Na začátku roku začne Prahu brázdit vodíkový autobus. Město ho bude testovat dva až čtyři roky

Vodíkový autobus má dojezd asi 350 kilometrů, nabíjí se přitom deset minut. Praha ho pořizuje zatím na zkoušku, pak zváží přikoupení dalších vozů.

Eliška NováEliška Nová

vodikovy-autobus-8

Foto: Pražská integrovaná doprava

Praha dostane nový vodíkový autobus

0Zobrazit komentáře

Až se na Nový rok probudí opilci ze svých nočních rozmarů, Praha bude jen krůček od toho, aby byla zase o něco ekologičtější. Začátkem roku začne ulice hlavního města brázdit první pražský autobus na vodíkový pohon. Dosluhující náměstek pro dopravu Adam Scheinherr slibuje pohodlný, plynulý a tichý provoz. Tou hlavní výhodou však je, že nový autobus nebude produkovat žádné emise.

„Tenhle vůz nasadíme na jednu z našich nejdelších linek číslo 170. Na tangentě z Jižního města na Barrandov překoná při každé jízdě převýšení až dvě stě metrů a denně najezdí okolo tří set kilometrů,“ popsal Scheinherr na svém facebookovém profilu.

Bus číslo 170 jede právě z Jižního města na Spořilov, dále na Budějovickou, přes Branické náměstí až na zmíněnou část Prahy 5. Dohromady jedna cesta dělá asi čtyřicet kilometrů. Vodíkové vozidlo má dojezd okolo 350 kilometrů. „Stačí jej tak naplnit na konci dne, což zabere asi deset minut. Nová plnicí stanice bude stát na Barrandově,“ doplnil Scheinherr.

vodikovy-autobus

Foto: Pražská integrovaná doprava

S vodíkem bude jezdit linka číslo 170

Kromě vlastního nabíjení je součástí vozu také baterie, do které se ukládá teplo z palivových článků. Tato energie je pak použita na vytápění vozu. Baterie ale zároveň vyrovnávají větší využitou energii – tedy tu na rozjezdy nebo brždění. Umožňují také nouzový dojezd asi dva kilometry.

Autobus je nízkopodlažní, měří dvanáct metrů, na šířku pak 2,55 metru a má klimatizaci. Jezdí rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu. Ve voze si sedne 26 lidí, kapacitu má však až 85 osob.

Konkrétní datum záleží na dodávce, takže hned na Nový rok to nebude. Očekává se, že dorazit by mohl v lednu nebo únoru. Vše se odvine také od toho, jak rychle se zprovozní dobíjecí stanice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Název nového autobusu je H’CITY 12 a provozovat ho bude pražský dopravní podnik. Tomu ho pronajme výrobce, tedy Škoda Group, která uspěla v soutěži. Smlouva hovoří o dvouleté opci, to znamená, že Praha bude moci jízdy o další dva roky prodloužit. Náklady by měly být kolem dvou milionů korun.

Rada hlavního města schválila projekt dlouhodobého testování vodíkového autobusu včetně financování letos v únoru. Součástí bylo i memorandum mezi Prahou, dopravním podnikem a společnostmi Orlen Unipetrol RPA a Škoda Electric ze skupiny Škoda Group. Zatímco úkolem Prahy je zajistit koordinaci a podílet se na přípravě technické dokumentace, Škoda Electric má zajistit technické řešení a zapůjčení vozidla. Orlen Unipetrol RPA pak zajistí provoz zmíněné vodíkové stanice a plnění vodíku.

Praha si chce jízdu s vodíkem především vyzkoušet. Na základě toho se pak rozhodne, zda nakoupí i další takové autobusy. Může jít o jednotky nebo desítky kusů. Rozhodovat přitom bude i finanční náročnost takového druhu dopravy.

vodikovy-autobus-3

Foto: Pražská integrovaná doprava

Do autobusu se vejde až 85 lidí

Důležité také bude, jak se bude autobus chovat během všech ročních období. „Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního i nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku,“ doplnil vedoucí jednotky Provoz Autobusy pražského dopravního podniku Jan Barchánek.

Předpokládá rovněž, že vodíkový vůz bude stát ve srovnání s klasickým naftovým autobusem o dva miliony korun ročně víc.

„Dopravní podnik hlavního města musí být vlajkovou lodí technologií 21. století. Proto hledáme alternativní zdroje pohonu vozového parku, a to i s ohledem na změny klimatu a probíhající energetickou krizi,“ míní náměstek. Praha už od letošního roku používá také první elektrobus. Jezdí na lince 213 ze Želivského a i tady je výrobcem Škoda. Letos na podzim se do provozu vrátily též trolejbusy. Ty jezdí na nové trati z Letňan do Čakovic.

Dopravní podnik uvádí, že zhruba tři čtvrtiny jízd je bezemisních, zejména proto, že tramvaje i metro využívají elektřinu. Podíl se má teď s alternativnímu autobusy ještě zvyšovat. „Máme však za úkol zajišťovat veřejnou dopravu i v krizových situacích, například při přerušení provozu metra nebo blackoutu. Proto musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost a zachovat si alespoň 25 procent vozového parku nezávislého na nabíjecí infrastruktuře,“ uvádí Barchánek. Provozně nezávislá vozidla podle něj budou zatím v naftovém nebo hybridním provedení.

„Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaři, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnicí stanice na vodík,“ dodal Barchánek.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hybridní ikona přijíždí v nové generaci. Prius od Toyoty nabídne soláry na střeše i zajímavý dojezd

Jméno Priusu bude již navždy spjato s hybridní technologií. I jeho pátá generace však dokáže zaujmout něčím novým.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_8_0-min

Foto: Toyota

Nový Prius je stále věrný tradičnímu tvaru klínu

0Zobrazit komentáře

Když Toyota v roce 1997 představila hybridní Prius, jednalo se o naprostý úkaz. Elektromobilita byla neznámým pojmem a elektrické auto znělo jako žert. Jenže Priusu se podařilo definovat zcela nový směr mobility, který je dnes velkým tématem pro každou automobilku. Legenda nyní přichází ve své již páté generaci, která si minimálně z technického hlediska říká opět říká o pozornost.

Psal se rok 2008, když Prius dosáhl milníku v podobě jednoho milionu prodaných vozů. Bylo jasné, že elektromobilita je pro zákazníky lákavou alternativou. U nás prodejní rekordy netrhal, v kalifornském Silicon Valley, sídle řady technologických firem, se však stal takřka povinnou výbavou, hned vedle MacBooku a trička značky Patagonia.

Nová generace nabídne inovovaný hybridní pohon, který kombinuje 2,0litrový spalovací motor o výkonu 111 kW a elektromotor uložený v přední části vozu, jenž nabízí 120 kW. Kombinovaný výkon tak mezigeneračně výrazně povyrostl na 223 koňských sil oproti 122, které nabízí čtvrtá generace. Díky tomu by měla novinka být schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Přepracována byla také baterie vozu o kapacitě 13,6 kWh. Dojezd oproti současné generaci by měl být až o polovinu vyšší s tím, že dojezd vystačí na zhruba 50 kilometrů. Tím se novinka blíží schopnostem modelu RAV4, který jsme nedávno v redakci testovali.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_3_2-min

Foto: Toyota

Designéři se snažili, aby byla novinka maximálně aerodynamická

Podobně jako před lety i nyní se mohou obyvatelé Spojených států těšit na hybridní i plug-in hybridní verzi Priusu. V Evropě ovšem tak svobodnou možnost volby mít nebudeme – Toyota se na starém kontinentu rozhodla nabízet pouze plug-in hybrid do zásuvky.

Jen na elektrickou energii by mělo být s Priusem a dojezdem 50 kilometrů možné odbavit běžnou denní agendu. Toyota navíc nově nabízí možnost osadit si střechu auta solárními panely, které by měly během roku poskytnout navíc 1 250 kilometrů ujetých čistě na sluneční energii.

Jemnou evolucí si prošel také exteriér, který se ve velkém podřizuje maximální aerodynamice. I přesto je přítomen tradiční tvar vozu, který se od zádi klínovitě svažuje směrem k přídi. Přední maska nového Priusu, se zcela novým světelným podpisem, si prošla asi největší mezigenerační proměnou. Záď se naopak drží tradičních hranatých tvarů, které nikdy nepůsobily příliš dynamickým dojmem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Interiér vozu se více přiblížil současnému stylu Toyoty. Obrazovka zakletá ve středovém panelu se posunula vzhůru. Na jejím původním místě se objevila řada fyzických tlačítek, které se ve velkém usadila také na volantu. Celý interiér působí podstatně vyspělejším, až sportovním dojmem.

Dá se říct, že Prius i dnes platí za určitého průkopníka, který neúnavně prošlapává cestu, aby ostatní měli o něco méně práce. To je ovšem úkol, který si na svá bedra vzala celá Toyota, viz její vodíkový model Mirai, který je vůbec prvním produkčním automobilem využívajícím technologii vodíkového článku.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_28_4-min

Foto: Toyota

Interiér nového Priusu jde vstříc pojetí, které se objevuje i u jiných modelů od Toyoty