Na začátku roku začne Prahu brázdit vodíkový autobus. Město ho bude testovat dva až čtyři roky
Vodíkový autobus má dojezd asi 350 kilometrů, nabíjí se přitom deset minut. Praha ho pořizuje zatím na zkoušku, pak zváží přikoupení dalších vozů.
Až se na Nový rok probudí opilci ze svých nočních rozmarů, Praha bude jen krůček od toho, aby byla zase o něco ekologičtější. Začátkem roku začne ulice hlavního města brázdit první pražský autobus na vodíkový pohon. Dosluhující náměstek pro dopravu Adam Scheinherr slibuje pohodlný, plynulý a tichý provoz. Tou hlavní výhodou však je, že nový autobus nebude produkovat žádné emise.
„Tenhle vůz nasadíme na jednu z našich nejdelších linek číslo 170. Na tangentě z Jižního města na Barrandov překoná při každé jízdě převýšení až dvě stě metrů a denně najezdí okolo tří set kilometrů,“ popsal Scheinherr na svém facebookovém profilu.
Bus číslo 170 jede právě z Jižního města na Spořilov, dále na Budějovickou, přes Branické náměstí až na zmíněnou část Prahy 5. Dohromady jedna cesta dělá asi čtyřicet kilometrů. Vodíkové vozidlo má dojezd okolo 350 kilometrů. „Stačí jej tak naplnit na konci dne, což zabere asi deset minut. Nová plnicí stanice bude stát na Barrandově,“ doplnil Scheinherr.
Kromě vlastního nabíjení je součástí vozu také baterie, do které se ukládá teplo z palivových článků. Tato energie je pak použita na vytápění vozu. Baterie ale zároveň vyrovnávají větší využitou energii – tedy tu na rozjezdy nebo brždění. Umožňují také nouzový dojezd asi dva kilometry.
Autobus je nízkopodlažní, měří dvanáct metrů, na šířku pak 2,55 metru a má klimatizaci. Jezdí rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu. Ve voze si sedne 26 lidí, kapacitu má však až 85 osob.
Konkrétní datum záleží na dodávce, takže hned na Nový rok to nebude. Očekává se, že dorazit by mohl v lednu nebo únoru. Vše se odvine také od toho, jak rychle se zprovozní dobíjecí stanice.