Náhražky masa z obilovin nebo luštěnin od Opavy chutnají v Itálii i Izraeli. Za jejich úspěch může i klíčení
Vlastní výzkum tady má velký prostor. Zdejší laboratoř zaměstnává deset lidí a je součástí speciálního patra vybaveného jednotlivými složkami pro výrobu nových produktů. Než se přes vývoj každý z nich dostane ke konečným zákazníkům, trvá to měsíce, ale někdy i roky. Většina ze zdejších nápadů svou cestu přitom během vývoje prostě ukončí. To, co tu tak pečlivě zkoumají, jsou pekařské výrobky, cereálie, mléčné i nemléčné produkty – oblasti, na kterých společnost Semix Pluso vyrostla ve firmu s obratem, který aktuálně odhaduje na 600 milionů korun.
Podmínky uvnitř této haly jsou specifické. Nechat zrna naklíčit znamená spustit biochemické reakce, které ale také můžou vést k jejich rychlé zkáze. Jenže bez naklíčení semen se ke kýženým energetickým hodnotám výrobce nedostane. Hala tu tak má řadu sekcí, kde se musí udržovat správná teplota i vlhkost vzduchu. Než se sem zrna dostanou, stroje je pečlivě několikrát vyperou a následně namáčí do pitné vody. Jeden až dva dny jim tu pak nechávají na to, aby ožily. V tu správnou chvíli zaměstnanci proces klíčení zastaví a zrna zasuší.
Zdejší prostory vyšly na 100 milionů korun a fungují druhým rokem. Klíčí a suší se tu několik druhů obilovin, pseudoobilovin a luštěnin. Je to realizovaný výsledek zmíněného výzkumného oddělení. Možná trochu podivně znějící názvy sledují jasný trend – pokud tu semena správně naklíčí a zase rychle zasuší, mají delší trvanlivost a poněkud jiné výživové hodnoty, než na jaké jsou zákazníci u podobných produktů zvyklí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„V segmentu klíčených semen vidíme potravinářskou budoucnost,“ říká Kamil Lisal, jednatel Semix Pluso. Hlavně kvůli proteinům, které tak do sebe lidé můžou dostat jinak než konzumací masa. Výsledkem je třeba chléb s vysokým podílem proteinů. Směs na přípravu veganského burgeru. Nebo zakysaný nemléčný výrobek vzniklý fermentací předem naklíčeného bezlepkového ovsa. Firma Semix Pluso se věnuje alternativám živočišného proteinu po všech představitelných stránkách.
Řídí se trendem takzvaného flexitariánství. Přístupu, kdy lidé maso záměrně a často nahrazují rostlinnými produkty. Řeší přitom, aby jejich výživové hodnoty byly podobné. A výrobky co nejvíc ekologické. Působí to snad jako okrajová záležitost pro pár zájemců? Omyl.
Chceme odklon od masa. A lidi také
V Rakousku, Německu nebo třeba v Portugalsku se k flexitariánství hlásí až 31 procent lidí. Vědomě omezuje spotřebu masa jedna ze tří evropských domácností, alespoň tak to udává výzkum GfK Health & Wellbeing Report Europe. Pro Česko jde zatím alespoň říct, že se takovým trendem zabývají hlavně mladí. „I v Česku ale trend rostlinných náhražek masa roste,“ dodává Michal Čižmár, generální ředitel a jednatel společnosti.
„Hlavním motivem vstupu do kategorie veganských výrobků nebyly pro Semix Pluso tržby, ale snaha nabídnout spotřebitelům kvalitní rostlinné proteiny, které mohou poskytnout alternativu živočišných bílkovin a pomoci k odklonu od časté konzumace masa,“ říká Lisal.
Přesto jsou tržby i ostatní obchodní čísla společnosti zajímavé. Výsledky za loňský rok ještě firma nemá ověřené, ale odhaduje, že jí obrat narostl skoro o 100 milionů korun na celkových zhruba 600 milionů. Za předchozí rok, tedy 2020, se její tržby dostaly na necelých 500 milionů korun a čistý zisk téměř na 21 milionů. Svými výrobky zásobuje nejen Česko, ale dohromady 35 zemí světa – vyváží do Japonska, Austrálie, Jižní Koreje či Izraele.
Obě čísla roku 2020 znamenají meziroční pokles. Podle firmy jde ale o pandemickou výjimku. Pokud jde o tržby, Semix říká, že roste každoročně. „Pouze rok 2020 byl nižší a specifický, což zaznamenal nejen Semix, ale i ostatní podnikatelé. Očekáváme návrat k normálu,“ dodává Čižmár.
Škodou 120 po republice
Svůj normál si tady budovali mnoho let. Psal se rok 1995, když si pronajali výrobní prostory, koupili starou míchačku a začali s výrobou pekařských a cukrářských směsí. Peníze na zaměstnance neměli, tak je míchali a balili sami. A pak naložili do Škody 120 a rozváželi po pekařích v celé republice. Z Otic, nedaleko Opavy, kde sídlí doteď.
Semix Pluso začínal jako malá firma, kterou založil Kamil Lisal se dvěma kamarády. S jedním z nich, Pavlem Kratochvílem, v ní působí dodnes. Po dvou letech se k nim přidal dnešní CEO Michal Čižmár, a tak se počet zdejších nejvyšších šéfů zvýšil zase na tři.
Mnoho let bodovali se směsí na klasickou třenou bábovku. Úspěch měli s přípravky, které nechávaly líp nakynout těsto nebo třeba stabilizovaly tvaroh, surovinu, která je pekařsky problematická. Tento výrobek se mimochodem později ukázal jako hlavní tahoun rozvoje firmy.
Směr ale udal zahraniční veletrh v roce 1998, kde se majitelé nadchli pro cereální lupínky – něco, co v tuzemsku do té doby neexistovalo. Když Semix Pluso rozjel jejich výrobu, dokázal se dostat i ke koncovým zákazníkům.
Další výrobky? Další hala
Dnes má firma pro pekaře celkem 159 produktů a pro koncové zákazníky přes osmdesát. Pokud je nenajdete označené jménem firmy, pak je možná konzumujete v podobě privátních značek velkých řetězců.
Firma zaměstnává celkem 210 lidí. Kromě Česka má pobočky na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Semix je mimo jiné také největším zpracovatelem máku v České republice. Kdysi firma zkoušela zabrouzdat i do segmentu gastronomie, ten ale posléze opustila a zaměřila se na zdravé potraviny.
Nabídka výrobků s rostlinnými proteiny se má dál rozšiřovat. Aby to tak mohlo být, firma staví ještě jednu úplně novou halu. Tu hodlá otevřít ještě letos v létě.
Související témata:Semix PlusoPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.