Nahlédněte s námi do dvojdomku Karla Čapka. Vila na pražských Vinohradech se začne rekonstruovat
Nábytek je pryč, pod novými dlaždičkami jsou sondy a ve vile jsou prázdné zdi. I tak to tu vypadá, jako kdyby Karel Čapek teprve před chvílí odešel.
Před nedávnem se otevřela návštěvníkům v rámci festivalu Open House. A byla největším hitem. Čapkova vila byla dlouhá léta obývaná, ovšem když ji chtěl majitel v roce 2013 prodat, chytla se toho městská část Praha 10 a dvojdomek na pražských Vinohradech koupila. Byť nábytek už z vily zmizel a jsou tu tak v podstatě jen holé místnosti, pořád to tu vypadá, jako kdyby Karel Čapek jen zabouchl dveře a na chvíli odešel. CzechCrunch měl mimořádnou příležitost do slavného domu nakouknout.
Městská část Praha 10 památkové objekty normálně nevlastní. Příležitost ale dělá nejen zloděje. Stát vilu koupit nechtěl, a tak se desítka rozhodla, že dvojdomek získá pro sebe. Dům, respektive jen jedna jeho část, ji vyšla na bezmála 44 milionů. Prodeji předcházelo rozprodávání některých cenných věcí z vily, například kubistických obrazů. To Praha 10 neměla šanci zachytit, šlo o věci, po kterých se v aukcích zaprášilo. To hlavní, tedy původní kouzlo domácnosti z dob prvorepublikového spisovatele, se ale zachránit podařilo.
Od té doby uplynulo už jedenáct let. Ze začátku se ve vile hlavně třídilo. Bylo potřeba rozlišit, které věci mají cenu a patří sem právě z doby Čapka. Bylo toho hodně, včetně nábytku, fotografií či rukopisů. Jak to, že jich tu bylo tolik? „Za prvé proto, že Olga Scheinpflugová Karla Čapka přežila o hodně let. Rodina, která s ní byla příbuzná a která tu pak žila, dlouho držela tradici domu. Na některých původních skříňkách byly nalepeny dětské obtisky, v domě zůstaly i novodobé hračky, takže ten dům užívaly a žily tu tedy i děti. To hlavní ale zůstalo,“ říká pro CzechCrunch místostarosta Prahy 10 Tomáš Pek. Všechno to je teď pryč, ovšem připraveno k restaurování, aby se to mohlo do domu opět vrátit.
Ne všechno je tedy v domě stoprocentně původní. V posledních letech si v budově jedna z obyvatelek například otevřela dočasný kadeřnický salon, pravděpodobně se tak některé zákaznice nechávaly stříhat přímo v koupelně Karla Čapka. Právě koupelna či kuchyně se asi změnily nejvíc. Je ale až překvapivé, kolik tady od smrti Čapka v roce 1938 přežilo až do roku 2013, respektive doteď.
Za oněch jedenáct let se hodně měnily názory na to, co s částí dvojdomku, který je dílem architekta Ladislava Machoně, udělat. Ve hře byly například i reprezentativní prostory. Náplň Čapkovy vily se měnila podle toho, která koalice v Praze 10 zrovna vládla. Teď se názor ustálil na hausmuzeu, to znamená, že by se vila měla kompletně zrekonstruovat a interiéry zrestaurovat do podoby, která by skutečně odpovídala Čapkově době. Podobně jako je to třeba u Rothmayerovy či Müllerovy vily architekta Adolfa Loose.
Projekt už je téměř hotový, městská část nyní bude hledat dodavatele stavby a ještě v tomto volebním období by se mohlo s rekonstrukcí začít. Rok je to příhodný, neboť je to přesně sto let od doby, kdy byl dům ve stylu národního slohu dostavěný. „Chceme být k domu maximálně citliví, to znamená, že sem nebudeme vnášet žádné nové technologie nad skutečně nezbytnou míru, ani nic podobného. Nepočítáme ani s tím, že bychom dům nějak uzpůsobovali velké návštěvnosti, raději zvolíme menší skupinky,“ líčí Pek.
Bratři Čapkové se do dvojdomku nastěhovali v polovině dvacátých let. Každý obýval svoji polovinu zrcadlové části domku se společnou zahradou. Josef ve své půlce bydlel s rodinou a měl tu malířský ateliér, Karel tu nejdříve bydlel sám, respektive v suterénu vily směrem do zahrady bydlel otec bratrů. Později se prostor předělal na bydlení pro řidiče, který zároveň pomáhal se vším ostatním v domě, a jednu místnost obývala také služka. „Byla snaha, aby tu zaměstnanci měli nějaký komfort. Vede sem tedy voda, bylo tady vytápění. Aby nebyla zima od podlahy, byla sem přidaná prkenná podlaha s izolačním zásypem,“ říká místostarosta. V suterénu je také uhelná kotelna.