým logem, které vedle výrazného nápisu vyniká i třemi tenkými žlutými pruhy. V roce 2020 pak na americký patentový úřad poslala žádost o udělení ochranné známky, čehož si teď – po asi dvou letech – všiml právě Adidas. A zareagoval.