Na Zuckerberga padla žaloba v kauze Cambridge Analytica. Měl umožnit únik dat milionů lidí
Stíhání přichází poté, co Meta zaplatila pět miliard dolarů. Americké prokuratuře to však nestačí a žene k zodpovědnosti šéfa společnosti.
Foto: Anthony Quintano/Flickr
Byla to kauza, díky které se poprvé začalo výrazněji mluvit o vlivu sociálních sítí na politické uspořádání největších světových mocností. Ale až nyní, pět a půl roku po zlomových volbách ve Spojených státech, začínají padat žaloby na nejvyšší místa. Generální prokurátor federálního okrsku District of Columbia Karl Racine v pondělí podal žalobu na šéfa technologické skupiny Meta Marka Zuckerberga,
Aktuálně třináctý nejbohatší muž světa podle prokurátora svými rozhodnutími umožnil společnosti Cambridge Analytica získat osobní informace milionů uživatelů Facebooku a zneužít je pro účely politické reklamy. Informoval o tom list The Washington Post, podle nějž Racine chce Zuckerberga dohnat k odpovědnosti za to, že klamal uživatele největší světové sociální sítě.
„Firemní politika pana Zuckerberga umožnila několikaleté klamání uživatelů ohledně špatného počínání firmy Facebook,“ uvedl Racine v prohlášení. „Tato žaloba je nejen opodstatněná, ale také nutná. Vysílá signál korporátním lídrům, včetně šéfů společností, že budou hnáni k odpovědnosti za svoje činy,“ dodal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Z investigace britského deníku The Guardian v roce 2018 vyšlo najevo, že společnost Cambridge Analytica se dostala podvodným způsobem k podrobným osobním informacích o asi 87 milionech uživatelů Facebooku, které následně využívala k zacílení velmi přesné politické reklamy. Ta měla hrát roli právě v amerických prezidentských volbách v roce 2016.
Racine tvrdí, že únik dat byl důsledkem Zuckerbergova rozhodnutí otevřít platformu Facebooku cizím vývojářům. Šéf firmy přitom o možných rizicích sdílení dat uživatelů se třetími stranami věděl, ale nepodnikl patřičné kroky, aby je eliminoval.
Absolutní kontrola, absolutní zodpovědnost
Prokurátor se přitom opírá o stovky tisíc dokumentů a řadu svědectví bývalých zaměstnanců, k nimž jeho kancelář získala přístup až v posledních letech díky předchozímu vyšetřování Facebooku. Zároveň uvádí například fakt, že od roku 2012 drží Zuckerberg přibližně 60 procent všech akcií s volebním právem – tím pádem má nad celou Metou absolutní kontrolu.
Prokurátor již v roce 2018 obžaloval firmu Facebook za pochybení při nakládání s daty uživatelů a proces v této věci stále pokračuje. Nyní se však Racine snaží přimět soud, aby udělil pokutu přímo Zuckerbergovi, který má podle něj zásadní vliv na důležitá rozhodnutí firmy.
Samotná Meta již za kauzu Cambridge Analytica však jednou platila. Federální obchodní komise společnosti dala před dvěma lety pokutu pět miliard dolarů (115 miliard korun v dnešním kurzu). Už tehdy však žalobci volali po stíhání Zuckerberga.
Racine se v poslední době opakovaně zaměřuje na velké technologické firmy, připojil se také k žalobě na Google, který čelí obvinění, že klamal uživatele ohledně ochrany soukromí. Prokurátor okrsku kolem metropole Washingtonu v minulosti rovněž podal antimonopolní stížnost na společnost Amazon, kterou nicméně soudy zamítly.
S přispěním ČTK.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.