Rekordní pokuta pro Facebook potvrzena. Za porušování soukromí zaplatí 5 miliard dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mark-zuckerberg-facebook3-crop2

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Šestnáctiměsíční vyšetřování Facebooku končí. Americká Federální obchodní komise (FTC) oznámila, že se s největší sociální sítí světa domluvila na rekordní pokutě, kterou Facebook zaplatí za opakované porušování soukromí uživatelů. Největším problémem byl loňský skandál s firmou Cambridge Analytica, na který se nabalilo mnoho dalších přešlapů sociální sítě.

FTC ve středu potvrdilo, že Facebook zaplatí pokutu ve výši 5 miliard dolarů (114 miliard korun), což je zdaleka největší pokuta, jakou kdy komise za narušení soukromí uživatelů udělila. Společnost Marka Zuckerberga podle ní v posledních letech opakovaně klamala svých více než 2,2 miliardy uživatelů, když nebyla transparentní v tom, jak nakládá s jejich osobními daty.

Výsledkem dohody, kterou Facebook s FTC uzavřel, je i mnohem vyšší státní dozor, který nyní bude americká vláda v následujících 20 letech nad obchodními praktikami Facebooku mít. Regulátoři budou moci zkoumat jak nové služby a produkty, které sociální síť chystá, tak i chování jejích představitelů, včetně šéfa Marka Zuckerberga.

mark-zuckerberg-facebook2

Přečtěte si takéRekordní pokuta za porušování soukromí Facebook nezmění. 5 miliard dolarů vydělá za tři měsíceRekordní pokuta za porušování soukromí Facebook nezmění. 5 miliard dolarů vydělá za tři měsíce

Facebook nicméně nemusel za svá opakovaná provinění přiznat vinu a ještě před oficiálním schválením pětimiliardové pokuty se objevilo mnoho kritiků. Přestože je totiž pětimiliardová pokuta rekordní, pro Facebook to tolik peněz není a je otázka, zda ho donutí změnit své chování.

Jisté je nyní to, že Facebook bude muset ustanovit speciální nezávislou komisi, která bude dohlížet na nakládání s daty uživatelů. Čtvrtletně pak budou zjištění předávána FTC. Součástí dohody je i to, že již Facebook nemůže využívat telefonní čísla uživatelů pro reklamní účely, což dosud často bez jejich vědomí dělal.