Nacisti jsou loseři – nebuďte loseři. Arnold Schwarzenegger vyzývá k zavržení antisemitismu

Slavný kulturista, herec a politik vydal nové video, v němž se snaží lidi odradit od antisemitismu, rasismu či misogynie.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

arnold-schwarzenegger-2

Reprofoto: YouTube/Arnold Schwarzenegger

Arnold Schwarzenegger

0Zobrazit komentáře

Arnold Schwarzenegger má na kontě nebývale úspěšnou sportovní, hereckou i politickou kariéru, dobře mu jde ale také role influencera – například na Twitteru má přes pět milionů sledujících a pravidelně zde komentuje různá témata, která považuje za důležitá. Teď vydal dvanáctiminutové video, kde mluví o nebezpečném růstu antisemitismu po světě a vyzývá diváky, aby nepropadli nenávisti. „Náckové jsou loseři. Nechci, abyste byli loseři,“ říká.

V úvodu videa, které na Twitteru za dva dny nasbíralo přes 3,6 milionu zhlédnutí, známý herec popisuje svoji nedávnou návštěvu vyhlazovacího koncentračního tábora Osvětim v Polsku. K vidění zde jsou hory nevyzvednutých kufrů, bot nebo vlasů, plynové komory pro masové vraždění a velké kotle pro pálení těl. „Hned na začátku na zádech ucítíte obrovskou zátěž – těžší než jakýkoliv dřep, co jsem kdy udělal. A nikdy neodezní. Je to tíha historie,“ komentuje Schwarzenegger.

Vysvětluje pak, že každý, kdo Osvětim někdy navštívil, nemůže mít žádné pochybnosti o tom, proč je zásadní za každou cenu předejít opakování něčeho podobného. „Já ale nechci přesvědčovat přesvědčené,“ pokračuje. Místo toho se ve videu obrací na ty, kteří třeba někde na internetu narazili na konspirační teorii o Židech či komentáře budící nenávist ke kterékoliv skupině lidí, ať už na základě genderu, rasy nebo sexuální orientace.

Začal si prý totiž sám všímat, že takových lidí – zvlášť v poslední době – přibývá. Data v tomto ohledu dávají Schwarzeneggerovi za pravdu. Například americká organizace Anti-Defamation League bojující proti antisemitismu loni vydala report, podle něhož v roce 2021 ve Spojených státech zaznamenala 2717 různých případů zahrnujících nenávist vůči Židům. Bylo to o třetinu více než o rok předtím a také nejvíce od roku 1979, kdy začala tyto statistiky vytvářet.

S velice podobnými zjištěními loni přišla také Federace židovských obcí v ČR. V roce 2021 prý v Česku zaznamenala 1128 antisemitských incidentů – téměř o třetinu více než v předchozím roce. Drtivou většinu incidentů (celkem 98 procent) přitom představují projevy nenávisti na internetu ve formě článků, příspěvků na sociálních sítích, anonymních komentářů nebo příspěvků v diskuzích. Do statistik se zahrnují tradičně krajně pravicová hnutí a dezinformační platformy, ale také více kontroverzní zdroje jako třeba kritika počínání státu Izrael.

Silně antisemitské, avšak i rasistické, misogynní a další nenávistné komentáře v posledních letech výrazněji pronikají až do mainstreamu. Koncem minulého roku například celý hudební svět šokoval slavný rapper Kanye West, když mimo jiné řekl, že „miluje Hitlera“.

Jednou z nejdiskutovanějších osobností na sociálních sítích se stal také bývalý kickboxer Andrew Tate, jehož videa plná sexistických a misogynních výroků získávala stovky milionů zhlédnutí zejména na Tik Toku. Tate je nyní ve vězení a čelí obviněním z obchodování s lidmi a znásilnění, stále je ovšem aktivní například na Twitteru. Také jeho starší videa se šíří dále, ať už přímým sdílením, nebo prostřednictvím doporučovacích algoritmů vedoucích uživatele ke stále extrémnějšímu obsahu. Tateovu rétoriku tak přebírá mnoho dalších.

Schwarzenegger sám příliš konkrétních příkladů projevů nenávisti nezmiňuje, jeho slova nicméně doprovázejí záběry vandalismu s antisemitskými výroky nebo fotografie z rasisticky motivovaných pochodů ve Spojených státech. „V historii bylo vydat se cestou nenávisti vždy jednoduché, vždy to byla cesta nejmenšího odporu a vinit za problémy někoho jiného je snazší, než se sami snažit věci zlepšit,“ vysvětluje. „Na konci této cesty ale nenajdete štěstí. Zlomí vás. Je to cesta slabých.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmiňuje přitom několik příkladů hnutí poháněných nenávistí, která vždy skončila neúspěchem. „Nacisté? Loseři. Konfederace? Loseři. Apartheid? Loseři. Nechci, aby z vás byli slabí loseři,“ říká herec, který vyrostl v poválečném Rakousku, načež se díky ohromujícímu odhodlání a disciplíně probojoval na absolutní vrchol kulturistiky – a později i Hollywoodu.

Schwarzeneggerovy zkušenosti s antisemitismem a jeho porážkou jsou přitom velice osobní. Jeho vlastní otec byl členem nacistické strany a jako armádní policista se přímo podílel na okupování Polska, Francie nebo těžkém obléhání Leningradu (dnes Petrohrad) v Sovětském svazu. Arnold popisuje, jak na vlastní oči sledoval, jak otce válka motivovaná nenávistí zlomila po všech stránkách. Proto se obrací na diváky, kterým chce pomoci se podobnému osudu vyhnout.

„Od přátel jsem slyšel, že s vámi nemá smysl mluvit. Je mi jedno, co říkají. Záleží mi na vás. Myslím, že za to stojíte. Vím, že nikdo není dokonalý – z vlastní zkušenosti, to mi věřte. A rozumím, že lidé mohou spadnout do pasti předsudků a nenávisti,“ pokračuje. „Ať už jste ale zašli jakkoliv daleko, chci, abyste věděli, že máte vždy možnost zvolit si cestu síly,“ apeluje oceňovaný sportovec.

Ve zbytku videa popisuje svoje vlastní zkušenosti z náročných tréninků a zvedání stovek kil zátěže a nachází paralely s mentální námahou. V obou případech je podle něj nutné konfrontovat svoje vlastní fyzické i psychické neduhy, překonávat bolest z toho pramenící a ve výsledku se stát silnějším, lepším.

Pohlreich chystá nový podnik. České restaurace i zákazníci už dospěli na evropskou úroveň, říká

Bylo pro mě překvapivé, jak dobré některé restaurace mohou být, vaří tam skvělí kuchaři a většinu jsem neznal, říká o svém novém pořadu Zdeněk Pohlreich.

pohlreich-homepage

Foto: Oficiální web Zdeňka Pohlreicha

Zdeněk Pohlreich, šéfkuchař a majitel Café Imperial

0Zobrazit komentáře

Od roku 2009 rozesmával národ díky pořadu Ano, šéfe!, který se hemžil povedenými a přisprostlými hláškami. Na paškál si bral podniky, kde se často kombinovalo to nejhorší, co mohla gastronomie nabídnout. Přestože si Zdeněk Pohlreich vysloužil pověst vytrvalého kritika, dnes považuje tuto část své kariéry za uzavřenou kapitolu, leccos na české gastronomii pochválí a má na ni střízlivější pohled.

Nejen o tom mluvil kuchař a gastronomický podnikatel v podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete pustit níže. Po letech se opět vrátil na obrazovky, tentokrát na TV Nova v pořadu nazvaném Pohlreichův souboj restaurací. Ten má naopak ukázat české restauratéry, kteří svému řemeslu dělají dobré jméno.

„Blbých restaurací jsem si užil dost, tohle mě bavilo natáčet. Bylo pro mě překvapivé, jak dobré některé ty restaurace mohou být, vaří tam skvělí kuchaři a většinu jsem ani neznal. Byl to i pro mě krásný pohled do gastronomického světa,“ říká pětašedesátiletý šéfkuchař na adresu restauratérů v novém pořadu. V prvním díle se vydal do dvou hostinců, které povyšují českou kuchyni na novou úroveň – u Strakonic a v Kutné hoře.

Již dříve Pohlreich tvrdil, že původní koncept Ano, šéfe! přestal dávat smysl i proto, že české restaurace se v kvalitě výrazně zvedly. Do tuzemské gastronomie se postupně dostávají mladí, našlápnutí a šikovní lidé, kteří se nebojí kuchařské řemeslo povyšovat díky novátorským zpracováním a technikám. Sám nicméně některé nové styly kuchyní nepreferuje – současný michelinský standard dle jeho názoru stojí až příliš na prezentaci a technice, zatímco on je spíš příznivcem pokrmů, které stavějí na kvalitních surovinách.

Vzrůstající kvalita české gastro scény nestojí nicméně jen na restauracích a kvalitních kuchařích, ale také na zákaznících. „Že jsou české restaurace úplně jinde než před dvaceti lety, podle mě musí vidět i slepý. Ale dospěli i zákazníci, klientela je jinačí a přestalo jí vadit, že si za kvalitu musí zaplatit. Jsou to spojené nádoby, které společně posouvají českou gastronomii výrazně kupředu,“ tvrdí Pohlreich s tím, že kdyby nebylo covidu, tento trend by byl dnes ještě dále.

Jelikož se v gastronomii pohybuje celý život, může pokrok srovnávat. Není to podle něj ostatně tak dávno, co návštěva lepší restaurace byla pro většinu lidí zcela slavnostní chvíle, kterou si mohli dovolit jen při zvláštních příležitostech. Tím, že se zvedla životní úroveň, se ale v mnohém proměnil životní styl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ruku v ruce se stále se zvyšující kvalitou jde ovšem i zvyšování cen. Často diskutovaná je například průměrná cena obědových menu, která vlivem současné makroekonomické situace výrazně roste. Pohlreich ale říká, že gastro se příliš často posuzuje přes peníze. „Myslím si, že zdražení meníčka o pět korun už vážně není téma. Když se vám zakutálí desetikoruna pod auto, tak se pro ni možná ani neohnete,“ říká. Byť Pohlreich přiznává, že mnozí lidé na tom v současné době ekonomicky nejsou dobře, podotýká, že takoví lidé nechodí do dražších restaurací nikde na světě a i jim nabízí trh cenově přívětivější varianty.

Pandemie byla pro české restauratéry první velkou ranou v uplynulých letech, i současná krize se ale neobejde bez následků. „Je úplně jasné, že to někdo odnese. A myslím si, že to budou vesnické hospody. Už se to děje, budou to mít hodně těžké a někteří se na to prostě vykašlou,“ říká. Byť je sám zastáncem tvrdé tržní mechaniky, radost mu zavírání podniků nepřináší: „Stále za tím je člověk, co do toho investoval peníze, práci, naděje a kdovíco ještě.“

Ostatně zvyšování cen sám výrazně pociťuje i z pozice majitele tří pražských restaurací – Divinis, Café Imperial a Next Door by Imperial. Tvrdí, že ve všech aspektech už se pohybují na evropských cenách, u některých surovin dokonce výš než kolegové v západních zemích. Neplatí  podle něj už ani dávné klišé, že by práce v Čechách byla levnější. Klasik by mohl poznamenat: bez peněz do hospody nelez.

Nikdy nepřestane být fascinující,  co všechno se dá vymyslet z trošky mouky.

mareckova-rsm

Přečtěte si takéPoradenská společnost RSM v Česku pohlcuje konkurenciCíl? Za pět let miliarda. Poradenská společnost RSM v Česku za desítky milionů pohlcuje konkurenci

V posledních letech se asi nejvýraznější osobnost české gastro scény soustředila hlavně na vydávání kuchařek, ovšem ani po byznysové stránce se nezastavuje. Do Pohlreichova portfolia nově přibude i čtvrtý podnik nazvaný Dolce by Imperial. Bude se jednat o cukrárnu, která bude stát poblíž Masarykova nádraží a nově vznikající budovy od architektonického studia Zahy Hadid. Původně měla otevřít už letos, ale jelikož výrazně stoupla cena stavebních prací, podnik otevře příští rok.

„Je to ve fázi, kterou miluji. Prodělávají se peníze, ale výrobky z toho každý den vycházejí lepší a lepší. Učíme se, máme hromadu technologií, s kterými jsme nikdy nepracovali. Už umíme chleba, sladké a teď k tomu musíme udělat ještě funkční obchodní model. Je to neskutečně zábavná věc a pro mě nikdy nepřestane být fascinující,  co všechno se dá vymyslet z trošky mouky, vody a pár nenápadných přísad,“ říká český šéfkuchař o další fázi své kariéry.