Nad Skandinávií bez emisí. Rolls-Royce chce pro vnitrostátní lety v Norsku do pěti let spustit plně elektrické letadlo
Po příjezdu na ranvej je snadné sledovat, jak po její šedé ploše poskakují zlaté paprsky ranního slunce, dokud v dálce nesplynou s asfaltem v jednu konstantní záři. Viditelnost je perfektní a nefouká – dokonalý čas pro létání. Jakmile pilot svůj stroj dovede ke konci vzletové plochy a odlepí se od země, na moment znejistí, letadlo je totiž zvláštně tiché. Vzápětí si ale vzpomene, že jeho motory místo milionů malých výbuchů pohání jen neslyšný proud elektřiny.
Piloti s podobnou zkušeností už existují a v následujících letech jich nejspíš bude rychle přibývat. Globální transport představuje kolem 16 % z celkového objemu uhlíkových emisí, takže se stále více objevují ekologická elektrická auta, kamiony, nákladní lodě, dokonce i letadla. K trendu elektrifikace létání se nyní výrazněji připojuje také Rolls-Royce spolu s výrobcem letadel Tecnam a Widerøe, největší regionální aerolinkou ve Skandinávii.
Kolem roku 2026 chtějí do komerčního provozu dostat menší letadlo pro přepravu osob. Navazují tak na dva roky starý program, v rámci něhož Rolls-Royce a Widerøe přislíbily zajistit, že do roku 2030 bude nebe nad Norskem pravidelně brázdit první plně elektrický letoun. Hlavním cílem bylo zmapovat trh a zjistit, jaký typ letadla by k tomu byl nejvhodnější. Aktuální ohlášení, k němuž se přidal i Tecnam, na tento průzkum navazuje s konkrétnějšími ambicemi.
Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce, jenž se značkou luxusních aut sdílí jen název, spolupráci s Tecnamem ohlásil už koncem loňského roku. Vyvíjí elektrický motor, který má být osazen do pozměněného modelu Tecnam P2012 Traveller. Výsledný stroj, označený jako P-Volt, by měl nabídnout místo pro devět pasažérů, popřípadě jiný náklad a lékařské či záchranné vybavení. Hlavním cílem je přitom s P-Voltem vstoupit na do vůbec nejfrekventovanější části leteckého trhu v Norsku – cestování do práce, respektive obecněji do větších měst.
Vzhledem k podélnému tvaru země, dlouhému pobřeží a relativně velké hustotě obyvatel zde oproti většině ostatních evropských států není příliš rozvinutá veřejná doprava. Mnohem důležitější, než bývá zvykem, jsou tak regionální lety, které pravidelně využívá velká část Norů. Mimo pandemii, která hustotu dopravy pochopitelně výrazně snížila, nad západní polovinou skandinávského poloostrova denně proběhne kolem 400 letů.